/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
KØB IKKE FRA www.r1dvd.dk (org)
Fra : Luke


Dato : 29-03-03 17:13

Jeg vil lige ridse lidt op om hvad det handler om og må lige sige at jeg
tidligere har købt fra r1dvd med god service og uden problemer.

Den 26 januar bestiller jeg samlet 2 dvdpakker (x-files sæson6 + band of
brothers bare til info) fra www.r1dvd.dk til en værdi af 1578kr. +
forsendelse som pakkepost da jeg synes er sikrest og betaling sker med
Dankort.

Den 4 og 5 februar afbestiller jeg ordren pr. email og regner med at det er
ok.

Den 27 februar ligger der en postanmeldelse om en pakke fra r1dvd i
postkassen (jeg valgte sendt som pakkepost).
Jeg tænker at det nok bare er en fejl fra r1dvd, så jeg ringer til posthuset
og siger at de bare skal sende pakken direkte retur til afsenderen.
Jeg finder derefter ud af at pengene også var blevet hævet.
Jeg skriver så en mail til r1dvd om at jeg altså havde annulleret ordren med
2 mails d. 4-5 februar og fortæller at jeg har "nægtet" at modtage pakken og
fået sendt den direkte retur til dem. Og regner så med at de skriver tilbage
om hvordan jeg får mine penge tilbage etc.
Men nej..

Jeg sender forskellige mails frem til d. 7 marts og giver dem så der en
frist til d. 14 marts til at kontakte mig for at få sagen i orden.
Det sker ikke og jeg så prøver at finde ud af om butikkens indehaver etc.
Ved hjælp af dk-hostmaster søgning og derefter "De gule sider" finder jeg
frem til et privat navn og tlf. nr.
Jeg ringer og snakker med en "familiemedlem" der fortæller at han og firmaet
er flyttet til København (dette fremgår også på hjemmesiden, dog uden ny
adresse og tlf.nr.).
Jeg fortæller så til ham her, at jeg vil klage til forbrugerstyrelsen og
evt. politianmelde bare for at presse lidt, hvis ikke jeg bliver kontaktet
af indehaveren.
Han vil så fortælle ham det hurtigst muligt.

Om mandagen d. 17 marts modtager jeg en mail som lyder:
"Hej xxxxxxxxx. Ordren er blevet ekspederet. Alle R1 film bliver sendt fra
Usa"
Denne mail skal siges er en direkte "reply" på min ordreannullering fra d. 4
februar og som viser at de altså har modtaget min annullering.

Jeg skriver selvfølgelig tilbage om at jeg ikke forstår hvad han mener og at
han åbenbart har misforstået det hele.
Han når så frem til at de vil tjekke med posten om hvor pakken er blevet af
og spørger mig om track/trace nummer og igenmå jeg forklare ham at jeg
aldrig har haft pakken og at den er røget direkte tilbage, dvs. det må være
deres track/trace nummer som stadig må gælde.
De skriver så d. 19 marts at de undersøger og vender tilbage til mig.
Men her endnu 10 dage senere er der intet sket og jeg har så valgt at sende
en klage til forbrugerstyrelse.

Men ved at læse i anden newsgroup skrev nogen at jeg kunne underskrive en
tro & love indsigelse i banken og få dem til at returnere pengene og det så
er butikken der skal bevise at jeg har fået pakken.

Som man kan se havde de modtaget min ordre annullering tilbage d. 4 februar,
men alligevel sendte de pakken og hævede pengene d. 27 februar.

Hvad kan jeg gøre og hvad kan jeg ikke gøre ??

Håber på et eller flere godt råd.

MVH

LZ



 
 
Niels Callesøe (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Niels Callesøe


Dato : 30-03-03 03:12

Luke wrote:

> Men ved at læse i anden newsgroup skrev nogen at jeg kunne
> underskrive en tro & love indsigelse i banken og få dem til at
> returnere pengene og det så er butikken der skal bevise at jeg har
> fået pakken.
>
> Som man kan se havde de modtaget min ordre annullering tilbage d.
> 4 februar, men alligevel sendte de pakken og hævede pengene d. 27
> februar.
>
> Hvad kan jeg gøre og hvad kan jeg ikke gøre ??
>
> Håber på et eller flere godt råd.

