Junkfilter virker ikke i MS Outlook
Fra : Jesper Fontain

Dato : 30-03-03 09:15

Jeg sat Microsoft Outlook til at sende Junk E-mail til en mappe kaldet
"Junk", problemet er bare, at det ikke virker. Selv åbenlyst spam gør den
intet ved.

Jeg har sat filteret til via:
Organize -> Junk E-Mail

Hvor den bekræfter med følgende tekst:
New Junk messages will be moved to 'Junk'.
New Adult Content messages will be moved to 'Junk'.

Det virker bare ikke. Hvad kan der være galt?

Venlig hilsen
Jesper Fontain

Fra : Lars Klintholm

Dato : 30-03-03 13:38

Den 30 mar 2003 skrev Jesper Fontain i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> [...]
> New Junk messages will be moved to 'Junk'.
> New Adult Content messages will be moved to 'Junk'.
>
> Det virker bare ikke. Hvad kan der være galt?

Du mangler sikkert at fortælle Outlook, hvad *du* forstår ved uønsket?

Sakset fra hjælpeteksterne:

Du kan føje en afsenders navn til et filter ved at højreklikke på en
meddelelse og vælge Uønsket e-mail i menuen.

Du kan se eller redigere de navne, du har tilføjet, ved at gå til
Rediger afsendere af uønsket e-mail eller Rediger afsendere af indhold
beregnet for voksne

Du kan forbedre filtrene ved at hente opdateringer fra Outlooks Web-
sted
LarsK

Fra : Jesper Fontain

Dato : 30-03-03 17:23

> Du mangler sikkert at fortælle Outlook, hvad *du* forstår ved uønsket?

Jeg har også en Hotmail konto, og deres filter fungerer ved at fange
potentiel spam - og det virker upåklageligt! Uden dette filter ville min
Hotmail konto være oversvømmet med uønsket post.

Den metode du angiver fra hjælpefilen, bruger jeg skam også, men den kan kun
fange spam fra afsendere, jeg allerede har modtaget fra. Jeg har opdateret
Outlook via deres "Update" funktion, og den melder, at min software er
opdateret.

Jeg mangler givetvis at gøre et eller andet, men hvad? Eller også skyldes
det at Outlooks filter
(http://office.microsoft.com/Assistance/9798/newfilters.aspx) ikke er nær så
effektivt som Hotmails. Jeg har dog ikke fundet en måde, at ændre dette
filter på. Outlook fortæller mig, at jeg kan opdatere mit filter her:
http://office.microsoft.com/assistance/9798/junkmail.aspx, men det lader dog
ikke til at være tilfældet.

Venlig hilsen
Jesper

Fra : Lars Klintholm

Dato : 30-03-03 18:12

Den 30 mar 2003 skrev Jesper Fontain i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Den metode du angiver fra hjælpefilen, bruger jeg skam også, men
> den kan kun fange spam fra afsendere

Jeg anvender spampal - http://www.spampal.org/ - den fanger alt!

I outlook har jeg lavet reglen:

Anvend denne regel efter modtagelsen
med X-SpamPal: SPAM i meddelelsens brevhoved
flyt den til mappen: SpamMail

Jeg har lavet en speciel mappe til spam, for at kunne lave lidt
statistik, men ændrer til Slettet post, når jeg har konstateret at det
funker.

LarsK

Fra : Jesper Fontain

Dato : 30-03-03 19:35

"Lars Klintholm" <nospam2003@klintholm.com> wrote in message
> Jeg anvender spampal - http://www.spampal.org/ - den fanger alt!

Den vil jeg prøve. Tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Jesper Fontain

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 30-03-03 22:07

Man kunne også benytte sig af det såkaldte whitebook-princip. De
traditionelle filtre og programmer benytter sig af blackbook-princippet
- de undersøger din mail for specielle spam-karakteristika, såsom ord,
oprindelelsesserver etc.
Jeg har nu i en periode benyttet whitebook på en af mine mail-konti.
Fremfor at oprette filtre efter hvilke elementer, der IKKE må optråde
for at en given mail er ønsket, så har jeg oprettet filtre efter hvilke
afsendere jeg GERNE vil modtage mails fra.
Kun mails med afsendere, der står i mit filter, slipper igennem til min
Inbox. Resten ryger ind i en quarentine-folder, hvor det 7 dage senere
bliver slettet.

