/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
nybegynder espresso maskine
Fra : Scorpmoon


Dato : 31-03-03 19:41

Er der en kaffe enthusiast som kan anbefale mig at købe denne 3-bar
espressomaskine fra Linea på tilbud til 199kr?

Smagte rigtig espresso for første gang på café i weekenden, og er blevet
lidt hooked. Men jeg forventer nok ikke jeg kan lave samme kvalitet selv,
men vil gerne lave noget der i det mindste smager bedre end både pulver og
instant kaffe.

Se den her:
http://netbutikken.coop.dk/medlemsbutik/show_product.asp?sub%5Fdept%5Fid=11&
dept%5Fid=143&pf%5Fid=4492024



 
 
Anders (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 31-03-03 20:53


"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:b6a23u$tdq$1@news.net.uni-c.dk...
> Er der en kaffe enthusiast som kan anbefale mig at købe denne 3-bar
> espressomaskine fra Linea på tilbud til 199kr?
>
> Smagte rigtig espresso for første gang på café i weekenden, og er blevet
> lidt hooked. Men jeg forventer nok ikke jeg kan lave samme kvalitet selv,
> men vil gerne lave noget der i det mindste smager bedre end både pulver og
> instant kaffe.
>
> Se den her:
>
http://netbutikken.coop.dk/medlemsbutik/show_product.asp?sub%5Fdept%5Fid=11&
> dept%5Fid=143&pf%5Fid=4492024


Du kan under ingen omstændigheder lave noget der minder om espresso på
damplegetøjet fra Coop. Hvis du vil lave espresso derhjemme, skal du regne
med at bruge 2000+ for en OK maskine. Men det vigtigste er en ordentlig
kaffekværn, der desværre koster næsten det samme.
Frisk- og ensmalet (og friskristet) kaffe er den væsentligste forudsætning
for god espresso.
Der er mange der køber dyre espresso-maskiner og så bruger formalet
Illykaffe. Det svarer lidt til at købe en Mercedes, fylde den med 92 oktan
og køre et par kilometer om dagen.

Så hvis du vil lave espresso i hjemmet skal du hoste op med nogle gysser,
samt påregne noget indlæringstid.

Hvis du blot ønsker god kaffe, så er en stempelkande, en "mokkapot" (de
"sekskantede" til komfuret), eller f.eks en bodum Santos kande alle gode
muligheder.
Kombineret med en kaffekværn, selvfølgelig.

Jeg kan også varmt anbefale at riste sin egen kaffe, det giver kaffe som du
aldrig har smagt den før.

Men pas på .-). Når man først er kaffehooked, er der ingen vej
tilbage........


Læs mere her.
www.coffea.dk
www.espressokaffe.dk
www.coffeegeek.com
alt.coffee

mvh
Anders - der skuffes over de fleste café-espressi........................




Lene (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Lene


Dato : 31-03-03 22:18


> Du kan under ingen omstændigheder lave noget der minder om espresso på
> damplegetøjet fra Coop. Hvis du vil lave espresso derhjemme, skal du regne
> med at bruge 2000+ for en OK maskine. Men det vigtigste er en ordentlig
> kaffekværn, der desværre koster næsten det samme.
> Frisk- og ensmalet (og friskristet) kaffe er den væsentligste forudsætning
> for god espresso.
> Der er mange der køber dyre espresso-maskiner og så bruger formalet
> Illykaffe. Det svarer lidt til at købe en Mercedes, fylde den med 92 oktan
> og køre et par kilometer om dagen.

Hej
Ro på! Nu er der vel ingen grund til at skræmme flere væk fra at lave god
espresso end højst nødvendigt. Selvfølgelig skal der en ordentlig maskine
til, og det koster mindst et par tusinde. Herefter går der vist fanatisme i
den. En god (og derfor dyr) kafffekværn er da en fordel, at riste bønderne
selv sikkert en forbedring og at dyrke og plukke dem selv sikkert endnu
bedre. Ikke desto mindre: At købe en god friskmalet espresso og så ellers
opbevare den koldt i en lufttæt beholder vil vist for de fleste give et
resultat, "der minder om espresso" - især hvis man køber mindre portioner,
så kaffen altid er så frisk som mulig.

