/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Regler ved køb af hardware over nettet
Fra : Gert Vest


Dato : 22-03-03 16:43

Hej alle !

Jeg er blevet anbefale at skrive i denne gruppe. Se nedenstående klip.
Købt en monitor hos ITbutikken, jeg mener den er defekt. Kan jeg kræve en ny
?
Som man kan se skriver en til mig at i kan nogle paragraffer her i gruppen.

Indsat tidligere kommunikation i dk.edb.hardware.skaerm

"> Det hele ser perfekt ud på testprogrammet. Dog buer billedet indad.
> Nu er jeg ved at finde ud af hvem der skal tage sig af en klagesag.
> Jeg har købt den hos Itbutikken. Er der nogen som ved hvem jeg skal
kontakte
> ? Jeg kan ikke rigtigt finde noget i papirerne.
> Er det Itbutikken eller andetsteds ?

Hvis du virkelig mener den er defekt, ville jeg kræve omlevering i
ITButikken. Altså kræve at få en helt ny bytter. Den har du ifølge
forbrugerloven ret til, da den var defekt ved levering.

Hvis du går gennem Antaservice risikerer du at få en brugt skærm.

Men spørg i news:dk.videnskab.jura , hvis du vil have nogle paragraffer at
smide i hovedet på dem."




Håber på et svar.


MVH


Gert



 
 
MaRk (22-03-2003)
Kommentar
Fra : MaRk


Dato : 22-03-03 19:57

> Hvis du virkelig mener den er defekt, ville jeg kræve omlevering i
> ITButikken. Altså kræve at få en helt ny bytter. Den har du ifølge
> forbrugerloven ret til, da den var defekt ved levering.
>
Har du en lov at henvise til?
Jeg har _meget_ dårlig erfaing med defekt hardware hos itbutikken, jeg skrev
til dem og spurgte efter jeg have ventet på mit dvd drev i 1 måned om de ik
bare kunne sende mig et nyt intet svar på hverken mail 1, 2 eller 3.

Deres telefon blev ikke taget.

Efter 2-3måneder kom det tilbage.

Deres service er den dårligste jeg har oplevet og jeg synes selv at have
handlet en del steder.

Mvh
Mark



Gert Vest (22-03-2003)
Kommentar
Fra : Gert Vest


Dato : 22-03-03 20:05


"MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> skrev i en meddelelse
news:3e7cb205$0$164$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> >
> Har du en lov at henvise til?

> Mvh
> Mark
>
>
Det er lige det jeg håber at andre har, inden jeg begynder min klagesag.


GV




MaRk (22-03-2003)
Kommentar
Fra : MaRk


Dato : 22-03-03 20:52

> >
> Det er lige det jeg håber at andre har, inden jeg begynder min klagesag.
>

ok, misforstod dig så
Lytter lige lidt med.



Thunderbird[7100] (22-03-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 22-03-03 23:13

On Sat, 22 Mar 2003 19:56:50 +0100, "MaRk" <m-jons@mail.dkFJERN> wrote:

>> Hvis du virkelig mener den er defekt, ville jeg kræve omlevering i
>> ITButikken. Altså kræve at få en helt ny bytter. Den har du ifølge
>> forbrugerloven ret til, da den var defekt ved levering.
>>
>Har du en lov at henvise til?
>Jeg har _meget_ dårlig erfaing med defekt hardware hos itbutikken, jeg skrev
>til dem og spurgte efter jeg have ventet på mit dvd drev i 1 måned om de ik
>bare kunne sende mig et nyt intet svar på hverken mail 1, 2 eller 3.
>
>Deres telefon blev ikke taget.
>
>Efter 2-3måneder kom det tilbage.
>
>Deres service er den dårligste jeg har oplevet og jeg synes selv at have
>handlet en del steder.

Jeg kan kun tilslutte mig din beskrivelse. Jeg fik en harddisk fra dem
som kørte fint noget tid. Pludselig begyndte min S.M.A.R.T. Funktion på
mit bundkort så at melde fejl på den og jeg sad og rodede frem og
tilbage. Jeg Valgte så købe en ny HD da eksisterence alligevel var ved
at blive for lille.

Efter at jeg så havde fået tømt HD fra It-Butikken så holdt den
pludselig op med at melde fejl. jeg ringede så til It-Butikken og
ønskeed at sende den ind og få den fejlmeldt. Der affærdigede man mig
kort at fandt de ingen fejl fik jeg den "ødelagte" disk tilbage sammen
med en regning på 500 kr selvom at jeg havde beskrevet fejlen. De mente
indvidere at det var mig selv der skulle teste disken og finde frem til
hvad det var der fremkaldte den periodiske fejl hvis at jeg ville sende
den ind.

