Salt i kakao
Fra : Jimmy

Dato : 01-04-03 14:14

Hej

Kan det passe, at man, når man har lavet en rigtigt god og dyr kande kakao,
skal putte en lille smule salt i?

Mvh
Jimmy

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 14:34

Jimmy skrev:

> Kan det passe, at man, når man har lavet en rigtigt god og dyr
> kande kakao, skal putte en lille smule salt i?

Prøv. Jeg kunne ikke drømme om at lave kakao uden at komme salt i.
Saltet giver en mere fyldig og rund smag.

// Klaus

Fra : bks

Dato : 01-04-03 14:49

Hej Jimmy

Klaus kom først, men jeg kan kun tilslutte mig hans kommentar.

Venlig hilsen
bks

http://www.kandu.dk/

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-04-03 14:55

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message

> Kan det passe, at man, når man har lavet en rigtigt god og dyr kande
kakao,
> skal putte en lille smule salt i?

Salt er en absolut essentiel bestanddel af en kop god cacao, så det kan
sagtens passe. Det bør naturligvis være en god salt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jimmy

Dato : 01-04-03 14:54

"Morten Wartou" <morten_youmustremovetoreply@wartou.dk> wrote in message
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote in message

> kakao,
>
> Salt er en absolut essentiel bestanddel af en kop god cacao, så det kan
> sagtens passe.

Ja jeg kan efterhånden se, at det må prøves.

> Det bør naturligvis være en god salt.

Arhh du - Salt er vel salt!
Altså - det er jo altsammen Natriumklorid i forskellige faconer!

Mvh
Jimmy

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-04-03 15:08

> "Morten Wartou" <morten_youmustremovetoreply@wartou.dk> wrote in message

> Ja jeg kan efterhånden se, at det må prøves.
Absolut.

> Arhh du - Salt er vel salt!
> Altså - det er jo altsammen Natriumklorid i forskellige faconer!
Sludder og vrøvl. Salt indeholder mange forskellige mineraler og smagen og
styrken er ret forskellig.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-04-03 18:12

> Sludder og vrøvl. Salt indeholder mange forskellige mineraler og smagen og
> styrken er ret forskellig.

IMHO er der belæg for at saltet har en marginalt forskellig smag (bruger
selv Maldon-salt, selvom jeg ligner en indremissionsk, der køber porno, når
jeg køber det, for ikke at blive til grin heroppe, hvor folk har føderne ved
jorden og hovedet opefter).

Men den der med styrken, den holder ikke en meter! (hint: prøv at vej det).

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 18:42

Jan Bøgh skrev:

> Men den der med styrken, den holder ikke en meter! (hint:
> prøv at vej det).

Det kommer vel an på hvordan man betragter det. Et porøst salt som
Maldon - eller blot almindeligt groft salt - virker ikke nær så salt
i det som et salt med massive krystaller (fx visse former for middel-
havssalt).

// Klaus

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-04-03 19:47

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
ved
> jorden og hovedet opefter).
> Men den der med styrken, den holder ikke en meter! (hint: prøv at vej

Den holder i høj grad. Jeg vejer salt når jeg bager brød - og er det med
Maldon-salt, skal der ca 1/4-1/3 mindre salt i end alm. billigt køkkensalt
for at undgå gennemtrængende saltsmag.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Anders

Dato : 02-04-03 16:41

"Morten Wartou" <rememberthatthiswilljustberejected_morten@wartou.dk> skrev
i en meddelelse news:X8lia.4560$dB7.1064@news.get2net.dk...
> [...]
> Maldon-salt, skal der ca 1/4-1/3 mindre salt i end alm. billigt køkkensalt

Jeg mener også det holder. Men jeg bruger typisk MERE Maldon salt end
almindeligt køkkensalt ?!?!?
Men jeg bager ikke, så der er måske en forskel.

Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-03 17:46

"Anders" <alfaekko@nospamget2net.dk> wrote in message

> [...]

køkkensalt

> Jeg mener også det holder. Men jeg bruger typisk MERE Maldon salt end

Ja, det må man jo kalde lysende klare argumenter

Så indtil videre vil jeg nu stadigvæk holde på mit - men der er heldigvis
plads til flere opfattelser.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 16:08

Jimmy skrev:

> Arhh du - Salt er vel salt!
> Altså - det er jo altsammen Natriumklorid i forskellige faconer!

At sige at salt vel er salt, er nogenlunde det samme som at sige at
chili bare er stærkt. ;)

Der er andre ting i en god salt end blot NaCl. Jeg bruger gerne en
uraffineret atlanterhavssalt (fås i de fleste helsekostforretninger
og velassorterede supermarkeder). En anden god salt er Maldon¹, som
bl.a. kan fås i større supermarkeder i hovedstadsområdet.

Herhjemmefra kender vi sydesalt² fra Læsø, som har en fremragende
smag, men som er en anelse for salt til mig.

Jeg kan anbefale at droppe den sædvanlige bordsalt til 2 kr/kg og
så ofre det ekstra en god salt koster.