Mvh
Casper



crema (31-03-2003)
Kommentar
Fra : crema


Dato : 31-03-03 22:22

Der er vist ingen, der prøver at skræmme her. Det drejer sig om helt
objektive oplysninger. De er nogen her i denne gruppe, som ved en del om
espressokaffe og udstyret dertil. Det er lidt dumt at få stukket blår i
øjnene og spilde penge på bryggeudstyr, man før eller senere bliver ked af.
Indrømmet at min første maskine var en Krupps, men er blevet væsentlig
klogere på området og sidder med udstyr for mange penge. Også kan jeg brygge
en espresso bedre end de fleste cafeer, som tror de kan.
Henrik

"Lene" <lsh@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3e88b0ad$0$10394$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Du kan under ingen omstændigheder lave noget der minder om espresso på
> > damplegetøjet fra Coop. Hvis du vil lave espresso derhjemme, skal du
regne
> > med at bruge 2000+ for en OK maskine. Men det vigtigste er en ordentlig
> > kaffekværn, der desværre koster næsten det samme.
> > Frisk- og ensmalet (og friskristet) kaffe er den væsentligste
forudsætning
> > for god espresso.
> > Der er mange der køber dyre espresso-maskiner og så bruger formalet
> > Illykaffe. Det svarer lidt til at købe en Mercedes, fylde den med 92
oktan
> > og køre et par kilometer om dagen.
>
> Hej
> Ro på! Nu er der vel ingen grund til at skræmme flere væk fra at lave god
> espresso end højst nødvendigt. Selvfølgelig skal der en ordentlig maskine
> til, og det koster mindst et par tusinde. Herefter går der vist fanatisme
i
> den. En god (og derfor dyr) kafffekværn er da en fordel, at riste bønderne
> selv sikkert en forbedring og at dyrke og plukke dem selv sikkert endnu
> bedre. Ikke desto mindre: At købe en god friskmalet espresso og så ellers
> opbevare den koldt i en lufttæt beholder vil vist for de fleste give et
> resultat, "der minder om espresso" - især hvis man køber mindre portioner,
> så kaffen altid er så frisk som mulig.
>
> Mvh
> Casper
>
>



Anders (01-04-2003)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 01-04-03 17:29


"Lene" <lsh@oncable.dk> skrev i en meddelelse
news:3e88b0ad$0$10394$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Du kan under ingen omstændigheder lave noget der minder om espresso på
> > damplegetøjet fra Coop. Hvis du vil lave espresso derhjemme, skal du
regne
> > med at bruge 2000+ for en OK maskine. Men det vigtigste er en ordentlig
> > kaffekværn, der desværre koster næsten det samme.
> > Frisk- og ensmalet (og friskristet) kaffe er den væsentligste
forudsætning
> > for god espresso.
> > Der er mange der køber dyre espresso-maskiner og så bruger formalet
> > Illykaffe. Det svarer lidt til at købe en Mercedes, fylde den med 92
oktan
> > og køre et par kilometer om dagen.
>
> Hej
> Ro på! Nu er der vel ingen grund til at skræmme flere væk fra at lave god
> espresso end højst nødvendigt. Selvfølgelig skal der en ordentlig maskine
> til, og det koster mindst et par tusinde. Herefter går der vist fanatisme
i
> den. En god (og derfor dyr) kafffekværn er da en fordel, at riste bønderne
> selv sikkert en forbedring og at dyrke og plukke dem selv sikkert endnu
> bedre. Ikke desto mindre: At købe en god friskmalet espresso og så ellers
> opbevare den koldt i en lufttæt beholder vil vist for de fleste give et
> resultat, "der minder om espresso" - især hvis man køber mindre portioner,
> så kaffen altid er så frisk som mulig.
>
> Mvh
> Casper

