Burde jeg ikke tabe mig?
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 02-04-03 10:44

Hej -

Her er en nogenlunde beskrivelse af mit kostindtag:

Morgenmad:
2 skiver fedtfattig fuldkornsrugbrød med honning
2 krus te eller kaffe

Frokost:
Stor portion salat uden dressing

Aftensmad:
Varmt måltid (traditionelt - men under hensyntagen til lav fedtprocent)

Derudover:
6-8 stykker frugt i løbet af hver dag

Motion:
Løber 6 km. 3 gange om ugen - derudover stillesiddende job (kontor)

---------- o ----------

Burde jeg ikke tabe mig helt vildt?

Hilsen Jan

Fra : Heidi

Dato : 02-04-03 10:58

Jan Bang Jensby wrote:

> Her er en nogenlunde beskrivelse af mit kostindtag:

[snip]

> Derudover:
> 6-8 stykker frugt i løbet af hver dag

Uden at jeg har vildt meget forstand på det, så synes
jeg det er meget frugt på en dag. Frugt indeholder også
kulhydrater og dermed kalorier - i nogle tilfælde mere end
grøntsager.
Måske du skulle prøve i en periode at veje din mad,
og tælle kalorier, for at se hvor meget du i virkeligheden
får? Der er flere steder på nettet, hvor du kan finde
oversigter over hvad maden indeholder.
Og så er der nok andre der kan være behjælpelige med
hvor mange kalorier du skal have, alt efter din vægt, højde
osv.

Derudover mangler du måske i virkeligheden noget fedt -
nu skriver du ikke hvad du får til aftensmad, men er der
noget fedtstof i det? For det ser jo ikke ud til at der rigtig
er noget i din øvrige kost. Og fedt er nødvendigt - men
selvfølgelig helst af den sunde slags, dvs. planteolie, nødder,
avocado og den slags.

Det var lige hvad jeg kunne komme på.

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : EA

Dato : 02-04-03 18:22

> [...]
>er noget i din øvrige kost. Og fedt er nødvendigt - men
>selvfølgelig helst af den sunde slags, dvs. planteolie, nødder,

Her kan du læse om energibehov
http://www.madogsundhed.dk/16_leksikalt/energibehov.htm
http://www.vildu.dk/din_livssituation_01.asp?page_id=256

Husk også at checke at du befinder dig i det rigtige pulsområde for at
forbrænde fedt i din træning.

Og husk at drikke en masse vand! Helst 3 liter på en dag. Stil noget
vand i køleskabet så er det lige til at tage.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-04-03 18:28

"EA" <wuoshi@jubiimail_no_spam.dk> skrev i en meddelelse

> Husk også at checke at du befinder dig i det rigtige pulsområde for at
> forbrænde fedt i din træning.

Du forbrænder fedt UANSET hvilken puls, du træner med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Frederiksen

Dato : 02-04-03 18:49

> Du forbrænder fedt UANSET hvilken puls, du træner med.

Nja, jo højere puls jo mere fra kulhydrat og jo mindre fra fedt. Uden sådan
helt at kende grænsen, så kunne jeg da forestille mig at pulsen kan blive så
høj (eller rettere forbruget af energi så højt pr tidsenhed), at fedt helt
udgår af forbruget.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-04-03 20:13

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> høj (eller rettere forbruget af energi så højt pr tidsenhed), at fedt helt

"Den største fedtforbrænding opnås ved at træne på så højt en intensitet,
som det er muligt at opretholde under hele træningsforløbet."

Citat Christopher MacDonald, spinninginstruktør og fysiolog

En rigtig god, uddybende og letforståeligt forklaring på myterne om
fedtforbrænding findes her:
http://www.motion-online.dk/ufedt_dr.htm

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 03-04-03 19:04

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]

> høj (eller rettere forbruget af energi så højt pr tidsenhed), at fedt helt

Ja, og hva' så...? hele ideen er at fyre så meget energi af som muligt, så
man kan komme i energiunderskud, derfor er det godt at træne med høj
intensitet (=høj puls). Så, hvis man har 40 min til træning, så skal man
træne så hårdt som muligt i de 40 min.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Frederiksen

Dato : 03-04-03 19:55

> [...]
> man kan komme i energiunderskud, derfor er det godt at træne med høj
> intensitet (=høj puls). Så, hvis man har 40 min til træning, så skal man

Ja, det har du ret i, når du bruger den indgangsvinkel. Men jeg kan f.eks.
ikke løbe i 40 minutter, men kan måske i 10. Men jeg kan gå i 40 minutter,
og det giver samlet et større energiforbrug at gå i 40 minutter end at løbe
i 10. Faktisk vil jeg tro at jeg kan gå i 2 timer uden at blive fuldstændig
smadret, men jeg kan under ingen omstændigheder løbe i 1 time. Og for mig
gælder det om at forbruge så mange kalorier på en dag som muligt.

