12 volt montering i LMC Münsterland
Fra : Kim Olsen

Dato : 29-03-03 22:32

Hej alle

Jeg har lovet min lillebror at installere 12 volt i hans LMC Münsterland
530, årg. 1998 i morgen Søndag.

Jeg har mest prøvet på ældre vogne, hvor man skulle lave det hele selv, men
denne er vel forberedt for det??

Ved I om den indbyggede 12 volt omformer også er beregnet til at oplade
akumulatoren, og om der evt. er forberedt til tilslutning af batteriet.

Mine erfaringer siger at Sprite er meget forberedt mens Adria kræver lidt
mere.

Jeg har uden held forsøgt at finde et eldiagram på nettet.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-03-03 08:10

Kim Olsen wrote:

Godmorgen Kim!

> Jeg har lovet min lillebror at installere 12 volt i hans LMC
> Münsterland 530, årg. 1998 i morgen Søndag.

God arbejdslyst!

Dernæst bør du vide at det ikke er noget man må lave selv (selv om vi alle
sikkert gør det) med det er omfattet af stærkstrømsreglementet og
installatørloven hvorfor du bør vide hvad der står de steder.

Det er blandt andet noget med materialevalg og dimensioner som skal
overholdes (forsikringsspørgsmål hvis hjemmelavet installation er skyld i
brand. 12V trækker mange A). Der har på det seneste været en del gode links
til disse emner her i gruppen.

http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=1007
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000031430-REGL
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl (afsnit 708+)

> Ved I om den indbyggede 12 volt omformer også er beregnet til at
> oplade akumulatoren, og om der evt. er forberedt til tilslutning af
> batteriet.

Tror det næppe da mange fabriksmonterede transformatorer er uden ensretter
og egentlig ladeelektronik. En elektronisk lader fra Harald Nyborg er nok
billigste mulighed.

> Jeg har uden held forsøgt at finde et eldiagram på nettet.

Der er lidt på http://campingstuff.dk men ikke noget konkret til den model.

http://www.campingstuff.dk/html/div/lader.php
http://www.campingstuff.dk/html/div/12v.php

Med venlig hilsen

Carsten Stage

Fra : Kim Olsen

Dato : 30-03-03 08:42

Hej Carsten

Tak for hjælpen.

Jo jeg kender godt reglerne, og har nok den holdning, at sålænge jeg
overholder alle reglerne omkring dimentionering mv. så tør jeg godt.

Man skal aldrig lave noget man ikke har forstand på, hvis der er et
sikkerhedsmæssigt aspekt.

hilsen

Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 30-03-03 17:46

> Jeg har lovet min lillebror at installere 12 volt i hans LMC Münsterland
> 530, årg. 1998 i morgen Søndag.
Det bliver noget af en opgave, da der nok kun er 12V i køkken og toilet,
resten er 230V.

> [...]
>
> Ved I om den indbyggede 12 volt omformer også er beregnet til at oplade
> akumulatoren, og om der evt. er forberedt til tilslutning af batteriet.
Nej det er den ikke, køb en ordentlig elektronisk lader.

> Mine erfaringer siger at Sprite er meget forberedt mens Adria kræver lidt
> mere.
Ingen anelse

> Jeg har uden held forsøgt at finde et eldiagram på nettet.
det finder du nok heller ikke.

Lad os høre om hvordan det gik.

Hilsen

Jørgen

Fra : Kim Olsen

Dato : 31-03-03 19:41

Hej alle

Det gik over alt forventning.

En LMC er totalinstalleret til 12 volt fra bilen. Der lå endda et udførligt
el-diagram i selve elboksen i vognen.
Dog kan den indbyggede 220v til 12v omformer ikke lade på batteriet, så vi
måtte montere et ladeapparat til dette.

Alt det andet var lige til at gå til.

Til at begynde med fattede jeg dog intet, da jeg havde strøm nogle mærkelige
steder når bilen var spændt for.

Så måtte alt måles igennem

Det tog selvfølgelig alt for lang tid, at genemskue, at hans autoriserede
FIAT værksted, havde monteret plus 12 volt på ben 13 !!!!!!! DET BEN ER
TIL STEL.
Samme værksted havde i øvrigt monteret en 67 kvarat ledning direkte fra
bilens batteri gennem en 30 A sikring.
KLAMPHUGGERE - Der skal da være en afbryder hvis der skal være lovligt.

Heldigvis målte jeg stikket igennem inden batteriet blev monteret i vognen.
Jeg mangler simpelt hen fantasi til at gennemskue hvad der kunne være sket.

Hilsen

Kim

Fra : Tommy Hansen

Dato : 31-03-03 20:14

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

> Samme værksted havde i øvrigt monteret en 67 kvarat ledning direkte fra
> bilens batteri gennem en 30 A sikring.
> KLAMPHUGGERE - Der skal da være en afbryder hvis der skal være lovligt.

En 67 kvadrat ledning fra bilens batteri !

Jeg tror han skal køre på en vognvægt, da bilen må være blevet meget tungere

mvh Tommy

Fra : Kim Olsen

Dato : 31-03-03 21:33

Satans med de taster - de ligger så tæt - Jeg tror at 6 kvadrat er det jeg
så.

Sorry

Kim

Fra : sogs

Dato : 01-04-03 07:52

Kim Olsen wrote:
> Hej alle
>
> Det gik over alt forventning.

> Samme værksted havde i øvrigt monteret en 67 kvadrat ledning direkte
> fra bilens batteri gennem en 30 A sikring.

)
Den var sikkert til afmagnetisering af trækket - Nu har vi jo igen urolige tider og det er bedst at være klar til lidt af hver.

Under og efter krigen blev der på jern og stål skibe trukket nogle kabler med den kvadrat kabel så der dannedes en kæmpe spole hele vejen rundt nogle omgange inde i skibsskroget fra for til agter - Og så skulle man i København sejle ud af det ene havneløb og ind af den anden, til målinger viste at skibets opsamlede magnetfelt var udlignet- . Der var på bunden lagt nogle kæmpe spoler der udsendte vekslende magnetfelter og i forening med spolen på skibet afmagnetiserede skroget - så man ikke aktiverede alle de magnetiske miner, der var lagt ud bl.a i de danske farvande. (Ja. det håbede man da.)

DSB s oplagte, gamle delvist udrangerede færger lå ofte i vinterhi i Helsingborg og det var ganske almindeligt at tilsynsførende fik besøg af ivrige Svenske produkthandlere - der meget gerne ville lette færgerne for nogle tons kobber. De massive kabler var, bortset fra i appreteringsområderne, frit tilgængelige - om end utrolig godt fastgjorte.

Nyt punkt til listen: Rejseklar?
Afmagnetisering

mvh sten
--
Slet det du ikke kommenterer.
Skriv under............................

Fra : Thore Sorensen

Dato : 01-04-03 14:16

On Sat, 29 Mar 2003 22:31:44 +0100, "Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk>
wrote:

>Mine erfaringer siger at Sprite er meget forberedt mens Adria kræver lidt
>mere.

Min nuværende '96-er Adria er da født 12V...skiftede blot trafoen med en
lader og et batteri. I min gamle '88 Adria Rally gjorde jeg det samme...

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952
Croma 2.0ie 1993 - Pluto 1.2 1996 - Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)