Sphere i SolidWorks
Fra : ulf westergaard

Dato : 31-03-03 16:39

Som begynder i Solidworks vil jeg tegne en sphere.
Hvilke måder kan jeg gøre det på?

vh uw

Fra : Brian Lænø

Dato : 31-03-03 19:42

"ulf westergaard" skrev
> Som begynder i Solidworks vil jeg tegne en sphere.
> Hvilke måder kan jeg gøre det på?
>
> vh uw

Nu bruger jeg ikke selv Solidworks, men jeg tror at fremgangs måden er ens
for alle 3D programmer.
Tegn en halv cirkel, med en lige linje der forbinder de 2 ender.
Målsæt centrum af cirkel til midten af den lige linje, målsæt radius af
cirkel stykket.
Nu skal du lave en revolve hvor du bruger den lige linje som aksel.
Nu skulle du gerne have en sphere.

--
Brian
Inventor og Mechanical Desktop

Fra : Leo Jensen

Dato : 01-04-03 18:17

"Brian Lænø" <brian-la@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cirkel stykket.
> Nu skal du lave en revolve hvor du bruger den lige linje som aksel.

Hej

Du skal have en konstruktionslinie/centerlinie til at lave din Revolve
omkring, ellers er opskriften helt OK. Til gengæld skal SW nok selv tegne
den linie der skal til for at få lukket halvcirklen.

MVH Leo, SW-bruger

Fra : ulf westergaard

Dato : 01-04-03 21:41

Tak Brian og leo
og når jeg så skal have lavet et spor i spherens overflade som hvis en anden
sphere med en 1/4 diameter havde fjernet materiale i dybden=fx 1/4 diameter
af den lille sphere.
Dette spor skal kun være i ½ af den store spheres omkreds.

Nogle gode ideer?
vh Ulf

Fra : Brian Lænø

Dato : 02-04-03 15:03

"ulf westergaard" skrev
> [...]
diameter
> af den lille sphere.
> Dette spor skal kun være i ½ af den store spheres omkreds.

Det gør du på samme måde, denne gang skal du bare vælge at fjerne materiale.
Du laver en sketch på samme måde som før, målsætter den så den er placeret
rigtigt i forhold til den gamle sphere.
Du kan eventuelt målsætte den til dine workplanes, hvis du ikke kan målsætte
til den gamle sphere.
Derefter laver du en revolve hvor du vælger at fjerne Materiale.

--
Brian

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 02-04-03 19:47

Hej Ulf

Bare en undren, men måske er det bare mig

Var lige inde på SW's dk hjemmeside.

Det lader til at der er en form for gratis hands-on kursus med en trial
licens på 90 dage. Kurset er on-line så det kræver nok en fast forbindelse.

Udfra dine problemer med en sphere og et revolved cut, tror jeg du alvorligt
skulle overveje at lade dit firma betale dig, enten et kursus eller også
lade dig bruge tid på dette tilbud.
Du kommer i frygtelige problemer hvis du ikke får startet på 3D ordentligt,
og det er ligegyldigt hvilket softwarehus som leverer !

Og bare lige: Jeg kender intet til værdien af dette tilbud, jeg er ikke
SW-ansat

Mvh
Lars Nielsen

PS
Hvor er Jess Frandsen ?

Fra : Leo Jensen

Dato : 03-04-03 19:30

Hej

"Lars R. Nielsen" skrev i en meddelelse

> Bare en undren, men måske er det bare mig

Næ, også mig..

> Var lige inde på SW's dk hjemmeside.

Teamworks eller SDH ?

> [...]
alvorligt
> skulle overveje at lade dit firma betale dig, enten et kursus eller også

Helt enig. Det er kun som amatør (altså hvis du tegner derhjemme for sjov på
en 'gratis' licens af en slags) at man kan tillade sig at spilde resourcer
på at lære CAD ved at prøve sig frem. Afsted på kursus i 2-3-5 dage, det
koster måske 10-20000kr, og du sparer det hjem på en måned. Højst. Du vil
lære at lave brugbare konstruktioner, og de vil kunne ændres senere. Din løn
er i den sammenhæng uvæsentlig, firmaet skulle jo også gerne have et
brugbart produktionsgrundlag ud af din indsats.

MVH Leo

Fra : Lars R. Nielsen

Dato : 03-04-03 21:34

Hej

det var:

www.solidworks.dk

Godtnok engelsksproget og ser meget international ud, men forhåbentligt for
de/i kære ( potentielle ) SW brugere, gælder tilbuddet også her i landet.
Jeg ville trykke enten TW eller SDH lidt på maven for at få tilbuddet hvis
der var lidt øffen over at det ikke gjaldt herhjemme. ( Og så ville
samvittigheden jo være ren som nyfalden sne. )
Et argument er at nævne andre CAD-softwareleverandører som stiller
trialversions og gratis hands-on kurser til rådighed.

Mvh
Lars

Fra : Leo Jensen

Dato : 04-04-03 18:42

"Lars R. Nielsen" <NOSPAM_LarsRNielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
for
> de/i kære ( potentielle ) SW brugere, gælder tilbuddet også her i landet.

Siden er lig Solidworks 'rigtige' hjemmeside: www.solidworks.com

MVH Leo