Comp fryser, hvor skal jeg starte?
Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 30-03-03 09:02

Hejsa

I går gik min computer pludselig død under et spil. en frøs *fuldstændig* og
lyden der lige var igang i det øjeblik kørte løs for fuld drøn og billedet
var fint på skærmen, den kom bare ikke videre og ville ikke modtage noget
som helst undtagen selvfølgelig den hårde reset på fronten.

Nå, men det er jo ikke første gang sådan noget sker, så jeg ventede da bare
at den skulle genstarte, så jeg kunne komme videre i programmet, men den vil
ikke starte! Hver eneste gang den kommer til den sorte skærm den viser
*lige* inden den viser Windows XP logoet i midten, da stopper den. Den når
altså slet ikke at vise noget på skærmen overhovedet. Den fryser bare.

Nogen der har nogen ideer til, hvad der kan være galt, så jeg har et sted at
starte når jeg nu flår det hele fra hinanden senere i dag? Det sjove er, at
computeren godt vil tage imod en ctrl-alt-delete når den står på den sorte
skærm. Det tyder lidt på at den aldrig når ind i Windows.

Jeg har allerede prøvet lidt: Starte på WinXP cd'en, men der fryser den lige
idet den siger "detecting hardware configuration", hvilket er det første der
sker ved opstart på cd'en, så jeg kan ikke engang bare installere Windows
oveni! Jeg har prøvet at tage en anden harddisk og starte op på den, men
samme problem, så det er ikke et problem med harddisken.

Min konfig:

P4 2,4@3,0
Asus P4G8X Deluxe
1024MB PC2700 (4 stænger á 256MB i Dual channel)
Palit Daytona TI4200 128MB AGP8X
SB Live! Platinum
3Com 10/100 Netkort
Promise Ultra100TX2 Controller
6 harddiske af forskellige størelser
DVD og brænder
PSU er en 550W og den har trukket alt dette uden problemer hidtil.

Hjælp!

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 30-03-03 10:29

Kim Fritze Sillasen [9000] wrote:

> I går gik min computer pludselig død under et spil. en frøs
> *fuldstændig*
[snip]
> [...]
> den sorte skærm den viser *lige* inden den viser Windows XP logoet i
> midten, da stopper den. Den når altså slet ikke at vise noget på

Kan du nå at trykke F8 (fejlsikret tilstand) i Windows' opstarten?

Prøv at kontrollere RAM og harddisk for fejl.
Memtest86 http://memtest86.com/ til RAM'en og hos producenten af din HD kan
du sikkert finde en bootdiskette til at undersøge harddisken.

> Nogen der har nogen ideer til, hvad der kan være galt, så jeg har et
> sted at starte når jeg nu flår det hele fra hinanden senere i dag?

Du kan da lige kikke ind og se om alle blæsere kører. Ellers tror jeg at det
første du skal kikke på er RAM og HD. Det kunne være at der er nogle filer
på HD'en der er helt smadrede så Windows ikke kan starte.

> Det sjove er, at computeren godt vil tage imod en ctrl-alt-delete når
> den står på den sorte skærm. Det tyder lidt på at den aldrig når ind
> i Windows.

Ja, så er den da ikke _helt_ død

> [...]
> den lige idet den siger "detecting hardware configuration", hvilket
> er det første der sker ved opstart på cd'en, så jeg kan ikke engang

Hmmm... det skulle jeg ha' læst før
Tilbage til RAM'en så. Prøv at bytte lidt rundt på det. Prøv med én stang ad
gangen.

Har du rodet i BIOS? Måske er der nogle settings den ikke vil køre stabilt
med. Prøv evt at resette BIOS'en.

> Jeg har prøvet at tage en anden
> harddisk og starte op på den, men samme problem, så det er ikke et
> problem med harddisken.

Godt så

> [...]
> 6 harddiske af forskellige størelser
> DVD og brænder
> PSU er en 550W og den har trukket alt dette uden problemer hidtil.

Går det helt galt, må du nok pille alle overflødige kort ud.

--
Lars

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 31-03-03 19:17

> Går det helt galt, må du nok pille alle overflødige kort ud.

Efter at have prøvet ALT og jeg mener virkelig ALT, prøvede jeg at
programmere BIOS om igen.....dæleme om ikke det lige var det der skulle
til.....ikke om jeg fatter hvordan den kunne kløjs i det pga den, men nuy
virker den fint igen......underligt.