Hvorfor skal ægtefællen straffes????
Fra : sille

Dato : 26-03-03 00:27

Min mand og jeg var til møde i banken idag om forskellige ting, og så kom vi
til at tale om lån. Min mand står i Ribers med et meget højt beløb, men har
fået afslag på gældssanering. Han bliver slettet om 3 år, men det er ikke
det det handler om her.

Spørgsmålet gik på, om jeg ville kunne få et lån til indskud i en lejlighed
da vi ikke selv har nogen penge. Vi bor i en ungdomsbolig, men da jeg snart
er færdig med min uddannelse, kan vi kun bo her 8 måneder endnu. Vi er
skrevet op flere steder, men for at kunne flytte ind, skal man jo betale
indskuddet.

Svaret var, at så længe min mand står i Ribers, vil det også have
indflydelse på min kreditværdighed, uanset om lånet kun skal optages i mit
navn.
Dvs, at jeg vil reelt have status som registreret i Ribers, på trods af, at
jeg aldrig har overskredet en eneste betalingsfrist på noget som helst.

Har bankerne (og andre) lov til det? Det kan vel ikke være meningen, at en
gæld som min mand har stiftet længe før jeg kom ind i billedet, skal
ødelægge mine muligheder for at foretage økonomiske dispositioner?

Jeg har læst et sted, at en registrering i Ribers kun følger personnummeret,
og at husstandens øvrige medlemmer ikke vil blive berørt, men kan ikke lige
huske hvor jeg så det.

Kan nogen hjælpe her?

/se

Fra : Frederiksen

Dato : 26-03-03 07:28

> [...]
at
> jeg aldrig har overskredet en eneste betalingsfrist på noget som helst.

Når I er gift, har I jo fælles økonomi (ja, der kan være undtagelser), og
derfor rammes du også. Vi er endda så uheldige at have købt hus med en, som
nu er i Ribers. Det betyder at selv om husene i mellemtiden er udstykket, så
kan vi ikkelåne en krone før han er ude. Så det gælder altså ikke kun
ægtefæller, men alle med fælles økonomi med en RKI-registreret.

De lægger i øvrigt til grund at din økonomi er påvirket at hans gæld.

Mvh Maria

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-03 18:32

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Når I er gift, har I jo fælles økonomi (ja, der kan være undtagelser),

Der er ingen sammenhæng mellem ægteskab óg fælles økonomi.

/Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-03-03 18:34

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> writes:

> "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Der er ingen sammenhæng mellem ægteskab óg fælles økonomi.

Hvis man ikke bevidst vælger andet, har man så ikke som udgangspunkt
fælles økonomi?

Mvh Trine

http://www.usenet.dk
http://www.biersted.com, billig overnatning i Nordjylland

Fra : Jonas Hansen

Dato : 26-03-03 18:43

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

> Hvis man ikke bevidst vælger andet, har man så ikke som udgangspunkt
> fælles økonomi?

Du bliver nok nødt til at uddybe hvad der menes med "fælles økonomi"

Mvh
Jonas

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-03-03 19:00

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> Hvis man ikke bevidst vælger andet, har man så ikke som udgangspunkt
> fælles økonomi?

Hvad mener du med det. Min kæreste og jeg har ikke fælles økonomi selvom
vi bor sammen. Vi betaler hver vores og det eneste vi deles om er
huslejen, el og varme samt madudgifter.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Frederiksen

Dato : 26-03-03 20:15

> Hvad mener du med det. Min kæreste og jeg har ikke fælles økonomi selvom
> vi bor sammen. Vi betaler hver vores og det eneste vi deles om er
> huslejen, el og varme samt madudgifter.

Jo i har. I er fælles om huslejen. Enten fordi i begge ejer/er på
lejekontrakten, eller fordi i deles om den. El kan sagtens være det samme,
forsikring, telefon osv. Der KAN være mange fælles-økonomi-ting selv om man
ikke er gift.

Mvh Maria

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-03-03 20:34

Frederiksen <mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
> forsikring, telefon osv. Der KAN være mange fælles-økonomi-ting selv om man

Enig, men det er jo ikke det samme som at den ene part hæfter for den
andens gæld.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-03-03 19:27

"Jonas Hansen" <jonas@NOSPAMdamgaardsvej.dk> writes:

> Du bliver nok nødt til at uddybe hvad der menes med "fælles økonomi"

At alt hvad man ejer, har og får er fælles. Ved skilsmisse får hver
part 50%. Ved død er tingene så komplicerede hvis man har børn, at jeg
slet ikke tør udtale mig om det.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 26-03-03 19:44

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev:

> [klip] - "fælles økonomi"
>
> At alt hvad man ejer, har og får er fælles.

