Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kval Digitalkamera til 4-6000,-
Fra : Jes Conradsen

Dato : 02-04-03 11:25

Hej NG

Jeg er interesseret i et digitalkamera af god kvalitet, så langt mit budget
rækker. Og det rækker, på en SU, fra 4000,- op til ca 6000,-

Jeg har kig på Canons modeller, kender en der har G1, som tager imponerende
billeder.

Jeg har fotograferet i10-12 år:

Jeg vil gerne prioritere (ike nødvendigvis i den rækkefølge):

1. Skarpe billeder med gode farver
2. Må godt kunne optage video med lyd i et par minutter.
3. Høj prioritet, mange indstillingsmuligheder, det skal ikke være et "point
and shoot only" kamera.
4. Være hurtigt, dvs være hurtig til at være klar til at tage næste billede
og være hurtig til at tage billedet efter man har trykket på udløseren.
5. Må meget gerne have hurtig overførsel af dataene. Gerne USB 2.0 (er det
kommet i digitalkameraer?)

* Er der nogen modeller der er anbefalesværdige ?
* Vil det være mange penge at spare ved at købe i udlandet, hvis ja, hvor ?
* Hvor er der fornuftige brugtkøb, hvis de findes ?

Cool Regards

Jes Conradsen

Fra : Th Frydensberg

Dato : 02-04-03 12:35

Jes Conradsen wrote:

> [...]
> rækker. Og det rækker, på en SU, fra 4000,- op til ca 6000,-
>
> Jeg har kig på Canons modeller, kender en der har G1, som tager imponerende

Kik også på Olympus 720 -730- 740 - 750
de har et stort zoom 8 til 10 gange

mv th

Fra : Jes Conradsen

Dato : 02-04-03 12:36

Jeg har også kig på Fuji´s modeller, de virker ganske attractive. Er der
noget negativt at sige om dem ?
FUJI F601 4000,- på edbpriser
FUJI M603 5200,- på edbpriser
FUJI S304 4300,- på edbpriser
FUJI S602 6300,- på edbpriser

Ellers Canon´s modeller, der virker mest interessante.
Virker lidt dyrere, men tager måske "bedre billeder" og har større
udstyrsprogram.
Nikons topmodeller er fede men i 4-6000,- virker de lidt mere tamme, er ikke
så vild med f.eks CoolPix 4500 :(

Oplys mig venligst...

Andre muligheder:
? CANON S40 4600,- på edbpriser udelukket pga S45´s pris
CANON S45 4600,- på edbpriser
CANON S50 5700,- på edbpriser
? CANON G2 6000,- på edbpriser udelukket pgs G3´s pris ?
CANON G3 6300,- på edbpriser

Cool Regards
Jes Conradsen

<snip>

Fra : Allan Pedersen

Dato : 02-04-03 17:19

"Jes Conradsen" <conradsan@hotmail.com> wrote in message
> Jeg har også kig på Fuji´s modeller, de virker ganske attractive. Er der
> noget negativt at sige om dem ?
> FUJI F601 4000,- på edbpriser
> FUJI M603 5200,- på edbpriser
> FUJI S304 4300,- på edbpriser
> FUJI S602 6300,- på edbpriser

Jeg har et Fuji S602, og det er et fantastisk kamera, der stort set opfylder
alle dine krav. Kig mere på www.dpreview.com her er en stor andmeldelse af
det.

Allan

Fra : Allan Pedersen

Dato : 02-04-03 20:02

> "Jes Conradsen" <conradsan@hotmail.com> wrote in message
> >
> Jeg har et Fuji S602, og det er et fantastisk kamera, der stort set
> [...]

Du kan evt. gå ind på min hjemmeside www.sitecenter.dk/apedersen , her
ligger nogle billeder som jeg har taget med ovenstående kamera, men husk på
jeg er absolut ikke proffesionel, jeg er nærmest lige begyndt på at tage
billeder.

Allan

Fra : Jes Conradsen

Dato : 03-04-03 01:19

Wow, sikke nogle gode nærbilleder det tager !
Det ser virkeligt godt ud !

Jes Conradsen

Fra : Flemming Joensson

Dato : 02-04-03 12:56

"Jes Conradsen" <conradsan@hotmail.com> wrote in

> * Er der nogen modeller der er anbefalesværdige ?

Jeg er selv ved at finde digitalkamera og er ligesom dig på SU. Jeg vil
gerne have meget zoom og minimum 3MP.

