Fetaåbenbaring på tyrkisk reataurent.
Fra : Michael Døj

Dato : 02-04-03 23:37

Hej i gruppen!

Jeg var i går på en tyrkisk restaurent med kæresten, og smagte bl.a. den
bedste fetaost
jeg nogensinde har fået!

Der var tale om store (3x3x3 cm) klumper, der simpelthen bare smeltede på
tungen, med
en letsaltet, fyldig og flødeagtig eftersmag til følge - lækkert!

Er der nogen der kan guide mig, hvis jeg ønsker at købe noget lignende i en
forretning?
Jeg har ikke en klap forstand på mærker/typer mht. feta, men efter i går vil
jeg gerne
prøve mig lidt frem :)

På forhånd tak for svar!

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 02-04-03 23:47

"Michael Døj" <doej@REMOVETHISesenet.dk> skrev

> Er der nogen der kan guide mig, hvis jeg ønsker at købe noget lignende i
en
> forretning?

Velkommen til fetanydelsens verden! Feta er i sandhed lækkert.

Gå ind i en etnisk grønthandler... De dårligste af dem har typisk tre
forskellige slags feta - de bedste op til ti. Bed om at smage dem alle
sammen, det kan du helt sikkert få lov til. Du finder lige så sikkert en,
der smager rigtig, rigtig godt. Så er kunsten bare at huske til næste gang,
hvilken en, du valgte

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Scorpmoon

Dato : 05-04-03 01:37

> Velkommen til fetanydelsens verden! Feta er i sandhed lækkert.

Har aldrig smagt Feta, jeg er generelt bange for at smage nye oste, for de
gange jeg er kommet til at smage ubehagelige oste har virkelig givet mit
traumer. Er feta en mild ost? Hvad minder den om i smag og konstistens? og
hvordan laves den.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 05-04-03 05:51

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev

> [...]
> traumer. Er feta en mild ost? Hvad minder den om i smag og konstistens? og

Jeg kan fortælle dig, at lagrede oste af dansk type, smat voldsomme
skimmeloste *absolut* ikke er mig. Finere milde oste samt oste af
parmesan-typen synes jeg dog er meget lækkert. Og så feta, som ikke minder
om nogen anden ost.

Konsistensen er helt for sig. Det smuldrer nærmest og er ikke elastisk som
andre oste. Den er meget salt i smagen og smager ellers af det, den er lavet
af (ko- eller gedemælk af forskellige fedtprocenter). Om det skal være ko
eller ged er op til humøret. Begge dele er lækkert. Er du lidt nervøs ville
jeg starte med en fed ko-feta, som typisk er dem, der smager mindst
gennemtrængende.

Feta bliver dog aldrig på nogen måde stærkt ligesom samsø og den slags
skæreoste. Det skal spises friskt og nyt og bliver hurtigt surt.

Jeg kan kun anbefale dig at hoppe om ad invandrergrønthandleren og bede om
at smage. Jeg er vild med det, og kender flere, der det også - helt uden at
spise ost i øvrigt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Padmé Amidala

Dato : 03-04-03 12:35

Der findes en der hedder dumiaty (vist nok) som købes i en klump. De fører
den blandt andet i føtex og netto og den smager vildgt lækkert....slet ikke
som de der tørre knallinger i bøtterne...

Padmé

Fra : Charlotte Christense~

Dato : 03-04-03 14:33

Mit bud lyder også på dumiaty, som for resten også kan købes i Bilka.

Sådan skal rigtig feta smage, uhhhmmm.

Men hvor længe kan den egentlig holde, når først den er pakket ud af den dér
plastic-emballage. Jeg kommer den gerne over i en luft-tæt plasticbeholder -
og den når ikke at blive særlig gammel. Alligevel vil jeg gerne have et bud
på, hvor længe den egentlig kan gemmes.

Hilsen Charlotte

Fra : Padmé Amidala

Dato : 03-04-03 16:27

"Charlotte Christensen" <charlotte.christensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
plasticbeholder -
> og den når ikke at blive særlig gammel. Alligevel vil jeg gerne have et

Hej Charlotte.
Jeg plejer at komme den i en plastikpose og så holder den ca. i 2-3 dage
inden jeg synes den lugter lidt mærkeligt...og smider resten ud...hellere
købe lidt oftere og så den er frisk :)

Padmé