Laks og skind/skæl
Fra : Heidi

Dato : 01-04-03 15:32

Jeg har købt 2 stk. fersk laks i Føtex, som jeg har tænkt mig
at marinere efter opskriften på pakken.
Der står dog ikke rigtig noget om, hvorvidt fisken skal
steges med skind, eller om det skal fjernes først? Og hvad
med de skæl der sidder på skindet - det ser ud som om de sidder
løst, så "risikerer" * man ikke at de ryger med indenbords
hvis ikke man fjerner skindet?

*Jeg går ikke ud fra at de er giftige..?
--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : Scorpmoon

Dato : 01-04-03 20:55

"Heidi" <xnospamx@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> med de skæl der sidder på skindet - det ser ud som om de sidder
> løst, så "risikerer" * man ikke at de ryger med indenbords

Jeg steger med skind, og piller det af når det er stegt.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 20:57

Scorpmoon skrev:

> Jeg steger med skind, og piller det af når det er stegt.

Jeg steger med skind og skæl, og spiser det hele.

// Klaus

Fra : Heidi

Dato : 01-04-03 21:02

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Jeg steger med skind og skæl, og spiser det hele.

Ja det endte så med at jeg pillede skindet af, efter at
laksen havde været en tur i ovnen, oven på nogle
grøntsager.
Jeg syntes ikke skindet så særlig appetitligt ud, men
det gør måske en forskel, hvis man steger det på
panden, så det bliver sprødt?
Og hvad med de der skæl, sidder de ikke fast i
halsen?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-04-03 21:40

"Heidi" <xNOSPAMx@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
¨
> [...]
> det gør måske en forskel, hvis man steger det på
> panden, så det bliver sprødt?
> Og hvad med de der skæl, sidder de ikke fast i

Hvis du vil spise skindet på en fisk, skal du rense det sådan:
- Læg fisken i vand med salt og eddike - gør slimen tyk, så den er nem at
fjerne.
- Læg fisken på et skærebræt oven på en avis og et stykke madpapir (jeg
gider ikke spise fisk med tryksværte; og jeg gider ikke have fiske-snadder
på mine spækbrætter). Avisen skal du bruge til at tørre fnadder af på.
- Skrab med en skarp kniv "fra hoved mod hale" - fjerner slimen, der holder
skællene på plads.
- skrab "fra hale mod hoved" - fjerner skællene. Og ja: Nogen gange springer
skællene rundt over det halve køkken; det er en del af festen.
- Vupti: du har en fisk, hvor skindet kan sprødsteges og bidrage til bedre
smag.

Hvis du IKKE vil spise skindet, er det spild af tid at gøre ovenstående.
Jeg har hørt om folk, der har fået fiskeben i halsen, men aldrig om skæl,
selv ikke 1. april

Velbekomme!
Hilsen Inger

Fra : Heidi

Dato : 03-04-03 21:01

Inger Pedersen wrote:

[snip - hvordan fjerner man skæl fra fisk]

Tak for den udførlige beskrivelse.

> Hvis du IKKE vil spise skindet, er det spild af tid at gøre
> ovenstående. Jeg har hørt om folk, der har fået fiskeben i halsen,
> men aldrig om skæl, selv ikke 1. april

Nå ja man ved jo aldrig - jeg synes bare de så sådan lidt
stive ud, så jeg kunne godt forestille mig at de ville føles
lidt trælse på vej ned i halsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 21:46

Heidi skrev:

> Jeg syntes ikke skindet så særlig appetitligt ud, men
> det gør måske en forskel, hvis man steger det på panden,
> så det bliver sprødt?

Ja, uhm! :)

> Og hvad med de der skæl, sidder de ikke fast i halsen?

Nøh, det har jeg ikke været ude for.

// Klaus