Jomfruhummer-opskrift
Fra : Asta Nielsen

Dato : 28-03-03 11:24

Er der nogen der ligger inde med en god opskrift på jomfruhummer?
Det skal helst ikke noget vildt avanceret med mange ingredienser.

Mvh
Asta

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-03-03 11:28

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> writes:

> Er der nogen der ligger inde med en god opskrift på jomfruhummer?
> Det skal helst ikke noget vildt avanceret med mange ingredienser.

Nu er jeg ikke lige til skaldyr, men mine forældres foretrukne er:
Kogte med lidt salt. De koger dem, lader dem køle af og spiser dem som
de er.

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Asta Nielsen

Dato : 28-03-03 11:34

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse news:ullyz7plm.fsf@trinekc.dk...

> [...]
>
> Mvh Trine
>
> --
> Nyhedsgrupper er ikke Jeopardy, svar efter spørgsmålet!

Ved du noget om hvor længe sådan en fætter skal koges?

Mvh
Asta

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-03-03 12:41

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du noget om hvor længe sådan en fætter skal koges?

Sådan en fætter: Er det hele jomfruhummeren? For så ved jeg absolut
ingenting, vi har altid kun fået halerne. Men de skal koge en halv
times tid.

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 28-03-03 13:37

Men de skal koge en halv
> times tid.

Hold da en halv time. Dem vil jeg helst ikke sætte tænderne i. Mine plejer
at få ca. 5-7 min. i spilkogende vand tilsat dild og salt. Det smager
supergodt på lyst brød med lidt mayonaise og tomat. Her er et lille klip
sakset fra skagenfood.dk, der beskriver kogningen.

"Halerne kan også koges og serveres ligesom pil-selv rejer. Bring vandet i
kog og tilsæt en god portion salt og derefter halerne. Når halerne kommer
til overfladen tages de op og er klar til servering. Det er vigtigt at tage
halerne op, så snart de kommer til overfladen, så de ikke bliver overkogte."

Mvh.
--
Mette Nylander Sørup
mette@countryfan.dk

Fra : Asta Nielsen

Dato : 30-03-03 17:34

"Mette Nylander Sørup" <mette@countryfan.dk> skrev i en meddelelse news:3e84425d$0$10382$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> halerne op, så snart de kommer til overfladen, så de ikke bliver overkogte."

Har også fået dem fra Skagenfood. Aldrig har jeg set SÅ mange Jomfruhummere *G*. Jeg ikke hvorfor jeg ikke lige kiggede på deres
hjemmerside.
Men det endte med at jeg kogte et par stykker i 7-8 min., flækkede dem på midten, og lavde noge karrydressing til. Men jeg takker
for de forskellige bud *S*.

Mvh
Asta

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-03-03 17:56

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Sådan en fætter: Er det hele jomfruhummeren? For så ved jeg absolut
> ingenting, vi har altid kun fået halerne. Men de skal koge en halv
> times tid.

NEJ-NEJ-NEJ, så er de totalt ødelagte. De bliver hårde som gummi og uden
smag af denne mishandling.

For det første er der i tilfældet jomfruhummer ingen forskel på 'hele
hummeren' og halerne. 'Hele hummeren' er en hale plus et dekorativt vedhæng.

Min erfaring kommer af et årelangt forbrug af hummerhaler på mellem 10 og 20
kg.

Sådan koger jeg jomfruhummere med/uden hoved:
Rigeligt med vand bringes i kog. Vandet saltes, så det smager som havvand
(ca. 25 g/l). En skviis eddike oveni.
Hummer(halerne) kommes i det kogende vand og koger behersket indtil de
flyder oven på (et par min). Gryden tages af ilden og hummer(haler)ne
trækker en 5-10 min. i vandet hvorefter de i en sigte skylles med koldt
vand.

Som sædvanlige er Google Groups er fortrinlig hjælp. F.eks dukker denne
opskrift fra undertegnede op som 1 ud af 26 hvis man bruger
http://www.google.com/advanced_group_search?hl=da
og indtaster søgeordet 'hummerhaler' og 'dk.kultur.mad+drikke' i skemaet:

Herlig måde at nyde hummerhaler på her i sommervarmen:

4 pers.
Hummerhaler efter behov (10-20 stk/person)
1-2 dl. fløde
1/2 glas hvidvin (af samme slags som der drikkes til)
2-3 fed hvidløg
1/4 dl god olivenolie
Saften af en halv citron eller limefrugt

Hummerhalerne - med skal - flækkes på langs med en skarp kniv. Er der tale
om frosne hummerhaler, gøres dette lettest inden de er helt optøede.
Snit hvidløgsfedene i papirtynde skiver og rør disse i olivenolien sammen
med citronsaft, salt (1/2 tsk) og et drøn friskkværnet hvid peber (ikke alt
for meget).
Lad hummerne marinere deri mindst 2 timer (men gerne natten over).
Varm en pande op og hæld hele baduljen deri. Steg 3-4 minutter (små haler
kortere) mens du konstant vender halerne på panden.
Efter halvdelen af stegetiden smider du det halve glas hvidvin i.
Tag halerne op med en hulske og hæld fløden i. Kog ind i et minut eller to.
Server hummerhalerne i en skål og hæld saucen over. Dertil er en skive godt
ristet brød med et penselstrøg god olivenolie herlig (brødet skal først
penslet EFTER ristning).

For de "pæne" eller hvis retten indtages under strengt civiliserede forhold,
spiser man ved at vippe de halve haler ud af skallen, men i vores familie og
på terassen bruges fingre og mund.

Min p.t. favoritvin til denne ret er Montagny 1'er Cru (altid hvid) fra
Bourgogne. Den er ikke så tør som Chablis og ikke så fed som Meaursault, men
generelt vil en Chardonay kunne bruges. Jeg vil dog mene at man bør undgå de
alt for egetræsprægede.

Jan Bøgh (jan@boegh.X_net)
Hvis du vil skrive til mig, så fjern X_ i adressen
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-03-03 20:27

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> NEJ-NEJ-NEJ, så er de totalt ødelagte. De bliver hårde som gummi og uden
> smag af denne mishandling.

Ja, ja, ja, jeg har forstået det. :) Jeg ved ikke lige hvad jeg tænkte
på, men det var i hvert fald ikke jomfruhummerhaler. Faktisk tror jeg,
at det var laks på grillen, altså en halv times tid på hver side. Vi
plejer nemlig at koge jomfruhummerhalerne på bålet ved siden af
grillen, så det er nok der jeg har fået blandet det sammen. Enten det,
eller så krabbeklør.

I hvert fald: Undskyld.

Fra : crema

Dato : 28-03-03 16:22

Hele jomfruhummer flækkes på langs og i olivenolie og friske krydderier
efter behag. De skal højst stege 2 min ved jævn varme ellers bliver de
melede. Skvæt med lidt frisk lime henover.
Henrik