Og de kaldet det service. Er det ikke lige netop meningen at det er
deres job og ikke mit at finde fejlen
--
Mvh
Flemming Jacobsen

MaRk (22-03-2003)
Kommentar
Fra : MaRk


Dato : 22-03-03 23:28

> Og de kaldet det service.

en anden ting er hvis man vil ringe til deres support skal man betale en
eller anden høj minut takst.
De har sjælden vare på lager synes jeg. Tit de har udsolgt.

De gode steder jeg har handlet:

Bj-trading
De fremsender hurtigt. Svarer på mails. Ingen probs ved reklamaton.

Datatel
God service, de jeg købte min første opgradering var jeg inde og hente
mobo+cpu+køler der satte de så cpu og køler på uden extra beregning, på det
tidspunkt vidste jeg ikke hvor skrøblige amd cpu var, så det var godt De
svarer iøvrigt også altid pænt på deres mails og ringer gerne til en.

Mvh
Mark



jan@stevns.net (22-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 22-03-03 23:46

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev :

>Og de kaldet det service. Er det ikke lige netop meningen at det er
>deres job og ikke mit at finde fejlen

Øeh - nej

De har vist deres på det rene hvis de ikke kan konstatere fejl på
disken.

De kan sige, de ikke har konstateret en mangel, og der derfor ikke er
nogen mangelsbeføjelse gældende.

(Hvis disken er mere end 6 mdr gammel, er det dig , der skal bevise at
der er en mangel, og at den har været der fra start af, eller kimen
til manglens opståen har været der - det vil koste langt flere penge
at føre bevis for, end disken er værd)


--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Morten Bjergstrøm (22-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 22-03-03 23:48

jan@stevns.net skrev:

> (Hvis disken er mere end 6 mdr gammel, er det dig , der skal
> bevise at der er en mangel, og at den har været der fra start af,
> eller kimen til manglens opståen har været der - det vil koste
> langt flere penge at føre bevis for, end disken er værd)

Du lægger mere i bevisbyrden end, hvad der i praksis er nødvendigt.
En harddisk vil yderst sjældent går i stykker inden for 1 år eller 2
år for den sags skyld en henvisning til dette løfter en stor del af
bevisbyrden for, at fejlen måtte have været tilstede fra starten af.

--
Morten http://miljokemi.dk

jan@stevns.net (23-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 23-03-03 00:06

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :

>Du lægger mere i bevisbyrden end, hvad der i praksis er nødvendigt.

Gør jeg ? Forretningen mener jo netop efter at have afprøvet den, at
den ikke fejler noget - og så er problemet jo tilbage hos Flemming.

Hvilken praksis snakker du iøvrigt om - kender du til nogen sager der
har været afgjort i retten ?

>En harddisk vil yderst sjældent går i stykker inden for 1 år eller 2
>år ........ snip

Sludder og vrøvl - mange af de fejl jeg ser hos kunder, skyldes netop
defekte harddiske. En stor del af dem, er faktisk temmeligt nye ,
andre fejler efter 1 år, 2 år

>....for den sags skyld en henvisning til dette løfter en stor del af
>bevisbyrden for, at fejlen måtte have været tilstede fra starten af.

Den henvisning kan enhver fagkyndig pille i stykker på 5 sekunder.


--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thunderbird[7100] (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 23-03-03 00:06

On Sun, 23 Mar 2003 00:05:48 +0100, jan@stevns.net wrote:

>"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :
>
>>Du lægger mere i bevisbyrden end, hvad der i praksis er nødvendigt.
>
>Gør jeg ? Forretningen mener jo netop efter at have afprøvet den, at
>den ikke fejler noget - og så er problemet jo tilbage hos Flemming.

De har ikke haft mulighed for at afprøve den, jeg skrev bare hvad de
sagde der nok ville være sket hvis at jeg havde sendt den ind. Bare lige
for at få det på det rene.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

Morten Bjergstrøm (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 23-03-03 00:21

jan@stevns.net skrev:

>>En harddisk vil yderst sjældent går i stykker inden for 1 år eller
>>2 år ........ snip
>
> Sludder og vrøvl

Øh nej.


>>....for den sags skyld en henvisning til dette løfter en stor del
>>af bevisbyrden for, at fejlen måtte have været tilstede fra
>>starten af.
>
> Den henvisning kan enhver fagkyndig pille i stykker på 5 sekunder.

Det er til gengæld sludder og vrøvl. Du burde kigge lidt på de MTBF
værdier, der opgives af producenterne.