Hej Casper,

Kaffe mister en stor del af sin smag allerede få timer efter det er malet.
Det er derfor kværnen er så vigtigt. Man laver langt bedre espresso med en
god kaffekværn og en middelmådig maskine, end med en god maskine og en
dårlig eller ingen kværn.
Der er mange der har "brændt" budgettet af på maskinen, og efterfølgende
ærgret sig over ikke at have en ordentlig kværn, derfor mit råd.
Jeg gjorde det selv, købte en Gaggia Coffee, og forsøgte at anvende en kværn
af "blendertypen".
No Go! Jeg lavede først rigtig espresso efter at have købt en bedre kværn
Uanset hvilken type kaffe man drikker, er en kaffekværn et kæmpe spring op
af kvalitets-stigen fremfor formalet kaffe. Derefter er det "nørd" for
resten ................................................
Men den bedste kop kaffe er altid den man nyder i godt selskab, uanset dens
herkomst..........

Anders




Scorpmoon (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Scorpmoon


Dato : 02-04-03 16:25

Jeg var inde i den lokale kaffeshop i Herning idag... Jeg spurgte om gode
råd til espresso, og så viste de mig en espresso kande. En meget robust
kande som skaber tryk simpelthen ved at man opvarmer den, og så via dampen
som vil ud af de små huller. Den skulle efter sigende ku lave lidt crema.
Men hvad med kvaliteten? En fattigmands espresso maskine vel..



Anders (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 02-04-03 16:40


"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:b6evbm$h8q$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg var inde i den lokale kaffeshop i Herning idag... Jeg spurgte om gode
> råd til espresso, og så viste de mig en espresso kande. En meget robust
> kande som skaber tryk simpelthen ved at man opvarmer den, og så via dampen
> som vil ud af de små huller. Den skulle efter sigende ku lave lidt crema.
> Men hvad med kvaliteten? En fattigmands espresso maskine vel..

Ja, navnet er misvisende, jeg kalder det selv en mokka-kande, den kaldes
også for en "Bialetti".
Resultatet er ikke espresso, men en stærk kop kaffe. Jeg tror ikke du skal
regne med crema, men det skal ikke afholde dig. Med frisk nymalet kaffe kan
man få glimrende kaffe ud af fætteren. Jeg har selv flere, jeg bruger
jævnligt.

Anders



Scorpmoon (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Scorpmoon


Dato : 02-04-03 22:29

> Ja, navnet er misvisende, jeg kalder det selv en mokka-kande, den kaldes
> også for en "Bialetti".
> Resultatet er ikke espresso, men en stærk kop kaffe. Jeg tror ikke du skal
> regne med crema, men det skal ikke afholde dig. Med frisk nymalet kaffe
kan
> man få glimrende kaffe ud af fætteren. Jeg har selv flere, jeg bruger
> jævnligt.

Men man kommer vel over de 93-96 grader i og med at vandet skal koge for at
lave tryk? Det er vel ikke optimalt. Det er den her maskine jeg så:
http://www.bialettiusa.com/bialetti/index.html

Vil du mene at kvaliteten den brygger er bedre end en stempelkande, samt
kaffemaskine? Hvad siger du til den billige 3-bar espressomaskine i min
indledende post. Bialetti kanden koster ca. 500kr, det kan man jo få et par
espressomaskiner til også, så er det bare hvad er bedst.



Lene (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Lene


Dato : 02-04-03 22:46


> Men man kommer vel over de 93-96 grader i og med at vandet skal koge for
at
> lave tryk? Det er vel ikke optimalt. > Vil du mene at kvaliteten den
brygger er bedre end en stempelkande, samt
> kaffemaskine? Hvad siger du til den billige 3-bar espressomaskine i min
> indledende post. Bialetti kanden koster ca. 500kr, det kan man jo få et
par
> espressomaskiner til også, så er det bare hvad er bedst.

