Night Vision
Fra : Tom

Dato : 31-03-03 20:25

Hej

Har lige bestilt et Night Vision sigte på ebay i USA. Kommer lidt i tvivl om
det er lovligt at indføre i danmark?
www.nightvision.dk sælger de tilsvarende udstyr så der "skulle" vel ikke
være noget i vejen?

--
Tom

Fra : Brian Slots

Dato : 31-03-03 22:00

On Mon, 31 Mar 2003 21:25:29 +0200, "Tom"
<tom_christensen@bigfoot.com> wrote:

>Hej
>
>Har lige bestilt et Night Vision sigte på ebay i USA. Kommer lidt i tvivl om
> [...]
ja for det kræver en tilladelse fra politiet lige som man skal have
det til en lyddæmper.

Mvh BS

Fra : Tom

Dato : 01-04-03 12:18

> ja for det kræver en tilladelse fra politiet lige som man skal have
> det til en lyddæmper.

Kiggede lige på Nightvisions hjemmeside og her ser det da ikke ud til at
være problemer med generation 1 som den jeg har bestilt. Så du har vel ikke
et link til noget lovtekst som siger noget andet?

17. Kan det skade natkikkerten at gennemgå lufthavnens røntgen check?

Det er helt sikkert at din natkikkert gennemgår dette check. Generation 1
natkikkerter kan i mange lande frit indbringes og udbringes uden licens,
heriblandt USA. Generation 2 og 3 natkikkerter er af mange lande ikke
tilladte at ind- og udbringe, idet mange lande vil begrænse bevægelsen af en
sådan teknologi. Spørg de rette myndigheder, hvis du skal rejse med en
generation 2 eller 3 natkikkert.

--
Tom

Fra : Brian Slots

Dato : 01-04-03 22:41

On Tue, 1 Apr 2003 13:18:15 +0200, "Tom" <tom_christensen@bigfoot.com>
wrote:

> [...]
>være problemer med generation 1 som den jeg har bestilt. Så du har vel ikke
>et link til noget lovtekst som siger noget andet?

Snip
Gå ind på www.retsinfo.dk og find LBK nr 67 af 26/01/2000 det står i
toppen af den.
-----------------------------------

LBK nr 67 af 26/01/2000
Bekendtgørelse af
lov om våben og eksplosivstoffer

Herved bekendtgøres lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 735 af 11. august 1994, med de ændringer, der
følger af § 2 i lov nr. 350 af 23. maj 1997, § 3 i lov nr. 411 af 10.
juni 1997 og lov nr. 363 af 2. juni 1999.

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den,
han dertil bemyndiger, at indføre eller tilvirke:

Cut

8) lyddæmpere, såfremt de er konstrueret til montering på skydevåben,

9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk
lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret
til montering på skydevåben eller armbrøster.
-------------------------------------
Mvh BS

Fra : Tom

Dato : 03-04-03 19:50

"Brian Slots" <NO_SPAMM@ME.DK> skrev i en meddelelse

> 9) optisk elektroniske sigtemidler med lysstråle eller med elektronisk
> lysforstærknings- eller infrarødt udstyr, såfremt de er konstrueret
> til montering på skydevåben eller armbrøster.

Jubii, den jeg har bestilt er kun en kikkert som ikke kan monteres på et
skydevåben så det skulle være ok.

--
Tom

Fra : Allan Vester

Dato : 02-04-03 14:49

> [...]

Lad os høre om du får den til Danmark.
Der er eksport forbud på Night vision ihvertfald dem som kan benyttes til
noget fornuftigt.

Jeg har tidligere leget med en generation 1. og må sige at det er ren
tidsfordriv, jeg var på jagt i Polen. og når de slukker lyset dernede bliver
det fuld stændig mørkt.

Min polske følgesvend kunne flere gange fortælle mig at der foran os var 1
eller flere dyr og jeg stod som en anden idiot med en nat kikkert hvor jeg
intet kunne se, så mangler du noget at slæbe rundt med og du alligevel ikke
er interreseret i at skyde for meget så er det da fint at tosse lidt rundt
med en nat kikkert af 1 generation.

Så skal du endelig anskaffe dig noget udstyr så gør lidt ekstra ud ad det og
få generation 3. men det gøres ikke uden lidt fod arbejde.

Det er iøvrigt muligt at prøve 1 generations kikkerter i flere Danske jagt
forretninger eller også kan de skaffe dem hjem på prøve.

mvh.
Allan

Fra : Tom

Dato : 03-04-03 19:52

> [...]
>
> Det er iøvrigt muligt at prøve 1 generations kikkerter i flere Danske jagt
> forretninger eller også kan de skaffe dem hjem på prøve.

En generation 2 koster ca. 10-20.000 Kr og generation 3 koster ca. 25-30.000
så det er ikke lige aktuelt nu

--
Tom