--
Morten http://miljokemi.dk

jan@stevns.net (23-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 23-03-03 00:45

"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :


>> Den henvisning kan enhver fagkyndig pille i stykker på 5 sekunder.

>Det er til gengæld sludder og vrøvl. Du burde kigge lidt på de MTBF
>værdier, der opgives af producenterne.

Vi oversætter lige MTBF ~ Mean Time Between Failures til dansk :
gennemsnitstid mellem fejl
^^^^^^
Hvor ser du lige nogle løfter om hvornår den 1.ste fejl opstår ?

Det er sgu'tte nogen garanti for at den første fejl ikke opstår inden
for 1 måned efter (disken i dette tilfælde) tingen tages i brug, men
med hvor stor hyppighed man kan forvente fejl.....
(Hvis vi endeligt skal over i flueerotikkens verden)

Selvfølgelig kan de gå i stykker, og gør det i stor stil, så en
påstand om at diske sjældent går i stykker, kan en stabel RMA
formularer hurtigt gennemhulle.
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Claus P. (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Claus P.


Dato : 23-03-03 14:50


<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
news:8hsp7voq2a89kgsp9gt48bnlm5flfkvss6@dtext2.news.tele.dk...
> "Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev :
>
>
> >> Den henvisning kan enhver fagkyndig pille i stykker på 5 sekunder.
>
> >Det er til gengæld sludder og vrøvl. Du burde kigge lidt på de MTBF
> >værdier, der opgives af producenterne.
>
> Vi oversætter lige MTBF ~ Mean Time Between Failures til dansk :
> gennemsnitstid mellem fejl
> ^^^^^^
> Hvor ser du lige nogle løfter om hvornår den 1.ste fejl opstår ?

Ingen steder, men derimod en forventet levetid på adskellige år.

>
> Det er sgu'tte nogen garanti for at den første fejl ikke opstår inden
> for 1 måned efter (disken i dette tilfælde) tingen tages i brug, men
> med hvor stor hyppighed man kan forvente fejl.....

Rigtigt, men hvis fejlen opstår længe før den forventede levetid, så er
der tale om en mangel.

MVH CP



Thunderbird[7100] (22-03-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 22-03-03 23:59

On Sat, 22 Mar 2003 23:45:53 +0100, jan@stevns.net wrote:

>"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev :
>
>>Og de kaldet det service. Er det ikke lige netop meningen at det er
>>deres job og ikke mit at finde fejlen
>
>Øeh - nej
>
>De har vist deres på det rene hvis de ikke kan konstatere fejl på
>disken.
>
>De kan sige, de ikke har konstateret en mangel, og der derfor ikke er
>nogen mangelsbeføjelse gældende.
>
>(Hvis disken er mere end 6 mdr gammel, er det dig , der skal bevise at
>der er en mangel, og at den har været der fra start af, eller kimen
>til manglens opståen har været der - det vil koste langt flere penge
>at føre bevis for, end disken er værd)

Disken var på det tidspunkt ikke 6 måneder gammel. Og jeg havde jo
principelt set fundet en mangel når at disken ikke "virkede 100". Jeg
ville da mene at et værksted skulle være mere kvalificeret til at finde
fejlen. Men som EDB mand lkan jeg selvfølgelig godt se sagen fra deres
side.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

jan@stevns.net (23-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 23-03-03 00:22

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev :

>Disken var på det tidspunkt ikke 6 måneder gammel. Og jeg havde jo
>principelt set fundet en mangel når at disken ikke "virkede 100". Jeg
>ville da mene at et værksted skulle være mere kvalificeret til at finde
>fejlen. Men som EDB mand lkan jeg selvfølgelig godt se sagen fra deres
>side.

Mener at huske du skrev at SMART'en rapporterede fejl - det kan jo
ret beset ligeså nemt være den funktion der bøvler, som det kan være
disken.


--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thunderbird[7100] (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 23-03-03 00:28

On Sun, 23 Mar 2003 00:21:51 +0100, jan@stevns.net wrote:

>"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev :
>
>>Disken var på det tidspunkt ikke 6 måneder gammel. Og jeg havde jo
>>principelt set fundet en mangel når at disken ikke "virkede 100". Jeg
>>ville da mene at et værksted skulle være mere kvalificeret til at finde
>>fejlen. Men som EDB mand lkan jeg selvfølgelig godt se sagen fra deres
>>side.
>
>Mener at huske du skrev at SMART'en rapporterede fejl - det kan jo
>ret beset ligeså nemt være den funktion der bøvler, som det kan være
>disken.

