Premiere Surprise Århus - Star Trek - Neme~
Fra : Andrew

Dato : 28-03-03 00:21

Hej

Ja, det blev Star Trek-Nemesis som vi fik i premiere surprisen i BioCity
Århus, men jeg blev godt nok slemt slemt slemt skuffet.

Jeg havde regnet med noget mere nyskabende, noget man ville huske, noget
bemærkelsesværdigt...men det kom aldrig!

Filmen var, sæføli efter MIN mening, ufatteligt "flad", ingen udsving af
nogen art, jeg synes simpelthen at den er glemt ligeså hurtigt som den er
set. Den VIL så gerne være en "storfilm", men det blir' den bare ikke.
Plottet var fnidret og selve filmen som helhed svag.

Det var som om at alle scenerne bevidst var gjort liiiiiiiige lidt for
lange, der var lidt for meget fyld, som var KOMPLET unødvendigt.

Wow, galde galde galde. Jeg har ALDRIG i hele mit liv prøvet at falde i søvn
under en film, men iaften prøvede jeg det. Jeg var væk i et halvt minuts tid
eller 2 hvilket for mig stempler filmen som en, der vil gå over i glemslen
og ende som en af de der film man kan få i Netto eller Aldi til 9,95,-

Mvh Anders

Fra : Rasmus Wulff Jensen

Dato : 28-03-03 00:37

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> eller 2 hvilket for mig stempler filmen som en, der vil gå over i glemslen
> og ende som en af de der film man kan få i Netto eller Aldi til 9,95,-

På trods af jeg er ægte (ikke hardcore) Star Trek fan må jeg desværre til
dels give dig ret.... Det var dog ikke sådan at jeg faldt i søvn eller jeg
synes at scenerne var for lange, men historien var stort set ikke
eksisterende, og for ikke kendere af universet må den have været kedelig og
uforståelig (det hele bygger trods alt på 5 serier (Enterprise, TOS, TNG,
DS9, VOY) og 9 andre film)

....Filmen havde ånden men ikke historien, og det bliver spændende at se om
det var den sidste Star Trek film...

/Rasmus

Fra : Brian Nielsen

Dato : 29-03-03 00:13

"Rasmus Wulff Jensen" <wulff-jensen@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> ..., og for ikke kendere af universet må den have været kedelig og
> uforståelig (det hele bygger trods alt på 5 serier (Enterprise, TOS, TNG,
> DS9, VOY) og 9 andre film)

Efter sidste måneds positive overraskelse med Gangs of New York,
må jeg indrømme at jeg blev noget skuffet.

Jeg har stort set aldrig set Star Trek (bortset fra de to første film for
mange år siden, som forlængst er gået i glemslen, og et par afsnit af TNG),
så jeg må tilslutte mig skaren af ignoranter. Som ignorant var det muligt at
følge
den overordnede historie, men jeg skal gerne indrømme at jeg ofte sad med en
fornemmelse af, at der blev talt for de indviede.
Hvilket bringer mig til min egentlige pointe.

At vise en Star Trek film svarer til det nummer de lavede da de viste
Scooby-Doo.
Der skal ikke herske tvivl om at begge film sikkert har sin berettigelse,
men det må stå
klart at filmene henvender sig til et indforstået publikum, og derfor ikke
egner sig som
Surprise forestilling. Filmene kræver ganske enkelt at man kender universet
og
personerne på forhånd.

Men man skal jo prøve alting her i livet, og nu kan jeg sætte et kryds ud
for at have
overlevet en Star Trek film. Been there, done that, bedre held næste måned

/Brian

Fra : PerX ...

Dato : 05-04-03 01:45

In article <2G4ha.1719$mI2.315541@news000.worldonline.dk>,
bn73@worldonline.dk says...
> Filmene kræver ganske enkelt at man kender universet
> og
> personerne på forhånd.

Det er sjovt du siger det, for jeg syntes netop den ikke har en skid med
universet at gøre. Det er stort set bare en lam action film i rummet,
uden nogen speciel continuitet med serie. Der er to som bliver gift, men
behøver man kende dem for det? Nej, irrelvant. Hvis du har set serien
kender du dem, men hvis du ikke har set den hvad så? Et par tilfældige
rum racer, om man kender dem er også ret ligegyldigt, de kunne have
heddet hvad som helst. etc etc

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 28-03-03 10:05

> Jeg havde regnet med noget mere nyskabende, noget man ville huske, noget
> bemærkelsesværdigt...men det kom aldrig!

Hvad er det, der har fået dig til at forvente, at en Star Trek film var
nyskabende? Har du set de seneste (mange) film?

/Nikolaj

Fra : Morten Steen

Dato : 28-03-03 10:21

> Hvad er det, der har fået dig til at forvente, at en Star Trek film var
> nyskabende? Har du set de seneste (mange) film?