Hvad menes der præcist med dette? Sameje?

Ægtefællernes aktiver og passiver indgår i formuefællesskabet jf. Æ2 § 15
stk. 1.
Men i ægteskabet er der som udgangspunkt særråden og særhæften jf. Æ2 §§ 16
stk. 1 og 25.

> Ved skilsmisse får hver part 50%.

Det er korrekt at fællesboet deles lige mellem ægtefællerne jf. Æ2 § 16 stk.
2.

> Ved død er tingene så komplicerede hvis man har børn, at jeg slet ikke tør
udtale mig om det.

Så svært er det faktisk heller ikke, arveloven er skrevet *rimelig* ligetil
:)

Mvh
Jonas

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-03 19:44

[klip]

> At alt hvad man ejer, har og får er fælles. Ved skilsmisse får hver
> part 50%.

Ja nominelt (kvantitativt) får hver part - groft sagt - 50 pct.

Men hvem der ejer de enkelte ting afgøres ---- af ejerforholdene. Det kaldes
den kvalitative deling. Afgørende er hvem der har købt (måske også betalt en
ting).

Den der har købt huset og står på skødet ejer huset. Den der har købt bilen
og står som køber på købsaftalen er ejer.

Sameje forudsætter at begge ægtefæller er nævnte på købsaftale eller
lignende.

/Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-03-03 19:29

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Hvad mener du med det. Min kæreste og jeg har ikke fælles økonomi selvom
> vi bor sammen. Vi betaler hver vores og det eneste vi deles om er
> huslejen, el og varme samt madudgifter.

Nu siger du også kærste, ikke kone. Snakken gik, så vidt jeg har
forstået på et ægtepar.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-03-03 20:29

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote:

> Nu siger du også kærste, ikke kone. Snakken gik, så vidt jeg har
> forstået på et ægtepar.

Havde jeg lige overset, men ikke desto mindre er det da latterligt at
der er forskel på kærester og ægtepar.

Hvis 2 kærester bor til leje et sted og kun den ene står på
lejekontrakterne og denne så død, så har den anden da ret til at
fortsætte i lejemålet, ikke ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-03 21:07

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

[klip]

> Havde jeg lige overset, men ikke desto mindre er det da latterligt at
> der er forskel på kærester og ægtepar.

Det er vist en politisk kommentar dér Men nej - det er ikke latterligt.

> Hvis 2 kærester bor til leje et sted og kun den ene står på
> lejekontrakterne og denne så død, så har den anden da ret til at
> fortsætte i lejemålet, ikke ?

Jo, der gælder særlige regler i lejeforhold.

/Peter

Fra : Ole Andersen

Dato : 02-04-03 22:15

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> Havde jeg lige overset, men ikke desto mindre er det da latterligt at
> der er forskel på kærester og ægtepar.

Hvis man ser på det rent juridiske i et ægteskab, går det jo netop ud på
at der skal være denne forskel.
Et ægteskab er en standardiseret kontrakt om gensidig forsørgelsespligt.
Man kan så blande politik, religion, sociologi og meget andet ind i det,
men de aspekter hører ikke til i denne NG..

--
Ole Andersen
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Hansson

Dato : 26-03-03 09:21

"sille" <sth77@blablamail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
personnummeret,
> og at husstandens øvrige medlemmer ikke vil blive berørt, men kan ikke

Det er ikke korrekt. RKI må ikke registrere på personnummer, men derimod på
adresse. Derfor rammer det hele husstanden.
Da man i sin tid lavede disse regler, var der en debat om bl.a. misbrug af
cpr.nr. I deres iver for at beskytte folk lavede lovgiver så denne regel,
der så sidenhen har vist sig at have denne "uheldige" og måske endda
utilsigtede konsekvens.

PH

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 26-03-03 10:30

"sille" skrev:

> Har bankerne (og andre) lov til det? Det kan vel ikke være meningen, at en
> gæld som min mand har stiftet længe før jeg kom ind i billedet, skal
> ødelægge mine muligheder for at foretage økonomiske dispositioner?

Banken er i sin fulde ret til selv at bestemme hvem de vil indgå
forretninger med, og i hvilket omfang de vil indgå forretninger. Præcis på
samme måde som der heller ikke er nogen der tvinger dig til at låne penge
ud.

/kristian

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-03 11:45

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BAA731A3.19D7F%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

[klip]

> Banken er i sin fulde ret til selv at bestemme hvem de vil indgå
> forretninger med, og i hvilket omfang de vil indgå forretninger.