Jeg er ikke jurist, men i en lignende situation har jeg fået
tilbageført en betaling for en ydelse der ikke blev leveret. Det
drejede sig dog om en Visa/Dankort betaling til et udenlandsk firma, så
jeg ved ikke om reglerne er helt de samme.

Hvad jeg gjorde var, at jeg kontaktede min bank og fortalte dem at jeg
ville have en betaling tilbageført. Efter en snak om 'at jeg skulle
være sikker i min sag osv' (det var jeg selvfølgelig[0]), fik jeg
tilsendt en blanket som jeg udfyldte, underskrev, vedlagde
dokumentation og sendte tilbage. Kort tid efter blev beløbet
tilbageført til min konto.

Så vidt jeg kan forstå, er det en sikkerhed indbygget i
betalingsmetoden at man altid kan kræve en betaling tilbageført,
såfremt det er berettiget. Det bliver så forretningens problem at
bevise at jeg skylder dem et beløb[1] -- hvilket de selvfølgelig ikke
kan, da jeg jo ikke skyldte dem noget, og så er den ikke længere.


[0]: Det drejede sig om et abonnement som jeg havde opsagt i god til
inden næste periode, hvilket de (forretningen) valgte at ignorere.
[1]: De får vist også et gebyr af en eller anden art af banken for
tilbageføringen.

--
Niels Callesøe - nørd light
pfy[at]nntp.dk - http://www.pcpower.dk/disclaimer.php
Nu med politisk ladet signatur.
--> http://www.digitalforbruger.dk

Mr K. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Mr K.


Dato : 30-03-03 07:46


"Luke" <mbmfNOSPAM@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:b64gmd$9jp$1@sunsite.dk...
> Jeg vil lige ridse lidt op om hvad det handler om og må lige sige at jeg
> tidligere har købt fra r1dvd med god service og uden problemer.
>
> Den 26 januar bestiller jeg samlet 2 dvdpakker (x-files sæson6 + band of
> brothers bare til info) fra www.r1dvd.dk til en værdi af 1578kr. +
> forsendelse som pakkepost da jeg synes er sikrest og betaling sker med
> Dankort.
>
> Den 4 og 5 februar afbestiller jeg ordren pr. email og regner med at det
er
> ok.
>
>>

Du kan da ikke med rimelighed forvente, at du kan bestille en vare og så
annullere ordren en uge senere. Under normale omstændigheder ville ordren jo
være ekspederet og afleveret for længst.

Hold dog op med dit klageri - bestil varer hvis du ønsker dem eller hold
fingrene væk fra tastaturet, hvis du ikke ønsker dem. Virksomheden kan da
ikke være ansvarlig for din vægelsindethed.

Venlig hilsen
Mr. K


Per Christoffersen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-03-03 17:38


"Mr K." <knud@slethomsen.dk> wrote in message
news:3e8692b6$0$24685$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Du kan da ikke med rimelighed forvente, at du kan bestille en vare og så
> annullere ordren en uge senere. Under normale omstændigheder ville ordren
jo
> være ekspederet og afleveret for længst.
>
> Hold dog op med dit klageri - bestil varer hvis du ønsker dem eller hold
> fingrene væk fra tastaturet, hvis du ikke ønsker dem. Virksomheden kan da
> ikke være ansvarlig for din vægelsindethed.

Læs lidt på juraen inden du udtaler dig (feks. dørsalgsloven).
Spørgeren har faktisk været venlig ved at meddele at han ikke ønskede
varerne inden de faktisk blev afsendt, - så kunne forretningen have sparet
besværet ved at sende dem + alt det efterfølgende bøvl med betalingen.

/Per



Mr K. (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Mr K.


