Børnebidrag og frikort
Fra : Helle [4550]

Dato : 23-03-03 23:41

Jeg er fraskilt og har en datter på 15 år, der har et fritidsjob, hvor hun
gør brug af sit frikort.
........Så er det, at jeg har hørt, at det børnebidrag jeg modtager fra
hendes far vil blive lagt på hendes indtægt, så hun reelt slet ikke ikke kan
tjene de 26.500 på et år, som hendes frikort lyder på, uden at betale skat.
Kan det være rigtigt?

Helle

Fra : bem

Dato : 23-03-03 23:39

Helle [4550] wrote:
> [...]
> hendes far vil blive lagt på hendes indtægt, så hun reelt slet ikke
> ikke kan tjene de 26.500 på et år, som hendes frikort lyder på, uden

Ja, bidraget beskattes hos barnet.

/Bo

Fra : Lars Kuno Michaelsen

Dato : 24-03-03 08:26

On Sun, 23 Mar 2003 23:38:45 +0100, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Ja, bidraget beskattes hos barnet.
>
>/Bo

Det er ikke helt rigtigt.

Fra Told & Skats hjemmeside:

"Børnebidrag beskattes hos barnet. Normalbidraget er dog skattefri
indkomst for børn under 18 år. Børn under 18 år bliver altså kun
beskattet af den del af børnebidraget, der ligger ud over
normalbidraget. Normalbidraget (grundbeløb + tillæg) for 2002 er
11.280 kr. for hele året. Normalbidraget for 2003 fastsættes medio
november 2002."

Mvh Lars

Fra : bem

Dato : 24-03-03 17:31

Lars Kuno Michaelsen wrote:

> Det er ikke helt rigtigt.

Næh, du har helt ret.

/Bo

Fra : Helle [4550]

Dato : 24-03-03 22:20

Tak for svarene!
Det er da surt, idet jeg modtager forhøjet bidrag til hende på 5.520 om
året.
Det betyder jo så, at hun kun må tjene 20.980 og ikke som frikortet lyder på
26.500.

Helle