Mvh Maria

Fra : ea

Dato : 03-04-03 22:19

> [...]
>smadret, men jeg kan under ingen omstændigheder løbe i 1 time. Og for mig
>gælder det om at forbruge så mange kalorier på en dag som muligt.

Jeg har det også lidt sådan. Jeg kan enten træne ved 80-90% intensitet
i 40 min eller også træne ved 70-75% på samme tid og forbrænde måske
10% mindre fedt.. Der er også en motivationsfaktor i det, jeg er bange
for at gå død eller få skader hvis jeg altid træner med høj
intensitet.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-04-03 09:37

> Ja, det har du ret i, når du bruger den indgangsvinkel. Men jeg kan f.eks.
> ikke løbe i 40 minutter, men kan måske i 10.

Man kan med fordel træne med så høj intensitet SOM MULIGT... og det er jo
det, du gør. *S*

Jeg kan godt løbe i 40 minutter eller mere - men jeg kan også sagtens knalde
den af så hårdt og hurtigt, at jeg relativt hurtigt må stoppe og gå, til jeg
har fået vejret og energien igen.

Der er også pokker til forskel på, hvordan man løber, hvis man skal klare en
100 meter - eller man skal op på en hel marathon.

> Men jeg kan gå i 40 minutter,
> og det giver samlet et større energiforbrug at gå i 40 minutter end at
løbe
> i 10.

Helt korrekt! Men det er noget helt andet end udgangspunktet - som handlede
om fedtforbrændingszoner og myterne om, at man skal træne med lav puls for
at forbrænde fedt.

En ting, at du er nødt til at træne med lav puls for at kunne holde ud til
at træne.
Noget helt andet er, hvad der forbrænder mest energi og flest fedtkalorier i
den sidste ende.

> Faktisk vil jeg tro at jeg kan gå i 2 timer uden at blive fuldstændig
> smadret, men jeg kan under ingen omstændigheder løbe i 1 time. Og for mig
> gælder det om at forbruge så mange kalorier på en dag som muligt.

Så er det også bedre at gå end løbe. *S*
Og powerwalking er ret effektivt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 04-04-03 17:39

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Ja, det har du ret i, når du bruger den indgangsvinkel. Men jeg kan f.eks.
> ikke løbe i 40 minutter, men kan måske i 10.

Deter jo det jeg skriver... du skal arbejde med så høj intensitet _som
muligt_ i den tid du har til rådighed. Dvs. hvis du vil bruge fyrre
minutter, så går/løber du så hurtigt du kan holde til i de fyrre minutter -
hvis du løber og kun holder i ti minutter, så har du ikke holdt højest
mulige intensitet i fyrre minutter vel.

Når det så er sagt, så kunne man med fordel veksle mellem gang og løb, for
som du siger, så kan man måske løbe i ti minutter, men gå i fyrre, hvor så
ikke løbe i 3 x ti minutter og gå de sidste 2 x fem indimellem... Det kan
man regne lidt på, hvis man gider, og så finde ud af hvor meget mere energi
det forbruger, og så kommer man i bedre form af det, så man næste gang måske
kan løbe i 31 minutter og nøjes med at gå i 9 osv.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Frederiksen

Dato : 04-04-03 20:21

> Deter jo det jeg skriver... du skal arbejde med så høj intensitet _som
> muligt_ i den tid du har til rådighed.

Vi er slet ikke uenige - i hvert fald ikke om andet end at du fastlægger en
tid, man har til rådighed, og det gør jeg ikke. Det er en meget udbredt
misforståelse, at motion er noget man "dyrker" i stedet for at lægge det ind
i sin hverdag. Man kan faktisk bruge rigtigt mange kalorier på en dag uden
at bruge tid på det, hvis man tænker sig om.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-04-03 08:58

> Vi er slet ikke uenige - i hvert fald ikke om andet end at du fastlægger
en
> tid, man har til rådighed, og det gør jeg ikke.

Det gør Mikkel da ikke. Han taler om den tid man eventuelt vælge at bruge -
og hvad man får ud af den. Om det er organiseret og sat ind i et skema eller
man tager det tilfældigt i løbet af dagen er i den forbindelse underordnet.

> [...]
mange
> kalorier på en dag uden at bruge tid på det, hvis man tænker sig om.