Jeg har haft et 2MP point-and-shoot kamera i et par år nu, og må indrømme
at det jeg mangler mest på det er en ordentlig zoom funktion med manuel og
automatisk fokus, samt nogle flere indstillinger til forskellige typer
billeder. Så det er ikke MP der er afgørende for mig. Derudover vil jeg
gerne have mulighed for at montere UV eller POL filtre på det - så det
spiller også ind for mit vedkommende.

De tre kameraer jeg er ved at kigge nærmere efter i sømmene er:

Minolta Dimage 7i
(7x optisk Zoom, 5MP, kan montere 49mm filtre uden adapter. Forholdsvis
klodset at se på, men rart at holde. Virkelig mange muligheder med dette
kamera, som kræver en del af fotografen. Bruger 4xAA batterier, og man skal
passe lidt på ikke at bruge strømmen ved at anvende LCD'en hele tiden. Man
bør minimum slæbe ét ekstra sæt batterier med sig. Har EVF og LCD.
EVD=Elektronisk view finder - det vil sige du kan se informationer om zoom,
aperture, opløsning osv. selv ved at kigge på den lille søger i stedet for
LCD'en.)

Fuji Finepix s602z
(6x optisk Zoom, 3.3MP, kræver adapter for montering af filtre. Ligger godt
i hånden, og vægtfordelingen er god. Samt kan tage to forskellige formater
hukommelseskort. Det eneste problem er at nummereringen af billederne
nulstilles ved tømning af hukommelseskortet, men dette kan omgås ved at
gemme det sidste billede på kortet og slette alle de andre. Personligt
plejer jeg at lave en folder til hver tømning af kortet, så for mig vil det
ikke være vigtigt om nummereringen fortsætter. Bruger 4xAA batterier, og
man skal igen passe på ikke at bruge batterierne på LCD'en.)

Canon Powershot G3
(4x optisk Zoom, 4MP, kræver adapter for montering af filtre. Man kan se
standardlinsen i nederste hjørne i viewfinderen, hvis man sætter en adapter
på så vil linsen være endnu mere synlig og blitzen på kameraet vil ramme
linsen og danne skygge i det nederste højre hjørne i vidvinkel fotos.
www.lensmate-online.com har nogle mindre linser som skulle minimere denne
problematik, men det er alligevel noget jeg ikke bryder mig om ved
kameraet. Bruger Lithium ion batteripakke som koster rimelig mange penge
hvis du vil have en ekstra (80 Euro hos Technikdirect). Til gengæld kan man
tage rigtig mange billeder på en opladning, selvom LCD'en anvendes. Jeg
synes umiddelbart at det virker en kende klodset at holde på, sammenlignet
med Fuji Finepix og Minolta Dimage 7i. Til gengæld har det en rigtig lækker
LCD der tilmed kan vippes ud og vendes og drejes... Rigtig smart LCD efter
min mening)

(Jeg har også kigget på Nikon Coolpix 5700 men brød mig ikke om det efter
at have haft det i hånden.)

I udlandet kan de alle erhverves til under 6000. Dog skal man være
opmærksom på diverse ekstraudstyr hurtigt løber op i pris. For alle
kameraerne gælder det at det vil være klogt at købe et større
hukommelseskort.

> * Vil det være mange penge at spare ved at købe i udlandet, hvis ja,
> hvor ?

Ja, der er mange penge at spare. Flest ved køb i USA som følge af lavere
afgifter og lav dollarkurs, og næstmest i EU lande - f.eks. Tyskland.

Ved køb i USA kommer der med stor sandsynlighed både told og moms oveni
prisen, så et hurtigt overslag på den samlede pris får du ved at lægge 33%
oveni den samlede pris du skal betale det amerikanske firma så ved du ca.
hvad du skal af med i alt. Denne pris vil typisk være lavere end den pris
du skal betale i Tyskland f.eks., men det er ikke sikkert garantien kan
bruges i Danmark.

Ved køb i EU lande kommer der ingen gebyrer eller afgifter oveni prisen.
Derudover gælder garantien i hvert fald for Canon kameraer også i Danmark.
(De dækker alle Canon kameraer købt i EU, dog ikke i tidligere østlande).
Om Minolta og Fuji har andre regler skal jeg lige have tjekket inden jeg
beslutter mig.

En Europæisk online butik der virker ret gennemført er
http://www.technikdirekt.de. De har mange af de samme ting som danske web-
butikker har - 14 dages returret, tager kreditkortbetaling, sender til
Danmark osv. Du kan eventuelt finde den billigste butik på
http://www.geizhals.cc/eu/, men læs betingelserne for de enkelte butikker
grundigt. Det er ikke dem alle der har de samme ting som Technikdirect, men
man kan selvfølgelig spare nogle penge ved at købe hos de billigste. Du
skal dog lige være opmærksom på om kameraet er parallelimporteret til EU -
i så fald dækker garantien ikke i Danmark (for Canons vedkommende) og du
vil skulle sende kameraet til den tyske butik for garantireparationer.

