Krig og mord
Fra : Peter K.

Dato : 24-03-03 19:15

Hvis en iraker kom til Danmark og drabte nogle medlemmer af regeringen, er
det mord eller bare en krigshandling?
(Fordi Danmark har erklæret krig imod Irak).

Peter
(som ikke er dansker, men som ikke ønsker noget ondt mod den danske stat,
heller ikke mod irakere....)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 24-03-03 19:15

"Peter K." <pakirk@tiscali.dk> skrev:

> Hvis en iraker kom til Danmark og drabte nogle medlemmer af
> regeringen, er det mord eller bare en krigshandling?

Irak må forsvare sig selv og det vil være fuldt ud lovligt for Irak at
angribe Danmark såfremt Genevekonventionerne overholdes. Der skal dog
gås efter militære mål og jeg er i tvivl om om et medlem af en regering
er et militært mål?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter K.

Dato : 24-03-03 19:21

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> [...]
> angribe Danmark såfremt Genevekonventionerne overholdes. Der skal dog
> gås efter militære mål og jeg er i tvivl om om et medlem af en regering

Det tænkte jeg også - men hvad så med Saddam Hussein, er han ikke et mål?

Fra : Gevaldi

Dato : 24-03-03 20:38

Peter K. skrev:

> Det tænkte jeg også - men hvad så med Saddam Hussein, er han ikke et
> mål?

Nu er der vel også forskel på om man går i
jakkesæt (med rød maling) eller om man
går i militær uniform, så må han vel i den
sammenhæng være at betragte som militær
person.

--
/Gevaldi
Indlæg som sendes via kandu.dk besvares ikke.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-03 20:47

Gevaldi skrev:

>Nu er der vel også forskel på om man går i
>jakkesæt (med rød maling) eller om man
>går i militær uniform, så må han vel i den
>sammenhæng være at betragte som militær
>person.

Er du sikker på at det er en uniform?

Der er temmelig mange unge mennesker der har camouflagetøj på
herhjemme. Jeg håber da ikke at de skal pløkkes ned bare for det.

--
Bertel

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 25-03-03 00:50

Bertel Lund Hansen wrote:

> Er du sikker på at det er en uniform?
>
> Der er temmelig mange unge mennesker der har camouflagetøj på
> herhjemme. Jeg håber da ikke at de skal pløkkes ned bare for det.

ja så skal jeg sgu da skiftet støvler imens tid er :) doc martin ligner til
forveksling !

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-03-03 22:09

In article <WYHfa.2607$vn1.627141@news010.worldonline.dk>, Peter K. wrote:

> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> wrote in message

> Det tænkte jeg også - men hvad så med Saddam Hussein, er han ikke et mål?

Han er øverste militære leder. Så han er et militært mål.

De mandlige medlemmer af kongehuset i DK er alle lovlige militære
mål som jeg ser der. Og muligvis også forsvarsministeren, og til
nød forsvarspolitisk udvalg.

Jeg ved ikke med medlemmer af hjemmeværnet, hjemsendte soldater
o.lign.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-03 17:54

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in

> [...]
>
> De mandlige medlemmer af kongehuset i DK er alle lovlige militære
> mål som jeg ser der. Og muligvis også forsvarsministeren, og til

Prins Henrik er jo ikke andet end en kransekagefigur i forsvaret,
Frederik er da den eneste der har en reel millitær udannelse - jeg
tror ikke de vil blive regnet som millitære mål på nogen måde.

Forsvarsministeren er vel egentlig at regne på lige for med Saddam i
det spørgsmål i og med han er forsvarets øverste.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-03-03 22:51

In article <Xns9349B5A09E593HS235DK@130.225.247.90>, Henrik Stidsen wrote:
> [...]
> Frederik er da den eneste der har en reel millitær udannelse - jeg
> tror ikke de vil blive regnet som millitære mål på nogen måde.

De har alle en officiersrang i forsvaret. Om de reelt har
noget at sige eller ej er vel lige meget. De vil ihvertfald være
lovlige mål til en taffel hvor de bærer uniform.

> Forsvarsministeren er vel egentlig at regne på lige for med Saddam i
> det spørgsmål i og med han er forsvarets øverste.