Så simpelt er det ikke. Der gælder et saglighedskrav for disse store
pengeinstitutter (og for de små).

Således skal f.eks. opsigelse af lån eller KK være sagligt begrundet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-03-03 10:42

"sille" <sth77@blablamail.dk> writes:

> [...]
> er færdig med min uddannelse, kan vi kun bo her 8 måneder endnu. Vi er
> skrevet op flere steder, men for at kunne flytte ind, skal man jo betale

[snip noget om Ribers]

> Kan nogen hjælpe her?

Muligvis. Jeg er ikke jurist og kender derfor ikke til alt det med
Ribers, men måske kan jeg hjælpe på en anden måde, omend vi nok bliver
lidt off-topic.

Her er citeret fra http://www.danmark.dk:
<citat>
Kommunen kan yde lån til beboerindskud i almennyttige boliger. Som
udgangspunkt skal man ikke betale renter og afdrag de første fem år på
lånet. Når de fem år er gået, skal man betale lånet over de næste ti
år.

Lejemålet ophører
Siger man sit lejemål op, eller bliver man sagt op, skal man betale
lånet plus påløbne renter tilbage, den dag lejemålet ophører.

Flere oplysninger
Du kan få mere information hos kommunen eller i Socialministeriet.
</citat>

Som du kan se er der muligvis hjælp at hente. Jeg ved ikke hvor meget
renterne er, men de er sikkert bedre end i banken. Så gå ned på
kommunen og snak med dem, de kan måske hjælpe jer, der er nemlig nogle
regler om at I ikke må bo "godt nok" i forvejen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-03 17:42

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> [...]
> ned på kommunen og snak med dem, de kan måske hjælpe jer, der er
> nemlig nogle regler om at I ikke må bo "godt nok" i forvejen.

Det er vel svært at "bo godt nok" når man ikke har noget sted at bo ?
- ungdomsboliger ryger man ud af senest 3 måneder efter man er holdt
op med at studere.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-03-03 18:05

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

> [...]
>
> Det er vel svært at "bo godt nok" når man ikke har noget sted at bo ?
> - ungdomsboliger ryger man ud af senest 3 måneder efter man er holdt

Men så er man jo netop også berettiget til lånet. Og renten er i
øvrigt 4,5%.

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 26-03-03 18:35

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> writes:

> - ungdomsboliger ryger man ud af senest 3 måneder efter man er holdt
> op med at studere.

Det gælder altså ikke for samtlige ungdomsboliger.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-03 23:25

J. Martin Petersen <jmp@spam.alvorlig.dk> wrote in

> Det gælder altså ikke for samtlige ungdomsboliger.

Hvilke gælder det ikke for ?

Fra : Reino Andersen

Dato : 26-03-03 23:35

Bl.a. http://www.aub.dk/

--
Reino

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 27-03-03 00:21

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> wrote in message

KLIP

> Bl.a. http://www.aub.dk/

Det kan jeg ikke finde på deres hjemmeside.

Følgende kan jeg finde: http://www.aub.dk/soger/indexdk.htm

Her står bl.a. at begge beboere skal opfylde betingelserne .... det tolker
jeg som begge ægtefælder skal være studerende... for overhovedet at komme i
betragtning.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-03-03 22:11

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> wrote in

> Bl.a. http://www.aub.dk/

Ligesom Bjørn kan jeg heller ikke finde det på hjemmesiden.

Til gengæld kan jeg se det her:
"For det første skal du være under uddannelse, eller starte på en
uddannelse inden for de førstkommende 3 måneder."

Det er en del af de normale regler for statstøttede ungdomsboliger.

Videre står der om 6-7 måneders ventetid og:
"Hvis du har under 1 år tilbage af din uddannelse, kan du ligeså godt
lade være med at søge lejlighed i Morbærhaven."

Det passer fint med at man ryger ud senest 3 måneder efter man har
afsluttet uddannelsen - sådan som reglener om ungdomsboliger siger -
6-7 måneders ventetid, så kan man bo der er ca. ligeså lang tid og så
skal man ud. Det forstår jeg godt de ikke gider stå model til :)

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 02-04-03 15:25

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> writes:

> Bl.a. http://www.aub.dk/

Det er nemlig korrekt. At det så ved lidt nærmere grænskning viser sig
at være et almennyttigt boligselskab er en anden historie.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : N/A

Dato : 26-03-03 18:43

Fra : N/A

Dato : 26-03-03 19:44