Forbrænding er for lav??
Fra : Martin San.

Dato : 01-04-03 04:44

Hejsa

Jeg har de seneste 3-4 uger spist _meget_ sundt og kaloriefattigt og kørt på
motionscykel 1 time 5 dage om ugen med en puls på omkring 130-140, men jeg
har ikke tabt mig et eneste gram de seneste 3½ uge! Se, DET er frustrerende.
Hvad kan det skyldes? Er der noget der hedder, at man kan have en "lav
forbrænding" eller hvad?

Jeg startede med at spise sundt og motionere for 5-6 uger siden fordi jeg
skal ned i vægt (har et BMI på 30), og i løbet af 2 uger havde jeg tabt ca.
2 kg men siden har vægttabet stået helt stille. Jeg har fået Xenical-kapsler
på recept (dem der gør, at man ikke optager så meget fedt via maden), men
det hele hjælper åbenbart ikke en disse på mig. Nogle gode råd?

Jeg har hørt om et produkt ved navn "Reductil" (receptpligtig) som skulle
sætte forbrændingen op. Kunne det være en idé at supplere med sådanne
tabletter til min i forvejen sunde kost og motion?
Jeg orker ikke at blive ved med al den motion og sund kost hvis jeg
alligevel ikke taber mig...

MVH Martin
30 år, 182 cm, 106 kg

Fra : [web woman]

Dato : 01-04-03 06:04

"Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> motionscykel 1 time 5 dage om ugen med en puls på omkring 130-140, men jeg
> har ikke tabt mig et eneste gram de seneste 3½ uge! Se, DET er

Ja. Dét ER meget frustrerende!
Men der kan være flere gode forklaringer.

For det første.... hvordan ved du, at du har spist kaloriefattigt? Har du
ikke talt efter på en pålidelig måde, er det ikke sikkert, at det har været
kaloriefattigt.

Mange har skjulte kaloriebomber i kosten. Nogle drikker en masse juice,
saftevand eller sodavand og glemmer at tælle det med i regnskabet.

Nogle spiser sunde og fedtfattige portioner mad - men i kæmpemængder.

Nogle glemmer at holde øje med, hvor meget sukker de hælder på de
fedtfattige havregryn.

Nogle glemmer den sukker, de hælder i kaffen - og drikker man spandevis,
bliver det nemt til meget.

Prøv at brug programmet http://www.fatlow.dk til i en periode at holde øje
med den mad, du spiser. Programmet er dansk, nemt at bruge og kan meget
andet tæller kalorier. Det er faktisk ret godt til at opbygge og fastholde
de sunde spisevaner, man vil tillægge sig. Og det uanset man vil spise fedt
eller fedtfattigt.

Ikke dermed sagt, at man BEHØVER tælle kalorier for at tabe sig! Slet ikke.
Men i dit tilfælde kunne det måske være en løsning til i det mindste at
finde ud af, om du spiser fedtfattigt og kaloriefatttigt.

En anden forklaring på udebleven vægttab kan være, at du rent faktisk har
opbygget muskelmasse, men tabt fedt. Og det skal du kun være glad for *S*
Øget muskelmasse kan - især i starten - skjule et reelt tab af fedt.

Så vidtjeg ved kan kroppen kun omdanne cirka 700 gram kropsfedt om ugen til
muskelmasse eller vægttab. Hvis du hver uge har tabt 700 gram fedt og øget
muskelmassen med 700 gram, er der ikke desto mindre sket et pænt, men
skjult, fremskridt. Og i givet fald skal resultatet nok vise sig.

Har du samtidig fået for mange kalorier - eller bare nok til at vedligeholde
vægten - er det ikke sikkert, at der har været et synlige, målbart vægttab.
Du kunne ligefrem have været ude for at tage på!

Motion alene er iøvrigt kun sjældent tilstrækkeligt til at opnå et markant
vægttab - men er vigtigt for at kunne bevare vægten og vedligeholde et
opnået vægttab.

Diæt alene har sjældent permanent virkning. Man taber sig - men det ryger
nemt på igen bagefter.

Det er faktisk bedst at kombinere motion og diæt. Ganske som du gør. *S*
Så blive bare ved.

