Domæne-navn er der en grænse
Fra : Morten Larsen

Dato : 31-03-03 21:44

Hej

Jeg er blevet i tvivl om, hvor grænsen går juridisk for hvad
man må med hensyn til domæne-navne der læner sig
op ad oprindlige navne.

Jeg har registreret et navn, som måske skal indeholde en site der
fortæller om mine oplevelser med et stort dansk foretagende (negativ
oplevelse).
Indeholdet på siden vil selvfølgelig være inde for lovens rammer.

Mit spørgsmål er på hvor tæt man må gå med hensyn til domæne-navn.
Jeg vil nu prøve at beskrive hvad jeg gør, med et tænkt navn:

Avisen BT, har en adresse der hedder www.bt.dk vi siger at de også ejer
navnet www.bt-avis.dk som linker til førnævnte. (dette er tilfældet hos
mig)
i øvrigt har de næsten samtlige www.bt-avis.xxx domæner fordi at ordet
"avis"
henviser til deres brance, og de har bare sikret sig en masse navne.

Jeg køber nu domænet www.bt-uavis.dk hvor "u"et ligesom skal give
forståelsen af, at deres avis er det modsatte af en rigtig avis.

Husk dette er et eksempel der minder meget om min situation.
Mit u-ord er ikke et "rigtigt" u-ord, men de fleste vil se meningen.

Træder jeg nogen over tærene nu ?
Jeg gider ikke få første påtale bare på domæne-navn.

Morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-04-03 09:36

Morten Larsen wrote:

> [...]
>
> Jeg køber nu domænet www.bt-uavis.dk hvor "u"et ligesom skal give
> forståelsen af, at deres avis er det modsatte af en rigtig avis.

Du burde være på rimelig sikker grund. Du kan eventuelt læse om
afgørelsen om domænet lorte-seat.dk:
http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=18542

--
Mvh. Kim Ludvigsen