Pandekager: hvordan kan I bedst lide dem?
Fra : Martin Andersen

Dato : 28-03-03 19:23

Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Fra : Niklas

Dato : 28-03-03 19:44

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse news:Hp0ha.2890$sJ3.9795@newsb.telia.net...
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Jeg kan bedst lide det med abemad rullet ind i midten og evt. flamberet i cognac.

Niklas

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 28-03-03 23:06

"Martin Andersen" skrev:

> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Hej Martin

For mig er der intet der slår nystegte pandekager med blåbærsyltetøj (og
gerne en gang ærtesuppe/gule ærter ved siden af)

Venlig hilsen Kristin.

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-03-03 06:11

> For mig er der intet der slår nystegte pandekager med blåbærsyltetøj (og
> gerne en gang ærtesuppe/gule ærter ved siden af)
>
> Venlig hilsen Kristin.

Da jeg bor i Sverige, er det lidt underligt, for det får svenskerne nemlig
altid heroppe. Pandekager med grädde og sylt og dertil ärtsuppe

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 29-03-03 20:02

"Martin Andersen" skrev:

> Da jeg bor i Sverige, er det lidt underligt, for det får svenskerne nemlig
> altid heroppe. Pandekager med grädde og sylt og dertil ärtsuppe

Hej Martin

Tja, hvor traditionen så oprindeligt kommer fra ved jeg ikke, for jeg har
den fra Norge hvor jeg er opvokset. Blåbærrene skal selvfølgelig helst
være friskplukkede og rørt op med sukker :-9

Hilsen Kristin.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 29-03-03 06:53

Fri, 28 Mar 2003 18:22:31 GMT, skrev "Martin Andersen"
<15andersen@telia.com> :

>Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

1. Med flødeis, ristede mandelflager og evt. chokoladesovs
    (hjemmelavet vel at mærke - ikke klisterstadset fra flasker).

2. Rasmus Klump udgaven: Sammenrullede om masser af jordbærsyltetøj.

3. Kolde pandekager fra dagen i forvejen. Smurt med koldt smør og
    drysset med puddersukker.

eller - sidst, men ikke mindst:

4. Pandekager med daim-fyld

(4 pers)

Pandekager :
2 dl mel
4 spsk. flormelis
2 æggeblommer
1 helt æg
1 ¼ dl mælk
1 ¼ dl fløde
50 g smeltet smør

Bland mel og flormelis med æggeblommerne og det hele æg. Pisk mælk og
fløde i og kom til sidst smeltet smør i. Bag pandekagerne gyldne.

Fyld:
50 g smør
¾ dl sukker
2 tsk vanillesukker
1 æggeblomme
120 g hakket Daim
1 æggehvide

Rør smør, sukker, vanillesukker og æggeblommen godt. Tilsæt hakket
Daim. Pisk æggehviden stiv og vend den i fyldet.

Rul hver pandekage med lidt fyld og læg dem i et ovnfast fad. Sæt
pandekagerne I ovnen ved ca 200 grader i 8-10 minutter. Serveres med
softice (vanilleis rørt med piskefløde) og evt. jordbærpuré.

--
Gitte Sørensen
Hjemmeside med bl.a. Galleri: http://home.tiscali.dk/cgsorens

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 29-03-03 07:20

Jeg plejer altid at bruge æg, mel, mælk, 1 spsk salt, sukker, vanillesukker,
og kardemomme.

jeg ved ikke hvor meget jeg bruger af det hele, for jeg laver det bare ved
øjenmål..

hc

Fra : Rune Zedeler

Dato : 31-03-03 16:52

Gitte Sørensen wrote:

> 3. Kolde pandekager fra dagen i forvejen. Smurt med koldt smør og
>     drysset med puddersukker.

Der hvor jeg kommer fra står puddersukker for lys farin - men det kan
vist da slet ikke fås mere...
Er det flormelis, du snakker om?

-Rune

Fra : Tina

Dato : 31-03-03 17:00

"Rune Zedeler" <rz@daimi.au.dk> skrev i news:b69o76$npc$1@news.net.uni-c.dk

> Der hvor jeg kommer fra står puddersukker for lys farin - men det kan
> vist da slet ikke fås mere...
> Er det flormelis, du snakker om?

Puddersukker er mørk farin. Lys farin er ikke længere i handelen, men man
kan selv blande lys farin af 2/3 mørk farin og 1/3 alm. hvidt sukker. (Det
blandingsforhold jeg bruger.)

Tina

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 31-03-03 18:00

Mon, 31 Mar 2003 17:52:06 +0200, skrev Rune Zedeler <rz@daimi.au.dk> :

>Der hvor jeg kommer fra står puddersukker for lys farin - men det kan
>vist da slet ikke fås mere...
>Er det flormelis, du snakker om?

Det er brun farin, jeg mener

Jeg har vist altid kaldt farin for puddersukker - uanset kuløren (og
så kaldt det hhv. "lyst puddersukker" og "mørkt puddersukker").

Fra : Jette Mogensen

Dato : 29-03-03 08:16

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Drysset med sukker og dryppet med friskpresset citronsaft.

mvh Jette

Fra : Vibeke & Michael

Dato : 29-03-03 10:14

De bedste pandekager er smurt med et godt lag nutella, overdrysset med
bananskiver og lagt sammen.

GUF!!!

Fra : Tina

Dato : 29-03-03 11:00

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Varme pandekager: Flødeis og friske jordbær.

Kolde pandekager smurt med smør (ikke kærgården og lignende
blandingsprodukter) og drysset med alm. sukker.

Kolde pandekager med nutella.