// Klaus

¹) <http://www.maldonsalt.co.uk/home.html>
²) <http://www.aats.dk/middelalder/default.phtml?menu=salt>

Fra : Per Madsen

Dato : 01-04-03 19:17

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> wrote:

> At sige at salt vel er salt, er nogenlunde det samme som at sige at
> chili bare er stærkt. ;)
>
> Der er andre ting i en god salt end blot NaCl. Jeg bruger gerne en
> uraffineret atlanterhavssalt

Med den forurening der er i kystnære områder omkring Atlanten, ville jeg
ikke udelukkende bruge salt udvindet ved inddampning af havvand.
Metaller som cadmium, kobber og zink danner meget let komplekser med den
chlorid der er i havvand.
Produktet er selvfølgeligt analyseret grundigt inden det ender på
spisebordet, men det foregår ved stikprøvekontrol, og man ved aldrig...
Det var bare min ydmyge mening

--
Mhv.
Per

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 19:36

Per Madsen skrev:

> Med den forurening der er i kystnære områder omkring Atlanten,
> ville jeg ikke udelukkende bruge salt udvindet ved inddampning
> af havvand.

Det har jeg ikke desto mindre gjort i over 20 år nu.

> Metaller som cadmium, kobber og zink danner meget let komplekser
> med den chlorid der er i havvand.

Cadmium lyder ikke så rart, men vi skal da både ha' kobber og zink
i kosten (men ikke nødvendigvis som kloridforbindelser).

Man kan finde en oversigt over mineralindholdet i havsalt på
<http://www.curezone.com/foods/salt/Celtic_Sea_Salt_Analysis.asp>.
Der er osse angivet hvorledes mængden af spormineraler forholder
sig til vores dagsbehov. Hvis man skal tro tallene, skal man spise
25 tsk salt daglig for at få dækket sit dagsbehov for copper, og
125 tsk salt daglig for at få dækket sit dagsbehov for zink (for nu
lige at tage to af de grundstoffer du nævner). Det lyder ikke
umiddelbart som om man let kommer i farezonen.

// Klaus

Fra : Andrew

Dato : 02-04-03 15:28

> sydesalt² fra Læsø, som har en fremragende
> smag, men som er en anelse for salt til mig.

LOL, en salt, der er for salt; det er sgu da langt ude, men ok - jeg køber
den

Mvh Anders

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 03-04-03 11:54

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> wrote in news:70c194ca-
7686-4fa0-b39d-6e733097d1b5@news.szn.dk:

> Herhjemmefra kender vi sydesalt² fra Læsø, som har en fremragende
> smag, men som er en anelse for salt til mig.

Det har da en god røgsmag, men er udvundet af havet, som hele menneskeheden
har anvendt som losseplads ligeså længe, som der har været mennesker til :-
)

> Jeg kan anbefale at droppe den sædvanlige bordsalt til 2 kr/kg og
> så ofre det ekstra en god salt koster.

Jeg synes det er synd at forkætre "det sædvanlige bordsalt", som jo er
spulet op fra undergrunden, hvor det som naturprodukt har ligget fra før
verden gik af lave, og det vil i denne forbindelse sige fra før
menneskehedens opståen.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-04-03 12:17

Lars M. Pedersen skrev:

> [...]
> er spulet op fra undergrunden, hvor det som naturprodukt har ligget
> fra før verden gik af lave, og det vil i denne forbindelse sige fra

Jeg forkætrer det skam ikke. Jeg synes at groft dansk salt er et frem-
ragende produkt, som absolut har sin berettigelse (det fine bordsalt er
jeg mndre begesjtret for), men hver ting har sin plads. Til saltning
af mad efter tilberedningen, eller hvis der kun skal bruges en lille
mængde salt under tilberedningen, foretrækker jeg uraffineret salt.
Til saltning af mad under tilberedelsen, eller hvis der skal bruges
større mængder salt, foretrækker jeg som regel groft dansk salt.

// Klaus

Fra : sune vuorela

Dato : 01-04-03 19:43

En der kalder sig "Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk>
skrev:

>Arhh du - Salt er vel salt!
>Altså - det er jo altsammen Natriumklorid i forskellige faconer!

Har du nogen sidne prøvet at komme analyserent natriumklorid på din
mad? Det smager ikke som det skal!
Der er andre smagsstoffer end NaCl i almindeligt bordsalt.

--
Sune

Fra : Nette

Dato : 04-04-03 09:42

"Morten Wartou" skrev i en meddelelse
> Salt er en absolut essentiel bestanddel af en kop god cacao, så det kan
> sagtens passe. Det bør naturligvis være en god salt.

Ligesom salt er vigtig i en chokoladekage

Nette

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-04-03 19:19

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan det passe, at man, når man har lavet en rigtigt god og dyr kande
kakao,
> skal putte en lille smule salt i?

Ja da, lige som i kaffe og te, når det skal være eksklusivt.
Især på denne tid af året.

Hilsen Inger

Fra : Lykke

Dato : 02-04-03 08:49

salt er vist ok.
men prøv denne her kakao.
til 2 l. tilsætter du 1 kop kaffe + 3/4 tsk. st. kanel.
det er meget lækkert.