grønlænderkaffe
Fra : Hans-Henrik Skall

Dato : 02-04-03 17:55

Hej Alle

Vi var ude at spise her den anden dag efter middagen fik vi noget som
tjeneren
kaldte for grønlænder kaffe .
Den minder om irsk kaffe.
Er der en der kan hjælpe med en opskrift.

Regards / Med Venlig Hilsen

Hans-H Skall
www.skalls.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-04-03 18:31

"Hans-Henrik Skall" <skall@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Vi var ude at spise her den anden dag efter middagen fik vi noget som
> tjeneren kaldte for grønlænder kaffe .
> Den minder om irsk kaffe. Er der en der kan hjælpe med en opskrift.

1 del Grand Marnier
1 del Kahlua
1 del whiskey eller cognag

Varm sprutten op

Tilsæt en del kaffe til sprutten (altså lige meget sprut og kaffe i koppen)

Tilsæt sukker... hvis det ønskes
Hæld flødeskum på

Og server.

Man kan evt. sætte ild til koppen et par sekunder inden flødeskummet
tilsættes. Smæg en underkop på for at slukke og slask flødeskummet i.

MUMS!

Mvh Lisbeth

Fra : gch123

Dato : 03-04-03 05:47

PÅ denne side står en opskrift
http://www.dk-kogebogen.dk/visopskrift.php?id=3319

Mvh
GCH

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-04-03 10:03

Hans-Henrik Skall wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
> kaldte for grønlænder kaffe .
> Den minder om irsk kaffe.
> Er der en der kan hjælpe med en opskrift.

Yeps - grønlænder kaffe som jeg fik den serveret på Grønland:

Du skal bruge: kaffe, flødeskum, Kahlua, Whisky (samme slags som du vil have
puttet i irsk kaffe) og Grand Manaier

Du tager et glas af samme model som du vile have brugt til irsk kaffe.
2 cl Whisky
2 cl Grand Manier
hælder kaffe op så der er ca. en tommelfingersbredde tilbage af glasset.
Hælder flødeskum på.

Tager en ske, og "vender den på hovedet" således at når du hælder Kahlua'en
ud over så breder det sig ud over flødeskummet.
Til sidst sætter du ild til Kahlua'en (det kan godt være lidt svært de
første par gange, for man skal være ret hurtigt :)) og serverer.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://henrik.boegh.net/geek/usenet.html

"You hurt me - i hurt you. Expect i'm a lot more effecient"
-- Eliza Dushku as Faith in 'Buffy the Vampire Slayer'

Fra : Hans-Henrik Skall

Dato : 03-04-03 16:40

Tak skal i have

Regards / Med Venlig Hilsen

Fra : elsmic

Dato : 05-04-03 21:33

Hej HH

Det tager vi lige helt forfra. Grønlandsk kaffe fordrer at du enten har et
gas-komfur eller en spritbrænder. I et dertil passende glas (jeg bruger
normalt et på høj stilk), hælder du 2 cl. kahlua og 2 cl Tullamore Dew
whiskey. Derefter brænder du en anelse af spritten af over enten komfuret
eller brænderen. Derefter hælder du kaffe op i glasset. Det eneste der skal
være plads til er flødeskum og 2 cl GUL gran marnier. Top kaffen af med
passende mængde flødeskum. Derefter tager du og hælder cirka 2 cl gul gran
marnier op i en sovseske eller lignende. Det er faktisk her den visulle og
blærede effekt kommer ind. Lad lige ilden få fat i gran marnierén og når du
så står og tilbereder, hælder du faktisk en blå ildsøjle ned i kaffen. Hvis
det så skal være helt optimalt kan man lige drysse lidt chokolade ovenpå.
Flere seriøse spørgsmål omkring Grønlandsk kaffe rettes til
michael@endelave.net

Opskriften blev forøvrigt efter overleveringen opfundet tilbage i
halvfjerdserne på Hotel Hvide Falk i Ilulissat (Jakobshavn).

Med venlig hilsen Michael Møller