En varm pandekage kun med sukker er heller aldrig dårligt

Tina

Fra : Margit

Dato : 29-03-03 11:05

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Som Crepes Sousette (nok ikke rigtigt stavet)
og med vaniljeis til.
Margit

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-03 13:51

"Margit" <saaj@esenet.dk> wrote in message

> Som Crepes Sousette (nok ikke rigtigt stavet)
> og med vaniljeis til.

Mener du vaniljeis som tilbehør til Crepes Suzettes? Det var da godt nok
synd for de formidable franske fornøjelser.

vh
Jan

- der i øvrigt siden jeg var barn har anset blåbærsyltetøj som det helt
'rigtige' tilbehør til pandekager. Desuden prøver jeg forgæves at forestille
mig hvordan en pandekage overlever at blive smurt ind i Nutella. Kvalme!

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-03-03 16:13

Jan Bøgh skrev:

> Mener du vaniljeis som tilbehør til Crepes Suzettes?
> Det var da godt nok synd for de formidable franske
> fornøjelser.

Sludder og vrøvl. Hvis nogen kan li' det, kan det da kun være
en fornøjelse for vedkommende.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-03 19:33

"Klaus Alexander Seistrup" <spam@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Sludder og vrøvl. Hvis nogen kan li' det, kan det da kun være
> en fornøjelse for vedkommende.

Helt enig - men derfor må jeg vel nok både have og give udtryk for /min/
mening uden at dette nødvendigvis bliver til sludder og vrøvl - nemlig at
det er synd at søle Crepes Suzettes til i flødeis.
Jeg skal da gerne uddybe:
Disse crepes er først og fremmest i særklasse pga. af den sauce, der følger
med (når de er lavet korrekt (IMHO). Og denne sovs har net meget fint spil
mellem orangesyrligheden og karamelsødmen samt en ganske svag rest alkohol
fra flamberingen. Søler man mundhulen til i flødeis bliver disse fine
nuancer druknet i fløderiet og kulden fra isen reducerer evnen til at smage
nuancer. Alt selvfølgeligt ud fra min ganske subjektive betragtning.
Men det er da klart at diskussioner om smag altid vil være netop subjektive,
så alternativet til at udtrykke egen mening må være at enhver samtale om
smag forstummer.
Og selvfølgeligt er 'god smag' en frygtelig kontroversiel størrelse, der let
kalder på harme og vrede udfald (folk der kan smage forskel på Ch. du
kattepis og ordentlig vin bliver hyppigt kategoriseret som vinsnobber). Men
jeg tillader mig at have den opfattelse at der /er/ en god smag. Men dette
kan selvfølgeligt underbygges empirisk. Jeg mener faktisk også at RSO er et
bedre orkester end Sussi og Leo - men det afholder mig ikke fra at gå på
Skansen og drikke bajere. Nå, men dette ryger jo efterhånden noget OT.

vh
Jan

Fra : Margit

Dato : 29-03-03 19:16

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mener du vaniljeis som tilbehør til Crepes Suzettes? Det var da godt nok
> synd for de formidable franske fornøjelser.

Ja. Hvad vil du ellers have til?

Mvh. Margit

Fra : A.And

Dato : 29-03-03 13:26

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Med nutella og vanille is.

Kim

Fra : hansen

Dato : 29-03-03 16:39

Amerikanske pandekager med ahornssirup. Det smager også herligt med blåbær
eller chokoladestykker i pandekagerne.

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-03-03 17:02

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Jamen det lyder da også dejligt.

Den ældste af ungerne har fødselsdag i dag, derfor har han netop bestilt
pandekager.
Det fortrukne fyld her i huset er: Salat, agurk, tomat, majs, ærter,
kylling, oksekød, revet parmesan, chilisovs m.m.
I øvrig vil de fleste her i gruppen måske "falde døde" om ved tanken om,
hvad der serveres af drikkelse til: Ungerne skal naturligvis have sodavand,
mens vi voksne må døje med en Pomerol, Château Patache fra 1998. = Nogen
ville nok kalde det blasfemisk, men hvad gør man når nu man har lyst til
sådan en god flaske, og ungen bestiller pandekager? Pandekagerne er der nu
som regel ikke noget i vejen med, dem elsker både børnene og de voksne.

Mvh. Renate

Fra : Jan Bøgh

Dato : 29-03-03 19:40

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
sodavand,
> mens vi voksne må døje med en Pomerol, Château Patache fra 1998.

Hvorfor - den er da en ganske udmærket Pomerol. Jeg ville dog være lidt
bekymret om vinen kan stå i mod chillien, merlot er IMHO ikke den vin, der
håndterer skarpt krydderi bedst.

vh
Jan

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 29-03-03 17:14

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær
>
> Med vanilieis, chokolade sauce (hjemmelavet), lidt flødeskum, appelsin
skiver og drys af "jomfru i det grønne)

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-03-03 06:07

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> "Svar" i en meddelelse?..

> [...]
> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær
>
> Med vanilieis, chokolade sauce (hjemmelavet), lidt flødeskum, appelsin

-

Undskyld! - Men jeg tror der noget galt med dine indstillinger i OE.
Dvs.. ved dine "Svar til gruppe" benyttes tegnet ">" ud for eget svar.
Det er helt forkert, og synes også at være temmelig forvirrende, at
både originaltekst og svar har samme ">" foran..

Er der mon nogen der kan hjælpe Rikke med at rette fejlen?

Go' søndag!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Det er en særegen tilfredsstillelse ved at give en mand,
som man holder af, god mad, som man selv har lavet.
- Ejler Jørgensen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 30-03-03 00:40

On Fri, 28 Mar 2003 18:22:31 GMT Martin Andersen wrote:

> Jeg foretrækker sommervarianten med flødeis, syltetøj og friske jordbær

Med kødsovs og ost foretrækker jeg dem. Ellers med flødeis og
boysenbærsyltetøj.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Hans Chr. Vang