Jeg får stadigvæk pænt megen spam. Men jeg behøver ikke se på det. Og
jeg er fri for at benytte et 3.-parts program, samt at konstruere et nyt
filter, eller ændre i et eksisterende, hver gang en spam-mail finder vej
til min Inbox.

....bare lige lidt stof til eftertanke :)

Mvh. Kristian Nejsum

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 31-03-03 05:13

Kristian Nejsum wrote:

> Kun mails med afsendere, der står i mit filter, slipper igennem til min
> Inbox. Resten ryger ind i en quarentine-folder, hvor det 7 dage senere
> bliver slettet.

Dvs. en ven der har fået ny emailadresse får et problem med at
fortælle dig dette?

Mig bekendt findes der ikke nogen fejlfri måde at bekæmpe spam på,
man kan enten sætte filtrene "løst" op og så leve med at der
indimellem slipper spam igennem alligevel eller man kan lave et
"skarpt" filter og så leve med at der indimellem ryger lovlige
emails i filteret. Du har er min mening valgt den ekstreme løsning
at sige at du har venner nok og ikke har behov for at høre fra
andre..

Personligt bruger jeg filteret fra
<http://popfile.sourceforge.net/>, det ser ud til at være ret
effektivt og jeg behøver ikke selv tænke over hvilke ord den
sorterer på, jeg svarer bare rigtigt eller forkert til de gæt
filteret laver.. Det betyder at jeg kan benytte en gyldig
emailadresse fx. når jeg skriver news, dvs. folk kan komme i
kontakt med mig, også selv om jeg ikke kender dem i forvejen..
Derudover har jeg en hotmail konto jeg bruger ved indkøb over
nettet eller når jeg downloader programmer der insisterer på at få
min email så de kan sende mig en nøgle. Hotmail kontoen checker
jeg så udelukkende når jeg ved at der kommer en ordrebekræftelse
eller en nøgle, resten af tiden kan firmaerne spamme den alt det
de orker..

> [...]
> jeg er fri for at benytte et 3.-parts program, samt at konstruere et nyt
> filter, eller ændre i et eksisterende, hver gang en spam-mail finder vej

Til gengæld skal du rette i det hver gang en bekendt skifter
email, hver gang du køber noget online osv. For mig er det en lidt
for "landsbyagtig" måde at bruge email på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kristian Nejsum

Dato : 31-03-03 13:39

Thomas Strandtoft wrote:

> Dvs. en ven der har fået ny emailadresse får et problem med at
> fortælle dig dette?

Nej. De sender mig blot en mail. Som jeg skrev, så flyttes mails fra en
for systemet ukendt afsender over i en "karantæne"-folder. Denne folder
tjekker jeg så blot for legale mails, tilføjer afsenderadresserne i mit
filter, og flytter de pågældende mails over i min Inbox.

> [...]
> emails i filteret. Du har er min mening valgt den ekstreme løsning
> at sige at du har venner nok og ikke har behov for at høre fra

Hvornår har man venner nok? :) Spøg til side, filteret indeholder indtil
videre 26 adresser, og jeg finder det ikke videre problematisk at
tilføje en ny fra tid til anden.

>Til gengæld skal du rette i det hver gang en bekendt skifter
>email, hver gang du køber noget online osv. For mig er det en lidt
>for "landsbyagtig" måde at bruge email på..

Ok, men hvor tit skifter dine bekendte adresse? For mine bekendtes
vedkommende skete det sidst for 4 måneder siden, så jeg tror nok jeg kan
overkomme det :)
Desuden burde jeg nok nævne at jeg er en flittig bruger af
spamgourmet.com, der tillader mig at benytte brug-og-smid-væk adresser.
Derfor får online-butikker kun yderst sjældent min virkelige adresse.
Normalt stikker jeg dem en spamgourmet-adresse, der så sender mailen
videre til min virkelige adresse.
Landsbyagtigt? Måske. Ekstremt? Måske. Effektivt? Ja, det kan du bide
spids på!