I USA har jeg fundet dette firma som har nogle meget billige priser (og da
dollaren er lav er det jo godt for os danskere der køber ting derovre):

http://store.yahoo.com/royalcamera/

I deres Info står der at de sender world-wide, så det skulle være muligt at
få kameraet sendt til Danmark.

> * Hvor er der fornuftige brugtkøb, hvis de findes ?

Du kan jo være heldig med QXL.dk, og DBA.dk samt i nyhedsgruppen

Men jeg personligt vil nu hellere betale lidt mere og have glæden af fuld
garanti, skulle jeg være uheldig. Det er jo mange penge at smide efter et
kamera som kan risikere at gå i stykker og det er alt andet lige ret dyrt
at få repareret et kamera.

Mvh.
Flemming

Fra : Jes Conradsen

Dato : 02-04-03 13:30

Tusind tak Flemming

Dette svar er over al forventning, og jeg er både beæret og oprigtigt
taknemlig !!
Du har reddet min dag !

Jeg har også fundet den geizhals.cc , der er meget relevant. Jeg har i
mellemtiden fundet frem til selvsamme kameraer som dig.
Kiggede lidt i den utroligt lange anmeldelse på stevedigicams af CANON G3 og
også på den meget kortere anmeldelse af FUJI S602.
Kendte ikke til Minolta´en, tak igen.

Kender en medstuderende, hvis familie bor i Tyskland, måske han kan hjælpe
med at handle i Tyskland (ikke alle forhandlere sender i Europa :( )
PELUGA http://www.peluga.at/PELUGA/index.htm sender ikke til udlandet, men
virker meget stor og professionel, hvis du skulle kende nogen syd for
grænsen.

På trods af $´erens fordelagtige pris iøjeblikket tror jeg alligevel jeg
tager den mere sikre løsning med at handle i Europa når tiden kommer.

Jeg vil være glad for at følge dit kamerakøbs-forløb fremover, hvis du ikke
vil have noget imod det.
Bare kontakt mig på NyhedsGruppe-tilmeldte mailadresse og så sender jeg min
mest brugte e-postadresse .

Igen mange tak Flemming

Cool Regards

Jes Conradsen

Fra : Benja

Dato : 02-04-03 15:47

> [...]
?
> * Hvor er der fornuftige brugtkøb, hvis de findes ?

Jeg kan anbefale Olympus C-5050. Det har alt hvad du kunne ønske dig af
indstillinger. Opfylder alle dine krav (undtagen USB2.0). Jeg købte et for
et par uger siden og jeg er vildt glad for det. Det kan så meget at jeg
stadigvæk ikke helt er med. Men med dine erfaring inden for foto er nu nok
bedre stillet end mig .
De ting jeg godt kan lide er bland andre: mulighed for flere flash ram
samtidig (smartmedia, XD-kort, Compactflash og microdrive), lysstærkt
F1.8-F2.6, god makro og supermakro, 5 MP, hot-shoe til ekstern flash og
selvfølgelig alle de muligheder for manuel indstilling.
Lidt mere info finder du her:
http://www.olympus.dk/digital/c5050z.htm

Mvh.
Benja

Fra : Jes Conradsen

Dato : 02-04-03 16:41

Tak Benja !

Dejligt med nogle gode svar.

Så erfaren er jeg heller ikke bare fordi jeg har haft kamera længe. Men det
har tilgengæld sat mig stålfast på at jeg vil have et kamera med en masse
manuelle indstillingsmuligheder.
Det virker bestemt også som et kvalitetskamera OLYMPUS c5050Z, kan være jeg
skal kigge lidt mere på dette også.

Ellers er jeg også meget tændt på hotshoe-flash. Kunne godt med tiden tænke
mig en lækker flash med f.eks stroboskopeffekt, som kan være meget sjovt at
lege med.

Cool Regards

Jes Conradsen

<snip>

Fra : Benja

Dato : 02-04-03 18:08

> [...]
tænke
> mig en lækker flash med f.eks stroboskopeffekt, som kan være meget sjovt

Olympus har (selvfølgelig) også lavet en god flash som skulle være kanon god
FL-40, men den koster også derefter omkring 3000 kr. tror jeg. Ellers skulle
man kunne få en Metz som skulle være til at betale som også skulle være
meget god.

Mvh.
Benja