Hej
Må jeg blande mig? Vil du have rigtig espresso, som den laves på fx en café
(i svingende kvaliteter), så er der ingen vej udenom: Du skal bruge mindst
et par tusinde for at få noget, der virker. Det tryk, som kogende vand
genererer, er slet ikke tilstrækkeligt. Det giver heller ingen mening at
sammenligne Bialettikanden med en stempelkande. Det er to forskellige slags
kaffe man brygger - hver af dem god på deres egen måde.
Mvh
Casper



Kevin Edelvang (02-04-2003)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 02-04-03 22:51

"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev

> Vil du mene at kvaliteten den brygger er bedre end en stempelkande, samt
> kaffemaskine?

Det er noget andet... Bialettien er udmærket til at lave en kop god, stærk
kaffe. Crema er der ikke meget af, men det hænder, man får lidt, der ligner.
Kaffen brygges på en helt anden måde end i kaffemaskine og stempelkande...
Derfor er resultatet også forskelligt. Men lækkert, nemt og hurtigt er det
da. Man kan dog ikke lave så meget af gangen.

> Hvad siger du til den billige 3-bar espressomaskine i min
> indledende post.

Den har Anders da kommenteret i et andet indlæg. Jeg ville ikke røre sådan
noget billigt skrammel med en ildtang.

> Bialetti kanden koster ca. 500kr, det kan man jo få et par
> espressomaskiner til også, så er det bare hvad er bedst.

Jeg købte min Bialetti i IKEA til 169 - og den virker upåklageligt på andet
år, skulle jeg hilse at sige. Dårlige espressomaskiner har efter sigende en
meget kort levetid - ud over, at de ikke kan lave espresso

Mvh
Kevin Edelvang



Scorpmoon (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Scorpmoon


Dato : 03-04-03 16:43

> Jeg købte min Bialetti i IKEA til 169 - og den virker upåklageligt på
andet
> år, skulle jeg hilse at sige. Dårlige espressomaskiner har efter sigende
en
> meget kort levetid - ud over, at de ikke kan lave espresso
>

Kan ikke umiddelbart finde den på ikea.dk. Jeg læste noget om
"explosions-fare" ved espressokander. Hvis de små huller lukker til, f.eks.
ved kalk, rust etc. Er der hold i det? Hvor stort tryk skabes i Bialetti'en?

Jeg er lige hoppet på alt.coffee, findes der ingen danske kaffe newsgroups?



Anders (03-04-2003)
Kommentar
Fra : Anders


Dato : 03-04-03 21:39


"Scorpmoon" <scorpmoon@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:b6hkqp$lms$1@news.net.uni-c.dk...
> > Jeg købte min Bialetti i IKEA til 169 - og den virker upåklageligt på
> andet
> > år, skulle jeg hilse at sige. Dårlige espressomaskiner har efter sigende
> en
> > meget kort levetid - ud over, at de ikke kan lave espresso
> >
>
> Kan ikke umiddelbart finde den på ikea.dk. Jeg læste noget om
> "explosions-fare" ved espressokander. Hvis de små huller lukker til,
f.eks.
> ved kalk, rust etc. Er der hold i det? Hvor stort tryk skabes i
Bialetti'en?
>
> Jeg er lige hoppet på alt.coffee, findes der ingen danske kaffe
newsgroups?


Bialetti'er kan fås hos de fleste isenkræmmere i divergerende priser. De er
alle udstyret med sikkerhedsventil. Dog skal man holde øje med, at den ikke
kalker til, samt at den i nogle tilfælde er "engangs".

Der er ingen dansk kaffegruppe, denne her er det nærmeste vi kommer.......