En tredie forklaring kan være væskeophobning. Spiser du meget salt?

Så lige til den med at du har kørt med en puls omkring 130-140
Hvorfor lige med den puls? Ikke at det nødvendigvis har den store betydning,
men det kunne være, at du fik mere ud af at variere træningen. (Prøv evt.
spinning!)

Motion øger forbrændingen. Også i tiden EFTER du er holdt op med at
motionere. Jo højere puls du træner med, desto flere kalorier forbrænder
du - og desto større er efterbrænder-virkningen.

Men man øger også appetitten ved at træne! Passer man ikke på, kommer man
derfor nemt til at overspise. Og det er så nemt at legalisere det for sig
selv: "NU har jeg jo lige trænet så hårdt."

Du kunne eventuelt, i det mindste i en periode, nøjes med tre gange træning
om ugen. Man mister nemt modet, hvis man bruger SÅ meget tid på sagen uden
at se resultater. Fem gange om ugen er ikke nødvendigt. Giv gerne din krop
tid til at restituere sig. Specielt hvis du ikke før har været vant til at
motionere.

Hvis du kan spise fedtfattigt, er Xenical vist ikke nødvendige. Så vidt jeg
ved træder deres virkning kun i kraft - og på ganske ubehagelig måde - hvis
du spiser fede måltider. Så længe du spiser fedtfattigt, har de mig bekendt
ingen effekt. Men spørg din læge om det.

Mvh. Lisbeth

Fra : Martin San.

Dato : 09-04-03 14:10

[web woman] wrote:

Hej og tak for svaret.

> For det første.... hvordan ved du, at du har spist kaloriefattigt?
> Har du ikke talt efter på en pålidelig måde, er det ikke sikkert, at
> det har været kaloriefattigt.

Jeg vejer al min mad på en digital køkkenvægt og bruger Nycomed's kalorie/kJ
tabel hvor der også er angivet fedtindhold i varen.

> Mange har skjulte kaloriebomber i kosten. Nogle drikker en masse
> juice, saftevand eller sodavand og glemmer at tælle det med i
> regnskabet.

Jeg fører dagligt regnskab med mit kalorie-indtag.

> En tredie forklaring kan være væskeophobning. Spiser du meget salt?

Nej, jeg undgår helt salt og drikker generelt 2-3 liter vand om dagen.

> [...]
> Hvorfor lige med den puls? Ikke at det nødvendigvis har den store
> betydning, men det kunne være, at du fik mere ud af at variere

Jeg fik at vide i Hjertecentret, at jeg skulle træne med en let forhøjet
puls - altså så jeg bliver lidt stakåndet men stadig kan føre en samtale.
Det har jeg fundet ud af, ligger omkring 130-140 bpm.

> Motion øger forbrændingen. Også i tiden EFTER du er holdt op med at
> motionere. Jo højere puls du træner med, desto flere kalorier
> forbrænder
> du - og desto større er efterbrænder-virkningen.

Jeg træner 1 time inden aftensmaden, netop for at få gavn af den høje
forbrænding (som jeg jo åbenbart ikke har alligevel).
Jeg har droppet Xenical i samråd med min læge. Jeg har fået taget en
blodprøve og afventer nu om jeg kan prøve med Reductil, som skulle sætte
forbrændingen op.

MVH Martin

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 09-04-03 14:32

"Martin San." <feedback56@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Nej, jeg undgår helt salt [...]

Hvorfor?

> Jeg fik at vide i Hjertecentret, at jeg skulle træne med en let forhøjet
> puls - altså så jeg bliver lidt stakåndet men stadig kan føre en samtale.
> Det har jeg fundet ud af, ligger omkring 130-140 bpm.

Hvad var begrundelsen for det? Hvis det for at få optimal motion, så kunne
intet være mere forkert - er der helbredsmæssige grunde til det?

> Jeg træner 1 time inden aftensmaden, netop for at få gavn af den høje
> forbrænding (som jeg jo åbenbart ikke har alligevel).

Hvis din intensitet ikke er højere end angivet, så ville jeg træne efter
maden. Man kan øge den øgede forbrænding,der kommer efter et måltid ved at
træne umiddelbart efter.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Martin San.

