Hvad er mine muligheder job-muligheder (ku~
Fra : AR

Dato : 24-03-03 17:58

Hej.

Jeg står over for at miste mit job i IT branchen. I min ansættelses kontrakt er
der (desværre) en kunde klausul. Kontrakten er December 1999 hvilket så vidt
jeg har forstået er efter der er foretaget lov mæssige ændringer til kunde
klausuler. Der er henvist til funktionærlovens $18a i min kontrakt.

Jeg har en åben mulighed fra en kunde om ansættelse hos dem såfremt jeg vil
det. Jeg har haft kontakt med dem i forbindelse med mit normale job hos min
snart tidligere arbejdsgiver.

Hvad er mine muligheder for at opnå ansættelse hos dem...eller er der
overhovedet nogen mulighed ?

Er der forskel på hvis jeg selv siger op eller bliver sagt op ? Min nuværende
virksomhed står over for en kraftig omstrukturering hvor de fleste medarbejdere
vil blive sagt op og virksomheden muligvis kører videre under nyt navn mm. Hvad
skal der til for at den kontrakt jeg havde med den "gamle virksomhed" kan
kendes ugyldig ?

Det skal siges at jeg muligvis bliver tilbudt at fortsætte i den "nye
virksomhed". Hvis jeg siger nej tak (f.eks. fordi jeg ikke tror økonomien kan
bære) kan det så tolkes som jeg selv har sagt op eller er de nødt til at
afskedige ?

Tusind tak for jeres hjælp !

AR

Fra : AR

Dato : 24-03-03 18:07

Hej.

der var lige en fejl i subject - sorry !

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-03-03 22:05

In article <3e7f3908$0$31950$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, AR wrote:
> [...]
> det. Jeg har haft kontakt med dem i forbindelse med mit normale job hos min

Hvad siger din kontrakt helt konkret ?
Hvad siger din arbejdsgiver ? Detg er muligt han gerne ser dig komme i
arbejde igen.

Har du læst funtionærloven på eksempelvis:
http://www.familieadvokaten.dk/Lovsamling/Funktionaerloven.html

Den giver dig minimum 50% af lønnen i den periode du er bundet af
aftalen efter du er opsagt! Og det lyder ikke som om din arbejdsgiver
i sin økonomiske situation er interesseret i at betale dette.

Det er muligt at det sammen med højeste dagpenge er en god
forretning i en periode.

Fra : AR

Dato : 25-03-03 00:13

Hej, tak for dit svar.

Kontrakten siger jeg ikke må optage arbejde hos tidligere
forretningsforbindelser/kunder i op til 1 år efter endt ansættelse.

Der henvises til Funktionærlovens §18a om udbetaling af kompensation.

Derudover står der ordret : Kundeklausul og kompensation gøres kun gældende
hvis funktionæren selv opsiger sin stilling, og funktionæren på
opsigelsestidspunktet har været ansat i mere end 3 måneder.

Så ved en fyring er jeg frit stillet ?

På forhånd tak.

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 25-03-03 14:41

On 24 Mar 2003 23:13:04 GMT, AR <ar@antispam-mx.dk> wrote:

> [...]
>hvis funktionæren selv opsiger sin stilling, og funktionæren på
>opsigelsestidspunktet har været ansat i mere end 3 måneder.

Det synes jeg lyder mærkeligt, for min mor er ansat hos en selvstændig
hvor at hun hjælper virksomheder med deres regnskaber. Der havde hendes
arbejdegiver nemlig lavet en kundeklausul i hendes ansættelseskontrakt.
Min mor præsenterede den så for HK som sagde at for at den skulle være
gældende skulle min mors månedsløn være meget højere.

Så ikke noget med at hun fik penge ved fyring/opsigelse men at hun
skulle have det pr måned.

Men det er måske op til arbejdsgiveren on kompensationen skal udbetales
ved fyring/opsigelse eller pr måned?.
Flemming Jacobsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-03-03 22:44

In article <3e7f9100$0$32000$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, AR wrote:
> [...]
> hvis funktionæren selv opsiger sin stilling, og funktionæren på
> opsigelsestidspunktet har været ansat i mere end 3 måneder.

Det er helt korrekt det de skriver. Altså ingen kundeklausul
ved fyring.

Fra : F.Larsen

Dato : 24-03-03 22:00

"AR" <ar@antispam-mx.dk> wrote in message

> [...]
> jeg har forstået er efter der er foretaget lov mæssige ændringer til kunde
> klausuler. Der er henvist til funktionærlovens $18a i min kontrakt.

Du burde læse:
http://www.lederne.dk/Publikationer/Funktionaerloven.html

Der er betingelser forbundet med §18a som du bør tjekke ... bla ansættelsens
varighed, kopensationen forbundet med konkurenceklausulen osv

--
Flemming