Søger oplysning om export lov -- hvor?
Fra : Sven

Dato : 26-03-03 15:43

Hej.
Jeg læste igår på DR's tekstTV, at man siden sidste år har kunnet exportere
sin brugte bil, og få registreringsafgiften retur. Staten har (i.flg. DR's
tekstTV) allerede udbetalt ca 10 mio. kr til dette.
Jeg vil meget gerne vide mere om, hvordan jeg exporterer, hvem jeg skal
kontakte, hvordan og hvem der fastsætter den tilbagebetalte
registreringsafgift, er det en vurdering af den enkelte bil, eller er det
den registreringsafgift der blev betalt da bilen var ny. Gælder det kun til
EU, eller til hele verden?

Da jeg ikke kender lovens navn eller andet, har jeg ikke kunnet finde noget
om den på nettet. Nogen der kan hjælpe?

Sven

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-03-03 16:13

> Jeg vil meget gerne vide mere om, hvordan jeg exporterer, hvem jeg
> skal kontakte, hvordan og hvem der fastsætter den tilbagebetalte
> registreringsafgift

Du skal ind på told og skat og finde formularen. "Foreløbig
værdiansættelse af køretøj - Lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer mv"

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=56202&ov_id=0

Det er samme formular der bruges ved import. Afgiften der kan refunderes
er bare lidt lavere (15%)og der er et gebyr på 150kr.

/Anders Majland

Fra : Sven

Dato : 26-03-03 16:53

> [...]
>
> Det er samme formular der bruges ved import. Afgiften der kan refunderes
> er bare lidt lavere (15%)og der er et gebyr på 150kr.

Tak for svaret. Men findes der ikke en side, hvor jeg kan læse om denne lov?
Er det al registreringsafgift der tilbagebetales? Eller kun en %-del?
Gælder det både firma'er og private?
Gælder det både gulplade og hvidplade biler? I så fald, hvad men momsen?
(Gulpladebiler kan jo være både med og uden moms)

Sven

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-03-03 17:24

> Tak for svaret. Men findes der ikke en side, hvor jeg kan læse om
> denne lov? Er det al registreringsafgift der tilbagebetales?

Nej det er stort set det samme som ved import. En tommelfingerregel er
det ~2/3 af den aktuelle udsalgsværdi hos en forhandler (for hvidblade
biler). Told og skat har en god vejledning i import. Den ligger vist
under erhverv.

Momsen refunderes ikke.

/A
..

Fra : Sven

Dato : 26-03-03 16:56

Ok, jeg har fundet det.
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=152956&ov_id=200146&search=regis
treringsafgift¤eksport

Tak til Anders Majland for at pege mig i den rigtige retning.

Sven