Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 7 og forskelige skyggeeffekt
Fra : S.M.

Dato : 30-03-03 12:50

Sidder med en photoshop fil hvor jeg har 5 lag. Hvert at disse lag
skal ha' sit egen skyggeeffekt som ikke har samme vinkel/retning, men
ændre jeg den en har det virkning på de 4 andre også

Et andet problem - jeg har en cirkel med et hul i midten, og det er
kun i det hulle i midten, som der må falde en skygge fra, og ikke den
udvendige side, hvordan er dette muligt

Fra : Madsen

Dato : 30-03-03 14:03

S.M. skrev:

> Sidder med en photoshop fil hvor jeg har 5 lag. Hvert at disse lag
> skal ha' sit egen skyggeeffekt som ikke har samme vinkel/retning, men
> ændre jeg den en har det virkning på de 4 andre også

Du kan f.eks. fjerne fluebenet i 'Globalt lys' inde i den dialogboks
hvor du styrer slagskyggen.
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/globalt_lys.png>

> Et andet problem - jeg har en cirkel med et hul i midten, og det er
> kun i det hulle i midten, som der må falde en skygge fra, og ikke den
> udvendige side, hvordan er dette muligt

Jeg ville måske (måske fordi at det er afhængig af opgaven) gøre det
ved at lave en slagskygge på cirklen med hul i ved at dobbeltklikke
på laget og slå slagskygge til, som i ovenstående screenshot.
Når det er gjort så kan man højreklikke på laget, eller rettere på
det lille 'f' ved siden af laget som illustrerer at der er påført
en lageffekt og vælge punktet 'Opret lag':
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/opret_lag.png>

Det resulterer i at slagskyggen kommer ud på et nyt lag som man
så f.eks. kan lave en lagmaske på og male den del af skyggen væk som
man ikke ønsker at se.:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/7/indvendig_skygge.png>

Madsen.