Kolesterolsænkende mad?
Fra : Hans Paulin

Dato : 01-04-03 00:21

....en kollega fortalte i dag, at hans læge ville ordinere
kolesterolsænkende medicin til ham...

....findes der i stedet noget mad, som i sig selv sænker
kolesteroltallet - samt hvilken mad bør man undgå?
Hans

Fra : Bangsbo

Dato : 01-04-03 04:28

Hej Hans ....

Der findes masse af mad du bør undgå hvis dit
kolesteroltal er for højt ...

Jeg er selv på denne form for medicin efter 2
blodproper og en 3 vejs Bypass operation men
du kan ikke spise og motionere dig væk fra
den medicin så din kollega skal følge lægen
recept ...

Man kan selv gøre noget ved kosten - men de
fleste skal have medicin resten af deres dage
for at holde tallet nede og undgå bla.
gentagende blodpropper i hjertet ....

Læs i øvrigt mere på www.netdoktor.dk der
findes en masse oplysninger om kolesterol
dens fare - og virkninger - samt hvordan man
lever bedre ...

Der er så mange faktorer der spiller ind og det
er et ganske stort område med prøv at læs på
Netdokter de beskriver ting så man kan forstå
det ...

Med venlig hilsen
Keld Gydum

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 05:18

Hans Paulin skrev:

> ...en kollega fortalte i dag, at hans læge ville ordinere
> kolesterolsænkende medicin til ham...
>
> ...findes der i stedet noget mad, som i sig selv sænker
> kolesteroltallet - samt hvilken mad bør man undgå?

Din kollega bør som udgangspunkt følge sin læges anvisninger.

Hvis man følger kostanbefalingerne på <http://www.omegametoden.dk/>,
vil man efter al sandsynlighed få nogle flotte kolesteroltal i løbet
af forholdsvis kort tid.

Gode råd er at sørge for at få rigeligt med enkeltumættede fedtsyrer
(fx fra olivenolie), samtidig med at man begrænser indtagelsen af
mættede fedtsyrer og kulhydrat. Spis rigeligt med grønne grøntsager.

Det er osse vist at havreklid virker kolesterolsænkende. Fx et par
spiseskefulde havreklid på yoghurt (uden sukker) hver morgen. Hørfrø
indeholder store mængder omega-3-fedtsyrer, så man kan evt. veksle
mellem havreklid og malede hørfrø (hørfrø skal males før kroppen kan
optage de gode ting - en billig kaffemølle er fortrinlig til at male
hørfrø med).

Og så kan det måske være på sin plads at læse

   <http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm>
   <http://www.second-opinions.co.uk/cholesterol_myth_1.html>

// Klaus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-04-03 05:42

Jeg skrev:

> [...]
> Hørfrø indeholder store mængder omega-3-fedtsyrer, så man kan evt.
> veksle mellem havreklid og malede hørfrø

Jeg glemte et link:

   <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11858448&dopt=Abstract>
   <http://makeashorterlink.com/?Q4B832A04>

Mangler man idéer til kolesterolsænkende strategier, kan det svare
sig at spørge i <news:alt.support.diet-low-carb>. Folkene dér har
masser af *praktisk erfaring* med den slags.

// Klaus

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-04-03 08:46

Klaus Alexander Seistrup wrote:

snip

Tak til jer begge for jeres gode råd - jeg går videre med dem til
min kollega
Hans