Der er en utrolig viden i alt.coffee, og vi er flinke til at svare på de
fleste spørgsmål, især hvis man har gjort sig den ulejlighed at lave en
google-search i gruppen først.

Anders



Regnar Bang Lyngsø (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 06-04-03 18:44



Scorpmoon wrote:

> Kan ikke umiddelbart finde den på ikea.dk. Jeg læste noget om
> "explosions-fare" ved espressokander. Hvis de små huller lukker til, f.eks.
> ved kalk, rust etc. Er der hold i det? Hvor stort tryk skabes i Bialetti'en?

Jeg har to i forskellig størrelse - begge fra IKEA. Den sidste købte jeg for
knap 2 måneder siden. De kostede begge <<150 kroner.

Det er ikke espresso, men en dejlig hurtig måde at lave sig en stærk kop kaffe
på.

Knus
Regnar


Scorpmoon (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Scorpmoon


Dato : 06-04-03 20:46

Ved du om den er af aluminium eller rustfri stål?


> > Kan ikke umiddelbart finde den på ikea.dk. Jeg læste noget om
> > "explosions-fare" ved espressokander. Hvis de små huller lukker til,
f.eks.
> > ved kalk, rust etc. Er der hold i det? Hvor stort tryk skabes i
Bialetti'en?
>
> Jeg har to i forskellig størrelse - begge fra IKEA. Den sidste købte jeg
for
> knap 2 måneder siden. De kostede begge <<150 kroner.
>
> Det er ikke espresso, men en dejlig hurtig måde at lave sig en stærk kop
kaffe
> på.
>
> Knus
> Regnar
>



Regnar Bang Lyngsø (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Regnar Bang Lyngsø


Dato : 06-04-03 21:47

Scorpmoon wrote:

[Moka Express kopi i IKEA]

> Ved du om den er af aluminium eller rustfri stål?

Jup. De er lavet af aluminium. Så hold den fra opvaskemaskinen.

Knus
Regnar


Scorpmoon (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Scorpmoon


Dato : 06-04-03 23:15

> > Ved du om den er af aluminium eller rustfri stål?
>
> Jup. De er lavet af aluminium. Så hold den fra opvaskemaskinen.


Jo men jeg har bare hørt at alu går ind og påvirker selve kaffesmagen også.
Men værst er jo nok hvis sikkerhedsventilen kalker til eller hvad den nu kan
finde på... Så ku skidtet jo eksplodere..

Så jeg leder efter en rustfri stål model, men har hørt de er svære at få fat
på.



Klaus Alexander Seis~ (06-04-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 06-04-03 23:48

Scorpmoon skrev:

> Men værst er jo nok hvis sikkerhedsventilen kalker til eller
> hvad den nu kan finde på... Så ku skidtet jo eksplodere.

Så skal både sikkerhedsventilen *og* fontænen stoppe til - det lyder
meget, meget usandsynligt.


// Klaus

--
><>    unselfish actions pay back better

Scorpmoon (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Scorpmoon


Dato : 07-04-03 00:54

> > Men værst er jo nok hvis sikkerhedsventilen kalker til eller
> > hvad den nu kan finde på... Så ku skidtet jo eksplodere.
>
> Så skal både sikkerhedsventilen *og* fontænen stoppe til - det lyder
> meget, meget usandsynligt.

Nå ja, det ku der være noget om :) Har ik fuldt styr over hvordan den virker
endnu (da jeg ikke har en).

Det vand som stiger, stiger det ikke i dampform? Så må det da også bryde med
kafferegelen om ikke at overstige kogepunktet.



Klaus Alexander Seis~ (07-04-2003)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 07-04-03 07:05

Scorpmoon skrev:

> Det vand som stiger, stiger det ikke i dampform?

Nej, dampen skaber et overtryk i kedlen forneden, hvorved vandet
presses op gennem fontænen.


// Klaus


--
><>    unselfish actions pay back better

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste