javaapplet virker pludselig ikke
Fra : Tine Müller

Dato : 28-03-03 10:22

Jeg har altid kunne se denne javaapplet http://www.gaia-instituttet.dk/bio/,
men nu virker den ikke hverken i Explorer 6 eller Netscape 7. Jeg opdaterer
hele tiden med windows update. Jeg har også installeret Java(TM) Plug-in:
Version 1.4.0_03. Er der nogen som kan hjælpe? Jeg tror, at det er efter at
jeg har installeret sidstnævnte at problemet startede.

--
KH
Tine Müller

e-mail: tinem@email.dk
homepage: http://tine_muller.homepage.dk/

Fra : Robert Larsen

Dato : 28-03-03 11:03

Tine Müller wrote:
> [...]
> Version 1.4.0_03. Er der nogen som kan hjælpe? Jeg tror, at det er efter at
> jeg har installeret sidstnævnte at problemet startede.

Hvis du kunne sende koden til klassen ville det være nemmere at debugge
den. Jeg får følgende exceptions:

java.lang.StringIndexOutOfBoundsException: String index out of range: 35
   at java.lang.String.charAt(Unknown Source)
   at sun.applet.ActivatorAppletImageRef$1.run(Unknown Source)
   at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
   at sun.applet.ActivatorAppletImageRef.reconstitute(Unknown Source)
   at sun.misc.Ref.get(Unknown Source)
   at
sun.plugin.viewer.context.DefaultPluginAppletContext.getImage(Unknown
Source)
   at java.applet.Applet.getImage(Unknown Source)
   at java.applet.Applet.getImage(Unknown Source)
   at button.init(button.java:183)
   at sun.applet.AppletPanel.run(Unknown Source)
   at java.lang.Thread.run(Unknown Source)
java.lang.NullPointerException
   at button.init(button.java:186)
   at sun.applet.AppletPanel.run(Unknown Source)
   at java.lang.Thread.run(Unknown Source)

Robert

Fra : Tine Müller

Dato : 28-03-03 11:22

"Robert Larsen" skrev
> Hvis du kunne sende koden til klassen ville det være nemmere at debugge
> den.

Er det disse du mener? Eller er det selve filen "button.class" du vil have?

Tak for at du gider hjælpe.

------------
<applet code="button.class" width="100" height="170">
<param name="buttons" value="7">
<param name="color" value="B36127">
<param name="direction" value="0">
<param name="border width" value="4">
<param name="degree" value="43">
<param name="style" value="1">
<param name="f_size" value="12">
<param name="f_style" value="1">
<param name="f_color" value="FFFFFF">
<param name="f_color2" value="C0C0C0">
<param name="position" value="0">
<param name="f_offset" value="4">
<param name="font" value="Arial">
<param name="label 0" value="Forside">
<param name="link 0" value="forside.html">
<param name="image 0" value="">
<param name="frame 0" value="forside">
<param name="label 1" value="Terapeuterne">
<param name="link 1" value="terapeut.html">
<param name="image 1" value="">
<param name="frame 1" value="forside">
<param name="label 2" value="Danmark">
<param name="link 2" value="danmark.html">
<param name="image 2" value="">
<param name="frame 2" value="forside">
<param name="label 3" value="Gr&aelig;kenland">
<param name="link 3" value="greece.html">
<param name="image 3" value="">
<param name="frame 3" value="forside">
<param name="label 4" value="Norge">
<param name="link 4" value="norge.html">
<param name="image 4" value="">
<param name="frame 4" value="forside">
<param name="label 5" value="Brochurer">
<param name="link 5" value="tilmeld.html">
<param name="image 5" value="">
<param name="frame 5" value="forside">
<param name="label 6" value="Links">
<param name="link 6" value="links.html">
<param name="image 6" value="">
<param name="frame 6" value="forside">
----------

Fra : Robert Larsen

Dato : 28-03-03 16:07

Tine Müller wrote:
> [...]
> <param name="frame 5" value="forside">
> <param name="label 6" value="Links">
> <param name="link 6" value="links.html">

Jeg hentede button.class og decompilede den så jeg fik koden. Den går
galt når den prøver at indlæse et billede som du ikke har navngivet.
Appletten henter et billede med det navn, du har givet til "image 0", og
det er en tom streng. Den går åbenbart ikke, så du skal nok finde nogle
billeder til knappen, lægge dem i samme bibliotek som button.class og så
skrive navnene i parametrene.
Jeg ved ikke hvorfor det har virket og pludselig ikke virker, men jeg
vil gætte på, at hvis du skaffer billederne, så virker den igen.

Ellers så skriver du bare igen

Robert

Fra : Tine Müller

Dato : 29-03-03 10:36

"Robert Larsen" skrev
i en meddelelse news:b61odg$go0$1@sunsite.dk...
> [...]
> Jeg ved ikke hvorfor det har virket og pludselig ikke virker, men jeg
> vil gætte på, at hvis du skaffer billederne, så virker den igen.

Tak for svaret.
Jeg har fundet denne side
http://www.geocities.com/mitzrah_cl/tutorials/java_buttons1.html og her kan
jeg heller ikke se javaapplet'en. Jeg har skrevet til ejeren, men får mine
mails retur og nu har jeg så prøvet at skrive over ICQ. Jeg skal nok vende
tilbage, hvis han har en løsning.

Jeg har fundet en gammel udgave af min hjemmeside og her kan man heller ikke
se javaapplet'en, så det må være noget med browserne at gøre.

Fra : No1

Dato : 06-04-03 22:41

> [...]
ikke
> se javaapplet'en, så det må være noget med browserne at gøre.

Det virker heller ikke her. Mit råd er at lade være med at bruge Applets
blot til "flotte" knapper. Det er kun amatører der gør det. Et par gif
billeder og evt. lidt javascript kører hurtigere og er mere pålideligt.

Grunden til problemet kan være dårlig applet kode, der bygger på
"depreciated" Java klasser eller, som du selv nævner det, browser, fx som nu
når MS er oppe at slås med Sun om Java og ikke har en Java VM med i Windows.

Fra : Robert Larsen

Dato : 07-04-03 00:25

> Grunden til problemet kan være dårlig applet kode, der bygger på
> "depreciated" Java klasser eller, som du selv nævner det, browser, fx som nu
> når MS er oppe at slås med Sun om Java og ikke har en Java VM med i Windows.

Ikke helt. I tidligere versioner af Java kunne man indlæse et Image
objekt med Applet.getImage med en forkert URL. Så fik man et Image
objekt som bare ikke blev vist. I nyere Java versioner får man NULL, og
det er også det der sker her. Senere bliver der så udført metoder på
dette objekt og det er derfor der bliver kastet null pointer exceptions.
Hvis bare der blev specificeret et navn på et eksisterende billede ville
det sandsynligvis virke. Jeg decompilede koden men har ikke prøvet
appletten med billeder men det er i hvert fald en null-reference der går
galt på et indlæst billede.
Men jeg er enig i at det er dårlig applet kode.

VH
Robert

Fra : Tine Müller

Dato : 15-05-03 13:52

Hvad er det som foregår? Nu virker min javaapplet heller ikke på denne side
http://tine_muller.homepage.dk/taarbaek/
som jeg også har lavet for flere år siden.

Fra : Jimmy Klitgaard [900~

Dato : 15-05-03 14:16

>Illegal character in hostname; underscores are not allowed
skrives der i browseren når man trykker på dit link .....
Du har en underscore i din url .... prøv evt at hoste applet'en på en anden
adresse.

Mvh
Jimmy

Fra : Robert Larsen

Dato : 15-05-03 15:03

Tine Müller wrote:
> [...]
> http://tine_muller.homepage.dk/taarbaek/
> som jeg også har lavet for flere år siden.

Er det Lake.class appletten som ikke virker ?
For den virker fint hos mig.

Hvis du bruger Internet Explorer, så prøv at slå java console til.
Tools->Internet Options->Advanced
Scroll ned til Microsoft VM og sæt et flueben i "Java console enabled"
og genstart IE.

Så gå ind på siden igen og kig i java consollen.
View->Java Console

Hvis der er noget galt vil det sandsynligvis blive skrevet der. Kopier
det og send det her til nyhedsgruppen.

Robert

Fra : Tine Müller

Dato : 16-05-03 08:32

"Robert Larsen" skrev
> [...]
> View->Java Console
>
> Hvis der er noget galt vil det sandsynligvis blive skrevet der. Kopier

Tak for svarene.
Ja, det er Lake.class appletten og den har virket i ca. 5 år og jeg testede
den med Explorer 5.5 på en anden computer og her virkede den også. Jeg kan
ikke finde noget sted, hvor der står

> Scroll ned til Microsoft VM og sæt et flueben i "Java console enabled"

Jeg bruger Explorer 6 og der er et hak i både
Java (Sun)
Use Java 2 v1.4.0_03 for <applet>
og
Microsoft VM
Java JIT-compiler aktiveret

Når jeg vælger siden starter Java Console og her står der

----------
Java(TM) Plug-in: Version 1.4.0_03
Using JRE version 1.4.0_03 Java HotSpot(TM) Client VM
User home directory = C:\Documents and Settings\tine

Proxy Configuration: No proxy

c: clear console window
f: finalize objects on finalization queue
g: garbage collect
h: display this help message
l: dump classloader list
m: print memory usage
o: trigger logging
p: reload proxy configuration
q: hide console
r: reload policy configuration
s: dump system properties
t: dump thread list
x: clear classloader cache
0-5: set trace level to <n>

Fra : Robert Larsen

Dato : 16-05-03 10:47

Tine Müller wrote:

> c: clear console window
> f: finalize objects on finalization queue
> g: garbage collect
> h: display this help message
> l: dump classloader list
> m: print memory usage
> o: trigger logging
> p: reload proxy configuration
> q: hide console
> r: reload policy configuration
> s: dump system properties
> t: dump thread list
> x: clear classloader cache
> 0-5: set trace level to <n>

Øv. Jeg havde håbet, at der stod noget med exceptions og stack trace,
som kunne pinpointe, hvad der gik galt. Jeg har prøvet appletten i IE
6.0, Mozilla 1.0.1 og Opera (kan ikke huske versionen), og jeg har fået
et par kammerater til at checke efter også, men ingen af os har haft
problemer.
Jeg er bange for, at jeg ikke kan hjælpe, når jeg ikke kan reproducere
fejlen.

Robert

Fra : Tine Müller

Dato : 16-05-03 11:16

"Robert Larsen" skrev
> [...]
> problemer.
> Jeg er bange for, at jeg ikke kan hjælpe, når jeg ikke kan reproducere

tinem skrev
> Jeg bruger Explorer 6 og der er et hak i både
> [...]

Hej Robert

Jeg fjernede hakket i
> Java (Sun)
> Use Java 2 v1.4.0_03 for <applet>

og nu virker Lake.class fint, så man kan åbenbart ikke bruge begge to
sammen, men hvad ved jeg.

Fra : Tine Müller

Dato : 16-05-03 10:08

"Robert Larsen" skrev
> [...]
> galt på et indlæst billede.
> Men jeg er enig i at det er dårlig applet kode.

Du havde fuldstændig ret. Jeg har nu sat image til en transparent gif-fil
som jeg alligevel havde i biblioteket og nu virker javaapplet'en. Tak.

Jeg giver jer ret i at javaapplet'er ikke er det bedste at bruge og jeg
bruger dem heller ikke mere, men disse sider skal også kun virke for at
kunne henvise til sider som jeg har lavet i tidens løb. Derfor har jeg også
lagt siden over hos min egen udbyder og kan nu ses her
http://tine_muller.homepage.dk/bio/, men her er også brugt Lake.class så
jeg håber "vi" finder en løsning på denne.