Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"smøring" af objektiv
Fra : Karina Rodbjerg

Dato : 20-03-01 19:51

Hej

Jeg har købt et brugt 135 mm objektiv til mit gl. Spejlrefleks, men det går
lidt trægt, hvordan og med hvad "smører" man sådanne et?

Mvh
Stefan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-03-01 20:38

Karina Rodbjerg wrote:

> Hej
>
> Jeg har købt et brugt 135 mm objektiv til mit gl. Spejlrefleks, men det går
> lidt trægt, hvordan og med hvad "smører" man sådanne et?

Det skyldes at der bruges noget specielt fedt, som med tiden bliver
sejt, det kan især blive meget slemt, hvis objektivet ikke er blevet
brugt med jævne mellemrum.

Smøringen kræver en adskillelse af objektivet, for man skal først
afrense det gamle fedt og evt. snavs, inden det kan smøres med friskt fedt.

Det specielle fedt har også en parknings funktion, det virker som en
barriere, der holder støv og fugt ude af objektivet.

Blænder og centerlukkere skal smøres med specielt tør-graphit, eller
klæber de papir tynde lameller sammen.

Og lad for gud i himlens skyld være med, at eksperimentere med
"symaskineolie", det fordeler sig selv på alle overflader, herunder de
optiske linser.

Hvis du vil se hvad jeg mener, så prøv at dryppe en lille dråbe olie på
en metalplade, og lad den ligge til næste dag, hvor du vil se, at dråben
har fordelt sig til et område på størrelse med en stor tallerken.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen