Dårlig mave efter løb.
Fra : u860870361@spawnkill~

Dato : 20-03-01 18:17

Er der nogen som ved hvorfor
jeg får dårlig mave efter at
jeg har været ude og løbe en hård tur
jeg kan godt løbe så jeg ikke
får dårlig mave,
men så er det ikke så hårdt.
Jeg kan sidde ude på lukummet
i temmelig lang tid, hvor det bare
vælter ud af mig. Det tager ca. et
par timer, så er maven god igen.
Kan det have noget med
vejrtrækningen at gøre,
jeg trækker nemlig kun vejeret
gennem munden?

Mvh.
Jens

--
Sent by vcxza from my-deja piece of com
This is a spam protected message. Please answer with reference header.

Fra : Pia Klit Larholm

Dato : 20-03-01 21:45

u860870361@spawnkill.ip-mobilphone.net wrote:

> Er der nogen som ved hvorfor
> [...]

Det lyder umiddelbart som mavekrampe.
Har du tendens til at spise i timerne inden du løber?

Pia

* Pia Klit Larholm * Per Aspera Ad Astra *
* * http://www.solformoerkelse.dk *
* http://www.starkeys.com * http://www.larholm.dk/pia *
* egne fotoes og malerier * http://www.starkeys.com/bdsm-info *

Fra : Ulla

Dato : 21-03-01 11:18

Altså, motion fremmer tarmbevægelserne. Det er derfor det også er godt for
fordøjelsen..... Men eksplosiv afføring må siges at være i overkanten, det
er ikke det der er meningen. Tag en snak med din læge, det er muligvis et
problem der kan løses i telefonen....

--
Med Venlig Hilsen Ulla

Fra : Allan Bach

Dato : 21-03-01 14:39

Motion fremmer ikke tarmbevægelser, tværtimod.
Når man dyrker motion benyttes den sympatiske del af det autonome
nervesystem, hvilket bl.a. bevirker at blodet ledes til muskulaturen og
huden og væk fra fordøjelsessystemet.
Det er tværtimod det parasympatiske nervesystem der fremmer peristaltikken
(tarmbevægelser), og dette benyttes kun når man 'tager den med ro' !

Mvh.

Allan Bach

Fra : Ulla

Dato : 22-03-01 10:53

Allan Bach <t0701@mail.trillegaarden.dk> skrev i en
> [...]
> Det er tværtimod det parasympatiske nervesystem der fremmer peristaltikken
> (tarmbevægelser), og dette benyttes kun når man 'tager den med ro' !

Hej Allan

Okay, det er der åbenbart delte meninger om.... Citerer lige fra Social og
sundhedshjælper 1, 3. udgave, side 125:

"Selv om kosten er af den rette sammensætning og mængde, skal man også
bevæge sig. Selv ganske få dage i sengen, f. eks. pga. en influenza, kan
nedsætte tarmfunktionen og give mavesmerter og forstoppelse (obstipation).
Derfor er det væsentligt at en borger kommer op og bevæger sig lidt, selv om
han egentlig er sengeliggende, fordi han er sløj."

-Det er zgu da fuldstændig modsat af hvad du siger.... Hvor har du dine
oplysninger fra?

--
Med Venlig Hilsen Ulla

Fra : Nielsen

Dato : 23-03-01 00:09

Nu er der jo også en lille forskel på "om en borger bevæger sig" eller man
er ude at løbe, hvor blodet via autonom regulation shuntes til
musklerne........

Tommy

Fra : Ulla

Dato : 23-03-01 22:45

Nielsen <tommy.nielsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> [...]
> musklerne........
>
> Tommy
>
> Ja, det kan du have ret i. Jeg siger heller ikke at det _er_ sådan. Jeg
fortæller bare hvad jeg har lært!
I øvrigt er det lige ved at jeg ikke forstår hvad du mener. Kan du ikke
skrive på dansk, så kan det være andre også kan være med....

--
Med Venlig Hilsen Ulla

Fra : Allan Bach

Dato : 24-03-01 14:34

Hejsa Ulla

Det er også ganske korrekte det du har læst.

Det jeg mener er, at i forbindelse med motion, dvs. MENS man dyrker motion
sættes peristaltikken (tarmbevægelser) imidlertidig istå.
Når man så igen 'slapper af' efter motionen vil det parasympatiske
nervesystem overtage og peristaltikken vil igen fungere !
Og da motion jo er så sundt iforhold til bare at lægge i sengen og lave
intet, vil det efterfølgende have en gavnlig effekt på fordøjelsen.
Men altså - Motion og fysisk aktivitet hæmmer peristaltikken mens
aktiviteten står på !

Jeg kan ikke lige henvise til nogen konkret fagbog (Jeg har det sikkert
stående et eller anden sted). Det er almen viden inden for fysiologi!

Er vi enige ??

Mvh.

Allan

Fra : Ulla

Dato : 27-03-01 09:03

> Hejsa Ulla
>
> Det er også ganske korrekte det du har læst.

Ja, det mente jeg nok, der står da også noget lignende i mine notater.

> [...]
> intet, vil det efterfølgende have en gavnlig effekt på fordøjelsen.
> Men altså - Motion og fysisk aktivitet hæmmer peristaltikken mens

Det har jeg til gengæld ikke stående nogen steder.

> Jeg kan ikke lige henvise til nogen konkret fagbog (Jeg har det sikkert
> stående et eller anden sted). Det er almen viden inden for fysiologi!

Nu er jeg ikke ekspert inden for fysiologi. De er ret begrænset hvor meget
man lærer på SSH uddannelsen, der kun tager et år. Man kan vel nærmest sige
at vi er omkring det hele, men får det ind i store bidder, nogle større end
andre.

> Er vi enige ??

Øhhmm, det ved jeg ikke rigtig. Nogle af de ting man får indprentet som elev
er væske, motion, motion og væske. Og for mig er det svært at se bort fra.
Og at min mave er helt i smadder efter en uge i sengen med influenza,
bekræfter det jeg har lært. At motion er godt for fordøjelsen. -Men ligefrem
uenige er vi da ikke..

--
Med Venlig Hilsen Ulla