Kolesterolfattig kost?
Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 28-03-03 16:08

Hej

Jeg kender en der har en kolesteroltal på 7, hvilket er ret meget.

Han er selvfølgelig indstillet på en kostændring, men han siger, det er
stort set umuligt at finde kogebøger mv., der ikke fokuserer på fedtfattig
levevis. Fedtfattig levevis og kolesterolfattig levevis har måske nok et vis
overlap, men han skal bruge noget, der fokuserer på kolesterolfattig kost.

Hjerteforeningen har en kogebog, men den er selvfølgelig udsolgt.

Idéer til en kostplan eller kogebøger med fokus på kolesterol hører jeg
derfor gerne om.

Mark Thomas Gazel

Fra : Bente B. Riis

Dato : 29-03-03 01:31

Mark Thomas Gazel wrote:
> [...]
> stort set umuligt at finde kogebøger mv., der ikke fokuserer på fedtfattig

Hej Mark

Jeg kan godt forstå din ven har problemer med at finde en kogebog der
ikke fokuserer på fedtfattig levevis, da forhøjede kolesteroltal oftest
hænger sammen med overvægt - og derfor bedst afhjælpes med et vægttab.

Jeg kan ikke foreslå ham andet end at gå på biblioteket - der har de jo
også de udsolgte bøger. En søgning på kolesterol i www.bibliotek.dk
giver en del titler som umiddelbart ser interessante ud (Denne
87-11-13694-4 kan ifølge www.bogguide.dk stadig købes - og ser imo lidt
interessant ud...).

Som hovedregel kan jeg dog sige, at der er en del fødevarer som man bør
undgå hvis man har forhøjet kolesterol. Det drejer sig generelt om
animalsk fedt (mættet fedt), æg, lever og rejer.

Håber det kan bringe dig lidt videre

Mvh
Bente

--
Love doesn't just sit there like a stone; it has to be made, like
bread, remade all the time, made new.