Altså, nu er jeg selv rimelig dedikeret Star Trek-fan, og er meget
begejstret for Nemesis, som jeg fandt værende en værdig afsked for
TNG-holdet.
Men din pointe er absolut god. Star Trek-filmene er med årene blevet mere og
mere "fans only"-materiale, og mindre nyskabende. Oftest har man
fornemmelsen bagefter at man lige har set et dobbelt-afsnit af TV-serien.
Så på den led er der absolut sket et tilbageskridt, mht. at få lokket nye
fans til, hvilket jo ellers lykkedes fint med f.eks. "The Wrath Of Khan" og
"The Voyage Home".
Pladen kører i samme rille nu, og os fans er glade og tilfredse. Men Star
Trek får ikke mange nye fans på filmene mere...

Morten

Fra : Rikke & Brian

Dato : 28-03-03 11:55

"Morten Steen" <morten.x@NOSPAMfilm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Pladen kører i samme rille nu, og os fans er glade og tilfredse. Men Star
> Trek får ikke mange nye fans på filmene mere...

Jeg er ikke den store Star Trek fan, har dog set lidt afsnit af serien med
Picard. Samt jeg har set de to film Generation og First Contact. First
Contact var rigtig god, men generations var kedelig. Hvad skal jeg forvente
af Nemesis, er vi i retning mod FC eller Gen.?

Mvh. Brian

Fra : Morten Steen

Dato : 28-03-03 12:02

> [...]
forvente
> af Nemesis, er vi i retning mod FC eller Gen.?

Den ligger nok lidt tættere på Generations. FC var mere rendyrket action (på
den gode måde), mens Generations og Nemesis er mere "ægte" Trek, hvis du
forstår hvad jeg mener?
Undervejs er der dog en cool "biljagt", lidt dogfight mellem flere rumskibe,
samt en god gammeldags nævekamp!
Men hovedvægten er lagt på andre ting end action, det er ingen hemmelighed.

Morten

Fra : PerX ...

Dato : 05-04-03 01:59

In article <c_Vga.1321$mI2.268767@news000.worldonline.dk>,
morten.x@NOSPAMfilm.dk says...

> Den ligger nok lidt tættere på Generations. FC var mere rendyrket action (på
> den gode måde), mens Generations og Nemesis er mere "ægte" Trek, hvis du
> forstår hvad jeg mener?

Jeg er ikke enig, der er ingen af filmene som har været særligt meget
'ægte' trek de er alle meget action orienteret.

> Undervejs er der dog en cool "biljagt"

Som fx helt glimrende illustrer problemet. De lander på en planet uden
warp, en planet som ikke kender til andre væsner i rummet. Og vores folk
er hamrende ligeglade?! Det er strengt forbudt at blande sig i prewarp
civilisationer ifølge Federationens regler, men her er forfatterne helt
ligeglad med det (eller ved det måske ikke??) og opfinder en lam grund
til at lave en biljagt.

> Men hovedvægten er lagt på andre ting end action, det er ingen hemmelighed.

Jeg gad nok se hvordan dine action film ser ud så! Hvad mig anbelanger er
det stort set ikke andet en action (sådan ca 85% af filmen)

Fra : Per Moreau

Dato : 28-03-03 15:05

> [...]
forvente
> af Nemesis, er vi i retning mod FC eller Gen.?

En mellemting der er mislykkedes totalt, så sæt ikke forventningerne alt
for højt. Det mest slagfærdige er faktisk det du ser i de teasers der har
flooded
nettet for noget tid tilbage.
Nemesis er en lidt halvkedelig film hvor man på et tidspunkt begynder at
sidde og gabe lidt, så kommer der en slags Dødbringende Våben sekvenser
og man begynder så at kede sig igen for tilsidst at sige:
Det kan man da fandme ikke !!!
Og så går man ud af salen med et stort spørgsmål tegn hængende over hovedet
og undrer sig over hvad nu lige det var for noget man sad og så.
Berman har her med denne film bevist at hans sans for Star Trek er helt
forsvundet og at han trænger til at vende tilbage på skolebænken for at lære
hvad at Star Trek egentlig er for noget, INDEN han får lov til at røre
ved et evt næste project.
Lad mig blot afslutte med at sige at ST fansne i USA, der regnes for at være
de mest garvede fans på denne klode, har krævet Berman smidt ud fra
fremtidige projecter efter de havde set Nemesis.
Det siger vist det hele om Nemesis.

Mvh
Per M.

Fra : PerX ...

Dato : 05-04-03 01:46

In article <YvUga.1299$mI2.262843@news000.worldonline.dk>,
morten.x@NOSPAMfilm.dk says...
> Pladen kører i samme rille nu, og os fans er glade og tilfredse.

Bare ikke i den virkelige verden. Fan skaren er blevet mindre og mindre
over årene, folk har simplethen givet op fordi dem som laver trek nu ikke
kan gøre det "rigtigt".