Dato : 09-04-03 20:10

Mikkel Gybel Jensen wrote:
> Hvorfor?

Mest fordi jeg ikke kan li' smagen. Og hvis det er usundt, så er det jo kun
godt at jeg ikke spiser det. Det skal forstås sådan, at jeg ikke hælder
ekstra salt på min mad. Hvis der i forvejen er salt på/i, så spiser jeg det
da.

> Hvad var begrundelsen for det? Hvis det for at få optimal motion, så
> kunne intet være mere forkert - er der helbredsmæssige grunde til det?

Jeg talte med en diætist fra Hjertecentret som sagde, at motion selvfølgelig
er sundt men at kroppen nok selv skulle lave en udregning på hvor meget man
har tabt sig i løbet af en dag, baseret på ens energiindtag og motion. Jeg
skulle ikke gå særlig meget op i puls og motionsform, såænge jeg blot
motionerede med en let forhøjet puls i mere end 20 minutter pr. dag.
Jeg fejer ikke noget fysisk, og kan røre mig som jeg vil (dog lidt hæmmet af
overvægten som hovedsageligt sidder på maven).
Hvordan skal jeg motionere for at få "optimal motion", som du skriver? Er
det for at forbrænde fedtet mest effektivt, eller for at få en generelt
bedre kondition?

> Hvis din intensitet ikke er højere end angivet, så ville jeg træne
> efter maden. Man kan øge den øgede forbrænding,der kommer efter et
> måltid ved at træne umiddelbart efter.

1 times motion pr. dag er mere end rigeligt når man vejer 30 kg for meget.
Jeg kan i hvert fald ikke holde til mere. Og når jeg samtidig ikke kommer
yderligere ned i vægt, så mister jeg desværre hurtigt motivationen. Jeg har
ikke altid været overvægtig, det er kommet for 5-6 år siden da jeg arbejde
om natten.
Jeg har prøvet at motionere efter aftensmaden, men jeg synes det er
ubehageligt og maden forsøger næsten at komme op igen. Desuden bliver jeg
doven når jeg har spist. Kan det skyldes ubalance i mit blodsukker?

MVH Martin

Fra : Mimi

Dato : 10-04-03 09:07

>Martin wrote:
>Desuden bliver jeg
> doven når jeg har spist. Kan det skyldes ubalance i mit blodsukker?

Ja, det kan det! Hvis du indtager for meget hurtig kulhydrat (hvid ris,
pasta, kartofler, sukker m.m.) i forhold til fedt og protein, stiger dit
blodsukker meget og hurtigt mens du spiser, for bagefter at falde hurtigt,
hvilket efterlader dig med en følelse af at være "helt bombet" efter
måltidet.

Et sådant blodsukkerudsving medfører - udover ubehag - at din krop sender de
netop indtagne kalorier til depoterne, hvor de gemmes til dårlige tider.
Altså: i stedet for at kalorierne straks sendes til forbrænding, og du
bliver mere energisk, sendes kalorierne på lager, og du får ikke forbrændt
ret meget, udover hvad der skal til for at fordøje maden. Og så taber du dig
ikke

Ovenstående er den teori, Niels Ehler bygger sin Omegametode på
(www.omegametoden.dk) og Dr. Atkins har lignende tanker
(http://atkinscenter.com/). De kaldes enten højprotein eller "lowcarb"
metoder.

Check websiderne ud, eller check i hvert fald din daglige fordeling af
fedt/protein/kulhydrat - det kunne meget vel være der, dit problem ligger

Mvh Mimi

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 11-04-03 07:20

"Mimi" <mimi@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ret meget, udover hvad der skal til for at fordøje maden. Og så taber du

Dvs. at hvis de ikke bliver sendt i depot, så bliver de forbrændt? ligemeget
hvad man laver? Det hænge IMO ikke sammen. For at blive forbrændt, så kræver
det vel, at der bliver lavet en eller anden form for aktivitet, der kan
forbruge energi. At man så måske kan blive hurtigere sulten igen efter at
have indtaget mange hurtige kulhydrater, det er noget helt andet.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj