Afvikling af lejemål
Fra : \(: Køb Glad :\)

Dato : 26-03-03 10:46

Nu forsøger jeg så at opstøve lidt hjælp her. Jeg har aldrig brugt gruppen
her før - så undskyld mig, hvis jeg har misforstået noget. Jeg er åben
overfor ethvert forslag - fra såvel fagfolk som fra vinkelskrivere.men vil I
evt. gøre mig den tjeneste at anføre, hvis I er fagfolk indenfor emnet? Det
er ret væsentligt for mig, at jeg er sikker på den juridiske 'ægthed' i evt.
argumenter, da jeg formentlig skal bruge det videre i juridisk sammenhæng.

Jeg har den 29. januar 2003 opsagt mit lejemål - et lejet hus. Udlejer var
ikke hjemme i Danmark på opsigelsestidspunktet, og er stadig ikke kommet
hjem her den 17. marts 2003. Udlejer er på ferie i fjernøsten. Kontaktperson
ifb. lejemålet i udlejers fravær, er udlejers datter - som jeg har sendt
opsigelsen til. Hun har bekræftet modtagelsen og har samtidig fortalt mig,
at udlejer er informeret om opsigelsen via mail.

Jeg fraflyttede lejemålet den 1. marts og har klargjort det og efterladt det
i bedre stand end ved indflytning. Udlejer ER som sagt informeret. Jeg fik
fra udlejers datter oplyst ved opsigelsestidspunktet, at der ikke ville ske
yderligere, før udlejer vender hjem fra sin rejse - dette sker den 1. april
2003 - med andre ord er der hverken afholdt flyttesyn, forsøgt genudlejning
af lejemålet eller noget - til trods for, at det nu er godt to måneder
siden, at jeg opsagde lejemålet.

I december 2002 har udlejer oplyst mig, at de selv vil flytte ind i
lejemålet, såfremt vi måtte ønske at opsige og fraflytte det - hvilket vi så
gjorde i januar. Jeg har også hørt, at udlejers planer er, at de vil sælge
huset.men hvilke regler, der gælder herfor ved jeg ikke - hvilket
naturligvis også er irrelevant i forhold til mig.

Det korte af det lange er, at jeg gerne vil vide, om jeg skal betale husleje
i marts og april måned - mit opsigelsesvarsel er jo de tre måneder - dvs.
februar, marts og april. Jeg går ikke udfra, at udlejer kan forlange husleje
af mig, når der ikke er forsøgt genudlejning - ligeledes vil jeg jo ikke
mene, at udlejer kan rette et evt. krav om istandsættelse eller andet ifh.
fraflytningen.i og med, at der ikke er afholdt flyttesyn rettidigt. Jeg skal
naturligvis betale for februar, hvor jeg har boet i lejemålet.

Hele humlen er, at jeg ikke mener, at jeg skal "lide under", at udlejer ikke
er hjemme - og i øvrigt har været væk længe..og ydermere ikke har sørget
for, at sætte en stedfortræder på sagen - så lejemålet kan blive afviklet.

Så mit spørgsmål er: hvordan skal jeg konkret forholde mig- og forberede mig
til mit møde med udlejer, nu når han kommer hjem den 1. april?

Og hvad mht. varme og el? Hvornår er der skæringsdato for, hvornår jeg ikke
skal faktureres for dette længere?

Beklager den lidt lange smøre, men håber du/I ikke røg af i svinget. Jeg
håber meget på mange gode svar inden den 1. april, hvor jeg skal mødes med
udlejer.

På forhånd mange tak.

Venligst
-En spændt fraflytter

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-03-03 11:32

> [...]
> Det korte af det lange er, at jeg gerne vil vide, om jeg skal betale
> husleje i marts og april måned - mit opsigelsesvarsel er jo de tre

Som udgangspunkt ja - Du har kun formodninger om hvorvidt udlejer har
forsøgt at genudleje det lejede, og det er meget muligt at han først får
det udlejet fra maj. Men hvis han selv eller andre flytter ind før skal
du selvfølgelig ikke betale husleje derefter.

> Og hvad mht. varme og el? Hvornår er der skæringsdato for, hvornår
> jeg ikke skal faktureres for dette længere?

Ligeså længe som du betaler husleje. Huset har et "tomgangsforbrug"
selvom der ikke bor nogen der - det skal du også dække.

>lligeledes vil jeg jo ikke mene, at udlejer kan rette
> et evt. krav om istandsættelse eller andet ifh. fraflytningen.i og
> med, at der ikke er afholdt flyttesyn rettidigt.

Det skal du ikke være helt sikker på. At du har valgt at flytte ud 2
måneder før nødvendigt kan måske ses som dit valg ... Mens udlejer måske
kan henholde sig til flyttesynet skal holde rettidigt i forhold til 1.
maj.

/A - Amatør mht til lejelov

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-03-03 11:43

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:b5rvjt$78u$1@sunsite.dk...

> [...]
> måneder før nødvendigt kan måske ses som dit valg ... Mens udlejer måske
> kan henholde sig til flyttesynet skal holde rettidigt i forhold til 1.

Krav mod lejer skal meddeles 2 uger efter fraflytningsdagen, dvs. den dag
lejeren rent faktisk er flyttet ud af lejemålet (lejelovens §98 stk. 2)
Den mulighed fra udlejers side er altså forspildt nu.

/Per

Fra : ha

Dato : 26-03-03 12:14

> stk. 2) Den mulighed fra udlejers side er altså forspildt nu.

Bortset fra, at det ud af det oprindelige indlæg fremgår, at
Per stiltiende har accepteret at det først sker når udlejer er
tilbage igen.

mvh
ha

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-03-03 12:50

"ha" <not-me@dot.com> wrote in message

> Bortset fra, at det ud af det oprindelige indlæg fremgår, at
> Per stiltiende har accepteret at det først sker når udlejer er
> tilbage igen.

Det kan næppe have retsvirkning.
Forhold der ændrer lejerens vilkår fra de lovbestemte skal udtrykkeligt
fremgå af lejeaftalen. En ændring af lejeaftalen (som dette altså vil være)
som forringer lejerens vilkår skal altså være tydelig (og desuden skriftlig
hvis denne ene part kræver det).
En stiltiende accept er ikke udtrykkelig.

/Per

Fra : ha

Dato : 26-03-03 12:55

> tydelig (og desuden skriftlig hvis denne ene part kræver det).

Ja, men lejer har jo netop ikke krævet noget skriftligt. Som jeg
læser det, er der fra lejers side heller ikke oponeret imod, at
udflytnings-syn først afholdes når udlejer er hjemme igen.

mvh
ha

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-03-03 13:08

> Ja, men lejer har jo netop ikke krævet noget skriftligt. Som jeg
> læser det, er der fra lejers side heller ikke oponeret imod, at
> udflytnings-syn først afholdes når udlejer er hjemme igen.

Pointen er, at dele af en lejeaftale, som stiller lejer ringere end loven,
skal indgås med udtrykkelig specifikation af hvilke dele af aftalen der
indeholder forringede vilkår.
En aftale skal desuden i almindelighed indgås ved tydelig accept fra begge
parter.

Som udgangspunkt kan forringelser af en lejers vilkår altså ikke aftales
bare ved ikke at oppponere eller ved stilitiende accept.
En meddelelse om at udlejers repræsentat ikke vil foretage sig yderligere de
næste par måneder kan lige så godt forstås som en meddelelse om, at man ikke
vil hævde sin ret til at opkræve betaling for mangler og skader.

Det afhænger naturligvis af hvad der helt konkret er sagt i situationen, men
kravet om udtrykkelighed kan også godt forstås derhen, at det udtrukkeligt
skal oplyses at det aftalte forringer lejerens vilkår.

/Per

Fra : ha

Dato : 26-03-03 13:47

> [...]
> situationen, men kravet om udtrykkelighed kan også godt forstås
> derhen, at det udtrukkeligt skal oplyses at det aftalte forringer

Ok, så er vi enige nu. Alt er jo sjældent sort/hvid.

mvh
ha

Fra : David T. Metz

Dato : 26-03-03 12:35

Per Christoffersen skriblede:
> [...]
> dag lejeren rent faktisk er flyttet ud af lejemålet (lejelovens §98
> stk. 2) Den mulighed fra udlejers side er altså forspildt nu.

Hvis det drejer sig om et krav på husleje der følger af en opsigelsesfrist
som fremgår af kontrakten, så er kravet vel meddelt lejer for længst (ved
indgåelsen). Medmindre andet specifikt er aftalt ved fraflytningen, men det
fremgår ikke her om det er tilfældet.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-03-03 13:17

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message
> [...]
> som fremgår af kontrakten, så er kravet vel meddelt lejer for længst (ved
> indgåelsen). Medmindre andet specifikt er aftalt ved fraflytningen, men

Jeg har nok quoted lidt snært her, men det handler altså om udbedring af
mangler efter § 98.

/Per

Fra : David T. Metz

Dato : 26-03-03 14:31

Per Christoffersen skriblede:
> "David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message

> Jeg har nok quoted lidt snært her, men det handler altså om udbedring
> af mangler efter § 98.

Ja, ok. Jeg forholdt mig til den oprindelige spørgers spørgsmål om
huslejekravet for de to måneder, men det kan jeg godt se nu du ikke svarede
på. Beklager rodet.

Fra : \(: Køb Glad :\)

Dato : 27-03-03 23:36

"(: Køb Glad :)" <byd@holstmail.dk> skrev i en meddelelse

> Beklager den lidt lange smøre, men håber du/I ikke røg af i svinget. Jeg
> håber meget på mange gode svar inden den 1. april, hvor jeg skal mødes med
> udlejer.

Tak for de mange svar....omend jeg ikke er blevet konkret klogere....er der
mon andre, der vil bidrage med svar?

Jeg føler mig stadig ikke rigtig klædt på rent juridisk - men jeg kan jo
selvfølgelig bide i det sure æble og betale mig fra rådgivningen :)

Venligst
-En spændt fraflytter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 29-03-03 20:20

"(: Køb Glad :)" <byd@holstmail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg føler mig stadig ikke rigtig klædt på rent juridisk - men jeg kan jo
> selvfølgelig bide i det sure æble og betale mig fra rådgivningen :)

Du kan kontakte LLO (Lejernes Landsorganisation). De giver rådgivning (og
skriver også breve til udlejer) for medlemmer, og det er en ganske billig
måde at får rådgivning og vejledning på. De har jurister som ikke
beskæftiger sig med andet, så fagligheden skulle være i orden.

/Per