Uden at bruge tid på det? *S*

Man bevæger sig i løbet af en dag - og man kan bevæge sig rigtig meget ved
at tænke sig en smule om. Og man kan gøre det uden at skulle afsted til
fitnesscenter og uden at trække i specielle sko.

Men motion..... det er noget, der får pulsen op og det varer mere end
minutter hist og pist. Det er ikke motion at gå ned til kollegaen i stedet
for at ringe. Det er bare bevægelse.

Vil man motionere, er man nødt til at afsætte tid til det.
Ellers er det bare bevægelse og sund brug af sin krop - at kalde dét motion
lyder i mine ører som en bekvem undskyldning for IKKE at motionere.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 05-04-03 20:09

> [...]

> i sin hverdag. Man kan faktisk bruge rigtigt mange kalorier på en dag uden
> at bruge tid på det, hvis man tænker sig om.

Ja, det kan man - et stykke hen ad vejen - langt de fleste vil dog opleve,
at de slet ikke er så inaktive, som de går og tror, så de i virkeligheden
slet ikke får den store gevinst ud af støvsugning, at tage trappen, at stå
af et stoppested før osv. Når man er kommet i gang med en mere aktiv
livsstil, så er der kun én vej, og det er mere motion - intet er så suveræn
en energiforbruger som decideret træning - alt andet er en god start, men
heller ikke mere end det...

.... og iøvrigt - jo, der blev talt om træning! det var ea, der bragte det på
bane.

Desværre er de hersens pulszoner blevet voldsomt misforstået
motiononline.dk finder man en glimrende - og saglig redegørelse for
problematikken. Essensen er, at selvom man relativt forbrænder mere fedt ved
middel - høj intensitet end ved høj - meget høj intensitet, så er den totale
mængde energi der forbruges per tidsenhed højere desto højere intensiteten
er (i dette henseende er pulsen et rimeligt udtryk for intensiteten og
dermed for energiforbruget per tid).

Bl.a. på baggrund af ovenstående kan jeg give disse råd:
- Motionér ved så høj intensitet som muligt i din træningstid.
- Motionér regelmæssigt og sammen med andre, variér din motion.
- Hverdagsaktiviteter kan ikke erstatte regelmæssig træning.
- Gør ovenstående under hensyntagen til motivation og helbred (skader)

.... og husk: ha' det sjovt med det!

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : insideout

Dato : 02-04-03 20:49

"Jan Bang Jensby" <jbj@promax.dk> skrev i en meddelelse
> Burde jeg ikke tabe mig helt vildt?

Hej Jan

Ikke nødvendigvis, for du spiser alt for lidt om morgen og i løbet af dagen,
dette betyder at du er meget sulten til aftensmad og derfor mister
kontrollen med hvor meget du spiser der. Aften måltidet skal være det
mindste du skal alligevel sove og der har man ikke brug for en masse energi
fordi forbrændingen er nedsat og vil blive lageret som fedt.

Salat er mange ting men det er sjældent det er noget der mætter på langsigt
så derfor skal salaten sammensættes så den er fiberholdig (pasta) samt
protein rig f.eks med kylling og tun.

Jeg mener helt klart du spiser for meget frugt der er faktisk meget energi i
mange frugter.

Stop med at spise efter aftensmaden, evt. et stykke frugt til kaffen hvis
der absolut er nødvendigt.

Motion er mange danskers problem på grund af tid men at løbe 6 km tre gange
om uge syntes jeg lyder helt ok.

Med hensyn til plusområde er dette noget opreklameret pi. forstået på den
måde at hvis du har en lav kondition er det en god idé at træne med lav puls
så man på den måde kan blive ved længere. Men lige så snart man kan køre
derud af skal man bare knokle på for man vil altid forbrænde mere fedt en
den der køre på lavt blus. Og hvis du kan løbe 6 km så står det jo ikke helt
ringe til.

Hvis du ikke har tid til at sætte dit aktivitets niveau op er du nåd til at
kikke på kosten. Hvis du ikke lider af en stofskifte sygdom (hvilket meget
få gør) og ikke taber dig så er det fordi du indtager mere energi end du
forbrænder.

For at holde stofskiftet højt skal du spiser det største måltid om morgen
det næststørste til frokost og det mindste om aften. Du skal også spise 2
eller 3 mellem måltider og husk at drikke mellem 2-3 liter vand om dagen og
her skal kulsyre holdige drikke, kaffe og tee ikke regnes med.

Skriv igen hvis du har ?

Henrik Bruun-Petersen