Andet multimedie
bentjuul 3670
Makro til PSP 7.04
Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-03-03 13:18

Jeg har ca 2-300 billeder jeg skal have lagt på en CD i forskellige
opløsninger (CD'en skal fyldes)
Jeg har tænkt mig at lægge billederne i max opløsning 2048 x 1536 og kalde
det PIC001.jpg
Nu skal det samme billede gemmes i en laver opløsning - og da jeg ikke kan
finde ud af at gøre det automatisk, tænkte jeg om ikke man kunne lave en
makro der resizede til fx 1024 x 768 tilføjede et A i fil navnet og gemte
billedet samme sted.

Så skal jeg bare åbne de ca 2-300 billeder (lidt af gangen) og køre makroen.

Kam man det og i så fald på forhånd tak for hjælpen! ?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : emj

Dato : 29-03-03 14:57

On Sat, 29 Mar 2003 13:17:47 +0100, "Michael Lund Sørensen"
<hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:

>Jeg har ca 2-300 billeder jeg skal have lagt på en CD i forskellige
>opløsninger (CD'en skal fyldes)
>Jeg har tænkt mig at lægge billederne i max opløsning 2048 x 1536 og kalde
>det PIC001.jpg

Det skulle du kunne klare med en batch-rename

>Nu skal det samme billede gemmes i en laver opløsning - og da jeg ikke kan
>finde ud af at gøre det automatisk

Hvis du har win XP, så kan du let få det gjort automatisk

> tænkte jeg om ikke man kunne lave en
>makro der resizede til fx 1024 x 768 tilføjede et A i fil navnet og gemte
>billedet samme sted.
Det kan man ikke i PSP7
Du kan lave en action i PSP8, men det er lettest at bruge win XP, hvis
du har den

>Så skal jeg bare åbne de ca 2-300 billeder (lidt af gangen) og køre makroen.
Med win XP kan du omdøbe, resize i et hug i 3 forskellige størrelser +
en størrelse, som du selv vælger
Filernes navne bliver så
PIC001(small).jpg
PIC001(medium).jpg
PIC001(large).jpg
PIC001(custom).jpg

Hilsen emj

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 29-03-03 15:59

> Det skulle du kunne klare med en batch-rename

Ja det virker fint.

> Hvis du har win XP, så kan du let få det gjort automatisk

Jeg har Win XP pro DK

Det gør jeg så med Batch-rename så nu _kan_ jeg få billederne til at ligge i
4 mapper.
Oprindelig, 1600, 1024 og Thumb med de rigtige navne

OK

Hvordan gør jeg lige det ?

Takker!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : emj

Dato : 30-03-03 00:01

On Sat, 29 Mar 2003 15:59:06 +0100, "Michael Lund Sørensen"

>OK
>>
>Hvordan gør jeg lige det ?
Du går på
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp
og henter filen "Image Resizer.exe"
Den fungerer ved højreklik på en billedefil

Du kan markere alle dine 300 filer - højreklikke - og vælge størrelse.
Det skal du så gøre 4 gange, hvis du skal have 4 forskellige
størrelser.
Hilsen emj

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 30-03-03 01:51

> [...]
>
> Du kan markere alle dine 300 filer - højreklikke - og vælge størrelse.
> Det skal du så gøre 4 gange, hvis du skal have 4 forskellige

Takker mange gange!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk