Børenebidrag når man kun har su udeboende ~
Fra : Poulsen

Dato : 24-03-03 16:36

Hejsa

er der nogen der kan hjælpe med reglerne om hvordan man står og hvad man
skal betale i børnebidrag når man er på su.

Jeg har pt intet job og kan heller ikke overskue dette ved siden af studiet,
jeg studerer på universitettet. Jeg får udeboende SU 4375 dkr før skat.

Hvad skal jeg betale, kan kommunen evt betale i første omgang og jeg så
senere betaler kommunen.

Hvilke muligheder er der ??

Vores søn er hos sin mor og hos mig efter reglerne om samvær..

Hilsen

O.p

Fra : Mr K.

Dato : 24-03-03 16:42

"Poulsen" <poulsenxxx@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>

> Hvad skal jeg betale, kan kommunen evt betale i første omgang og jeg så
> senere betaler kommunen.

Du bliver fastsat til at betale et bidrag på 900 og et eller andet pr.
måned.

Moderen (barnet) får altid bidraget. Betaler du ikke gør kommunen det i
stedet. Konsekvensen er bare, at du opbygger en gæld i kommunen, som
kommunens inkasso afdelinge vil gøre store anstrengelser for at få opkrævet
eller i det mindste opnå en afdragsaftale om.

Venlig hilsen
Mr. K.

Fra : Poulsen

Dato : 24-03-03 16:44

jeg er skam da interesseret i at betale..

dvs kommunen betaler i første omgang iog jeg betaler evt 300 - 400 til
kommunen i første omgang ??

Fra : Mr K.

Dato : 24-03-03 16:49

> jeg er skam da interesseret i at betale..
>
> dvs kommunen betaler i første omgang iog jeg betaler evt 300 - 400 til
> kommunen i første omgang ??

Ja - hvis du kan overbevise kommunens pantefoged om, at det er et passende
månedligt afdrag så længe du studerer. Du skal jo bare noget højere op, når
du har arbejde - ellers vil gælden jo aldrig komme væk.

Venlig hilsen
Mr. K.

Fra : Vittel

Dato : 24-03-03 18:04

Hej

970 kr. pr. mdr - hvoraf de 111,- er finanstillægget og dermed ikke
fradragsberrretiget.

vær opmærksom på § 83 i sereviceloven der giver mulighed for tilskud til
samværsudgifter.

Fra : Peter Hansson

Dato : 24-03-03 19:22

"Mr K." <knud@slethomsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Selvom man ikke kan betale det hele her og nu, er det altid en god ide at
betale lidt for at holde gælden nede.

> Ja - hvis du kan overbevise kommunens pantefoged om, at det er et passende
> månedligt afdrag så længe du studerer.

Der er flere aspekter i det: Når pantefogeden beregner dit "rådighedsbeløb"
og dermed hvor meget du kan betale inkluderer han som regel også det beløb
man har mulighed for at låne.
Det ville ellers være i din interesse at undgå at låne ved SU, idet disse
lån som sagt er rentebærende, hvilket skyldig bidrag ikke er.
Det er altså økonomisk "tåbeligt" at låne for at afdrage i denne situation,
men ikke destomindre hvad der forventes.

Husk også på at det offentlige har mulighed for at registrere dig i RKI.

Rådet er derfor: Få en aftale og afdrag så meget du kan. Husk på at en stor
del er fradragsberretiget og du kan evt få korrigeret dit skattekort jf. det
du faktisk betaler.

PH