Og forsvarspolitisk udvalg som hans krigskabinet :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-03 00:07

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote
in news:slrnb81jqu.f5.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> De har alle en officiersrang i forsvaret. Om de reelt har
> noget at sige eller ej er vel lige meget. De vil ihvertfald være
> lovlige mål til en taffel hvor de bærer uniform.

Stadig, kransekagefigurer der aldrig - på nær Frederik - har noget
som helst med millitæret at gøre. Prins Henrik har jo fået alle sine
rangordner foræret fordi "dem skulle han have".

> Og forsvarspolitisk udvalg som hans krigskabinet :)

noget i den stil :)

Fra : Gert Vest

Dato : 25-03-03 16:47

Jeg tror den danske regering er et legitmit mål. Det er Saddam i følge
medierne.
Men han skal huske at have sin uniform på når han invadere Danmark.

GV

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-03-03 17:10

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> skrev Tue, 25 Mar 2003 16:47:02 +0100

>Jeg tror den danske regering er et legitmit mål. Det er Saddam i følge
>medierne.

Forskellen er, at Saddam både formelt og reelt er øverstbefalende for
den irakiske hær.
Helt på samme måde er tingene ikke skruet sammen her.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-03-03 17:55

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> wrote in

> Men han skal huske at have sin uniform på når han invadere Danmark.

Ellers er han en illegal kombatant og nyder derfor ikke beskyttelse
fra geneve konventionen :)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-03 23:01

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers er han en illegal kombatant og nyder derfor ikke beskyttelse
> fra geneve konventionen :)

Siger du at beskyttelse under genevekonventionen fordrer uniform?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-03 00:07

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in

> Siger du at beskyttelse under genevekonventionen fordrer
> uniform?

I hvert fald tydelig mærkning svjh.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-03-03 08:58

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev Tue, 25 Mar 2003
23:01:06 +0100

>Siger du at beskyttelse under genevekonventionen fordrer uniform?

Det kommer an hvilken beskyttelse du tænker på.

Men hvis han vil hævde at han udfører en legal krigshandling, og hvis
han efterfølgende vil kunne påberåbe sig beskyttelse som krigsfange, så
er svaret ja.

Ikke nødvendigvis fuld uniform, men "having a fixed distinctive sign
recognizable at a distance"

Og så skal han iøvrigt selv operere "in accordance with the laws and
customs of war" - og det omfatter altså ikke snigmord på ubevæbnede
civile.

Fra : ENN

Dato : 24-03-03 20:50

Har Danmark da erklæret krig mod Irak?? jeg troede den slags officielle
krigserklæringer var noget der hørte fortiden til

Fra : Holger Danske

Dato : 24-03-03 20:56

ENN <nomail@nomail.se> wrote:
> Har Danmark da erklæret krig mod Irak?? jeg troede den slags
> officielle krigserklæringer var noget der hørte fortiden til

Har USA og UK, det mener jeg ikke, der blev stillet et ultimatum, men ikke
en direkte krigserklæring, er det ikke imod div. konventioner ?

Allan
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-03-03 20:57

"Peter K." <pakirk@tiscali.dk> skrev Mon, 24 Mar 2003 19:15:10 +0100

>Hvis en iraker kom til Danmark og drabte nogle medlemmer af regeringen, er
>det mord eller bare en krigshandling?

Hvis han ikke er en del af en militær enhed, ikke bærer synlig uniform,
ikke bærer synlige våben, og ikke er under kommando at sit lands
millitære myndigheder - så vil det under alle omstændigheder være mord
uanset målets karakter.

Fra : Jonas Hansen

Dato : 24-03-03 21:07

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev:

> [...]
> ikke bærer synlige våben, og ikke er under kommando at sit lands
> millitære myndigheder - så vil det under alle omstændigheder være mord

Det kunne vel overvejes, om han ikke i en af sine mange stillinger, indtager
position som general (eller lignende) i den irakiske hær.

Mvh
Jonas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-03-03 21:12

Jonas Hansen skrev:

>Det kunne vel overvejes, om han ikke i en af sine mange stillinger, indtager
>position som general (eller lignende) i den irakiske hær.

Arne svarede på det med et dansk folketingsmedlem. Du tænker nok
på S. Hussein.

--
Bertel

Fra : Jonas Hansen

Dato : 24-03-03 21:22

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> Arne svarede på det med et dansk folketingsmedlem.

Hmm ja det gjorde han jo faktisk ;)

> Du tænker nok på S. Hussein.

Jep, læste flere tråde på en gang og fik lige rodet betragtningerne lidt
sammen.

Mvh
Jonas

Fra : Peter K.

Dato : 24-03-03 21:31

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message
> [...]
> ikke bærer synlige våben, og ikke er under kommando at sit lands
> millitære myndigheder - så vil det under alle omstændigheder være mord

Hvad med spioner, som "go behind enemy lines". De bærer sandsynligvis ikke
synlig uniform. Er de ikke soldater som fungerer under regler for krig - er
de bare private personer som begår kriminalitet hvis de dræber nogen?

(Undskyld hvis denne emne er OT, eller uinteressant i denne gruppe, det hele
kommer fra en snak med en ven/kollega jeg havde på arbejde idag).

Peter

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-03-03 21:40

"Peter K." <pakirk@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
er
> de bare private personer som begår kriminalitet hvis de dræber nogen?

Arnes oplistning* er så vidt jeg lige husker kriterierne for at være
omfattet af de internationale konventioner om krig. Opfylder man ikke dem,
så er man ikke omfattet af konventionerne, og således ikke beskyttet som
soldat. Man er overladt til fjendens opfattelse af ret i den situation (det
er feks. også det der er humlen bag amerikanernes internering på Guantanamo,
selvom nogle ikke er enige med dem i deres vurdering af sagen).

* Dog med den kommentar, at der vidst ikke er noget krav om, at man skal
bære våben. Derimod er der et forbud mod at bære skjulte våben, så vidt jeg
lige erindrer. Et krav om at bære våben ville i praksis gøre det noget
vanskeligt at overgive sig uden at udgøre en trussel mod overmagten...

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-03-03 00:08

Peter K. skrev:

>(Undskyld hvis denne emne er OT

Det er den ikke. Du spørger om juridiske problemer. Det gør ikke
noget at juraen evt. er international eller mellemnational.

--
Bertel

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-03-03 13:17

Peter K. wrote:
> [...]
> ikke synlig uniform. Er de ikke soldater som fungerer under regler
> for krig - er de bare private personer som begår kriminalitet hvis de
Jammen, under ww2 var spioner også noget man skød, hvis man ikke kunne få
dem til at røbe nog vigtigt

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-03-03 17:36

"Carsten Holck" <cholck@malling.com> wrote in

> Jammen, under ww2 var spioner også noget man skød, hvis man ikke
> kunne få dem til at røbe nog vigtigt

Kom Geneve konventionen ikke først efter WW2 ?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 24-03-03 21:31

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Mon, 24 Mar 2003 20:56:34
+0100

> [...]
>ikke bærer synlige våben, og ikke er under kommando at sit lands
>millitære myndigheder - så vil det under alle omstændigheder være mord

Lige for at gøre det klart: Med "han" mener jeg naturligvis den der
affyrer skudene, altså irakeren i eksemplet ovenfor.

Hvorvidt den danske regering overhovedet kan anses for et militært mål
tør jeg ikke uden videre svare på.
Men (måske bortset fra forsvarsministeriet) tvivler jeg på det.

Fra : Gert Vest

Dato : 25-03-03 16:51

> [...]
>

> --
> mvh, A:\Feldborg
>
> Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Jeg tror at hele den danske regering er et legitimt mål, måske endda hele
folketinget. Jeg tror ikke de kan "gemme" sig selv om de har stemt nej. De
er en del af styret som selv har erklæret Irak krig.

Det kunne være spændende og få det afklaret helt præcist.

GV

Fra : Gert Vest

Dato : 25-03-03 16:59

> [...]
>
> Peter
> (som ikke er dansker, men som ikke ønsker noget ondt mod den danske stat,

Jeg har spurgt på TV2's ekspertpanel.
Adressen er: http://irak.tv2.dk/tema.php3?id=2445

"Hej panel !

Vi er nogle stykker som har diskuteret flg.

En Iraker tager til Danmark og begynder at fører sin krig her. Han har
uniform på.
Udover klare millitære mål, hvad må han så angribe ?
Statsministeren ?
Regeringen ?
Folketinget ?
Mandlige medlemmer i kongehuset (de har uniform de fleste) ?

Som det ses er det rent hypotetisk (forhåbentlig).

Med venlig hilsen

Gert Vest"

Så får vi set hvad de svarer, hvis de svarer.

GV