Dato : 30-03-03 20:56


"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:3e871d52$0$24642$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Læs lidt på juraen inden du udtaler dig (feks. dørsalgsloven).
> Spørgeren har faktisk været venlig ved at meddele at han ikke ønskede
> varerne inden de faktisk blev afsendt, - så kunne forretningen have sparet
> besværet ved at sende dem + alt det efterfølgende bøvl med betalingen.

Hvorfor skal lovgivningen være babysitter for små inkompetente og ikke
beslutningsdygtige internetbrugere, som ikke kan finde ud af om de vil have
en vare eller ej ?

Jeg synes absolut ikke køber har været særlig venlig - han kunne ganske
enkelt have besluttet om han ville have varen eller ikke på det tidspunkt,
hvor han trykkede 'bekræft' på computerens tastatur.

Den viste fremgangsmåde tjener kun til at skabe en helvedes masse besvær
samt fordyre varerne for alle andre.

Venlig hilsen
Mr. K.


Bjørn Løndahl (31-03-2003)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 31-03-03 08:31

"Mr K." <knud@slethomsen.dk> skrev i
news:3e874bb9$0$24674$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

>> Læs lidt på juraen inden du udtaler dig (feks. dørsalgsloven).
>> Spørgeren har faktisk været venlig ved at meddele at han ikke
>> ønskede varerne inden de faktisk blev afsendt, - så kunne
>> forretningen have sparet besværet ved at sende dem + alt det
>> efterfølgende bøvl med betalingen.
>
> Hvorfor skal lovgivningen være babysitter for små inkompetente
> og ikke beslutningsdygtige internetbrugere, som ikke kan finde
> ud af om de vil have en vare eller ej ?
>
> Jeg synes absolut ikke køber har været særlig venlig - han
> kunne ganske enkelt have besluttet om han ville have varen
> eller ikke på det tidspunkt, hvor han trykkede 'bekræft' på
> computerens tastatur.
>
> Den viste fremgangsmåde tjener kun til at skabe en helvedes
> masse besvær samt fordyre varerne for alle andre.

Ud over dit OT-galde, har du så en juridisk vurdering?


--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.bindernaes.dk>

Tommy Bruus-Jensen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Tommy Bruus-Jensen


Dato : 30-03-03 08:41

Under alle omstændigheder har du 14 dages returret iflg. om
postordresalg....
Hvis han ikke makker ret, kan du indgive klage over ham til PBS - det bliver
ganske dyrt for ham!

Mvh Tommy



Henning Makholm (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 30-03-03 14:55

Scripsit "Tommy Bruus-Jensen" <bruus@fjern.os.dk>

> Under alle omstændigheder har du 14 dages returret iflg. om
> postordresalg....
> Hvis han ikke makker ret, kan du indgive klage over ham til PBS -

PBS har intet at gøre med returretten ved fjernsalg. Det er
Forbrugrombundsmand/-klagenævn han skal have fat i.

--
Henning Makholm "Punctuation, is? fun!"

Per Christoffersen (30-03-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 30-03-03 17:41


"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
news:yahbrzt0xin.fsf@tyr.diku.dk...
> Scripsit "Tommy Bruus-Jensen" <bruus@fjern.os.dk>
>
> > Under alle omstændigheder har du 14 dages returret iflg. om
> > postordresalg....
> > Hvis han ikke makker ret, kan du indgive klage over ham til PBS -
>
> PBS har intet at gøre med returretten ved fjernsalg. Det er
> Forbrugrombundsmand/-klagenævn han skal have fat i.

Nej men de har noget at gøre med handlen i denne sag, fordi der er betalt
med kort. De er meget strikse med at regler overholdes, feks også en detalje
som at returretten skal meddeles i en varig form overfor den enkelte køber.

PBS vil ganske givet interesserere sig for sagen sådan som den er
fremstillet her. Varen er returneret, og der mangler en tilbageførsel af
pengene. Det sidste vil de nok kunne sætte skub i.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408905
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste