Grøntsagssaft
Fra : Heidi

Dato : 31-03-03 14:58

Jeg har ledt lidt rundt på nettet efter forslag til blanding af
grøntsags- og frugtsaft, altså i en saftpresser.

Det skal primært bruges som mellemmåltider, og måske
som "dessert" efter en varm aftensmad. Det er ikke
nogen decideret udrenselsesproces, men skulle gerne
være et led i en kostændring, med vægttab på længere
sigt - og det gør ikke noget hvis det er de mest
kulhydratfattige grøntsager der skal bruges.
Kender i nogen steder med forslag til blandinger?
(Jeg har måske ikke været i stand til at bruge de
rigtige søgeord, for jeg har ikke rigtig fundet nogen
sider hvor der også er opskrifter).

Er der i øvrigt nogen der ved, om fibrene i grøntsager og
frugter bevares ved at presse saften ud af dem? Eller ligger
de tilbage i den pulp, der sorteres fra?
Og kan man regne nettomængden af saft med i de 600 g
frugt og grønt man helst skal have om dagen?

Cross-posted i dk.kultur.mad+drikke og dk.helbred.slank
XFUT til dk.kultur.mad+drikke

--
Mvh. Heidi
BEMÆRK: private mails bliver besvaret i gruppen,

Fra : [web woman]

Dato : 31-03-03 16:41

"Heidi" <xnospamx@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ledt lidt rundt på nettet efter forslag til blanding af
> grøntsags- og frugtsaft, altså i en saftpresser.

Ved ikke, om du kan finde blandinger af grønsags- og frugtsaft?
Hvorfor er det lige vigtigt at få blandet de ting? Umiddelbart vil jeg
betegne det som en smagsmæssigt ulækker kombination... Der skal måske nok
være en enkelt blanding eller to, der kan gå an, men normalt laves smoothies
af frugt, juice og evt. yoghurt/mælk/is.

Hvis du søger på smoothies, finder du masser af velsmagende og lækre drikke.
Måske du kan finde nogle, hvor der også er anvendt grønsager.

Pas i øvrigt på med kalorierne. Det er nemlig nemt at hælde rigtig mange
kalorier i sig på den måde. Så handler det om ikke at få for mange, kan
smoothies være en farlig velsmagende kaloriebombe *S*

Men det er kanonlækkert på en varm sommerdag og de børn jeg kender, elsker
det!

Her er et par link:

Smoothie centralen:
http://www.unicity.net/reine/smoothie/

iVillage opskrifter
http://www.ivillage.com/topics/food/0,,165776,00.html

Danske opskrifter på drikke diverse (ikke kun smoothies)
http://www.dk-kogebogen.dk/drikke.php

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi

Dato : 31-03-03 17:13

[web woman] wrote:
> "Heidi" <xnospamx@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Ved ikke, om du kan finde blandinger af grønsags- og frugtsaft?
> Hvorfor er det lige vigtigt at få blandet de ting?

Det er det heller ikke - og jeg mente heller ikke nødvendigvis
at frugt og grøntsager skal blandes.

Umiddelbart vil jeg
> betegne det som en smagsmæssigt ulækker kombination... Der skal måske
> nok være en enkelt blanding eller to, der kan gå an,

Jeg har en opskrift (som også er afprøvet) med æble, gulerod, rødbede
og ingefær, og den er faktisk god.

men normalt
> laves smoothies af frugt, juice og evt. yoghurt/mælk/is.

Nu er det ikke smoothies jeg er ude efter (dem har jeg masser af
opskrifter på), men kun blandinger med saft - jeg mangler bare
inspiration til hvilke grøntsager der kan passe sammen smagsmæssigt.

> Hvis du søger på smoothies, finder du masser af velsmagende og lækre
> drikke. Måske du kan finde nogle, hvor der også er anvendt grønsager.

Der synes jeg jo så nok, at tanken om youghurt og grøntsager blendet
sammen er knap så lækker. Derfor kun den rene saft.

> Pas i øvrigt på med kalorierne. Det er nemlig nemt at hælde rigtig
> mange kalorier i sig på den måde. Så handler det om ikke at få for
> mange, kan smoothies være en farlig velsmagende kaloriebombe *S*

Netop derfor nævnte jeg det med de kaloriefattige grøntsager

> Danske opskrifter på drikke diverse (ikke kun smoothies)
> http://www.dk-kogebogen.dk/drikke.php

Tilsyneladende ikke så meget med grøntsager, men det ser da ok
ud, så tak.

Fra : Scorpmoon

Dato : 31-03-03 19:42

check tilbudsavisen til Kvickly som udkom i weekenden, der er en side om
grønsags/frugtdrikke. Har selv prøvet at lave een med min blender, men det
blev nærmere puré.. Hvad koster en god frugtpresser egentlig?

Fra : Heidi

Dato : 31-03-03 20:22

Scorpmoon wrote:
> check tilbudsavisen til Kvickly som udkom i weekenden, der er en side
> om grønsags/frugtdrikke. Har selv prøvet at lave een med min blender,
> men det blev nærmere puré.. Hvad koster en god frugtpresser egentlig?

Ja jeg så den selv da jeg omsider fik mig pløjet igennem
reklamerne her i dag. Jeg har nu prøvet at lave den med kiwi, æble,
pære og bladselleri, og tilføjede desuden lidt ingefær, og det
smagte faktisk rigtig godt.
Jeg ville dog gerne have nogle andre opskrifter primært med
grøntsager, da jeg har indtryk af at det er bedst at få
flest af dem, hvis man vil tabe sig.

Mht. prisen på en saftpresser, så aner jeg det faktisk ikke. Min er nok
ved at være 7-8 år gammel, hvis ikke mere, men jeg tror nok jeg
gav omkring 3-400 for den i sin tid. Den er af mærket Ideline,
hvilket nok ikke hører til de bedste, men den fungerer nu udmærket,
selvom det er noget værre bøvl at gøre den ren efter hver omgang.