Kan du så have ret i. Men SMART funktionen er netop netop således at den
gerne skulle melde fejl på disken før at de realt indtræder. Men inden
at jeg pillede ddisken ud og fik den slettet var den begyndt at opfører
sig underligt.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

jan@stevns.net (23-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 23-03-03 00:56

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev :

>Kan du så have ret i. Men SMART funktionen er netop netop således at den
>gerne skulle melde fejl på disken før at de realt indtræder. Men inden
>at jeg pillede ddisken ud og fik den slettet var den begyndt at opfører
>sig underligt.

Mjoehhhhh ..... jeg har bare set flere og flere underlige
fejlmeldinger på SMART diske, som ikke holdt vand....

Men ja - hvis man udskriver SMART rapporten plejer fabrikanten også at
bytte disken uden bøvl - forhandlere derimod .......
--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Thunderbird[7100] (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Thunderbird[7100]


Dato : 23-03-03 01:07

On Sun, 23 Mar 2003 00:56:05 +0100, jan@stevns.net wrote:

>"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev :
>
>>Kan du så have ret i. Men SMART funktionen er netop netop således at den
>>gerne skulle melde fejl på disken før at de realt indtræder. Men inden
>>at jeg pillede ddisken ud og fik den slettet var den begyndt at opfører
>>sig underligt.
>
>Mjoehhhhh ..... jeg har bare set flere og flere underlige
>fejlmeldinger på SMART diske, som ikke holdt vand....
>
>Men ja - hvis man udskriver SMART rapporten plejer fabrikanten også at
>bytte disken uden bøvl - forhandlere derimod .......

Hmm du har vidst noget udstyr jeg ikke lige kender . For det eneste
jeg kan få på SMART er det der kommer frem på computer skærmen.
--
Mvh
Flemming Jacobsen

jan@stevns.net (23-03-2003)
Kommentar
Fra : jan@stevns.net


Dato : 23-03-03 01:24

"Thunderbird[7100]" <praetorian[Spam Frabedes]@tnfs.dk> skrev :

>Hmm du har vidst noget udstyr jeg ikke lige kender . For det eneste
>jeg kan få på SMART er det der kommer frem på computer skærmen.

Du skal da bare finde den software der hører til disken ......

btw... vi er vist OT nu


--

jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Martin Petersen (22-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 22-03-03 22:38

"Gert Vest" <post@gertvest.dk> skrev i en meddelelse
news:3e7c84a4$0$24635$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej alle !
>
> Jeg er blevet anbefale at skrive i denne gruppe. Se nedenstående klip.
> Købt en monitor hos ITbutikken, jeg mener den er defekt. Kan jeg kræve en
ny
> ?
>
>
>
> Håber på et svar.

Jeg vil tro det er det her du skal kigge på:
http://www.fs.dk/sphj/12_kobelov.htm

Husk desuden at du har 14 dages fuld returret hvis du har købt den på
nettet.

- Martin

>
>
> MVH
>
>
> Gert
>
>



Sigurd Hansen (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Sigurd Hansen


Dato : 23-03-03 12:34

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message news:<b5il4b$2k8t$1@news.cybercity.dk>...
> "Gert Vest" <post@gertvest.dk> skrev i en meddelelse
> news:3e7c84a4$0$24635$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hej alle !
> >
> > Jeg er blevet anbefale at skrive i denne gruppe. Se nedenstående klip.
> > Købt en monitor hos ITbutikken, jeg mener den er defekt. Kan jeg kræve en
> ny
> > ?
> >
> >
> >
> > Håber på et svar.
>
> Jeg vil tro det er det her du skal kigge på:
> http://www.fs.dk/sphj/12_kobelov.htm
>
> Husk desuden at du har 14 dages fuld returret hvis du har købt den på
> nettet.
>
> - Martin
>
> >
> >
> > MVH
> >
> >
> > Gert
> >
> >

Det er nok Off topic, men jeg er som forbruger rystet over at man kan
risikere at få brugte varer på denne 14 dages returret.

Hvad har jeg som forbruger af retigheder for at undgå en vare som har
været åbnet ?

Mit eget svar er: ingen, da de 14 dages returret også betyder at en
anden kunde kan prøve produktet. Og jeg ville gerne høre om jeg kan
kræve et afslag i prisen for en vare som er åbnet for ?

Morten Bjergstrøm (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 23-03-03 15:38

denprivate@hotmail.com (Sigurd Hansen) skrev:

> Det er nok Off topic, men jeg er som forbruger rystet over at man kan
> risikere at få brugte varer på denne 14 dages returret.

Det er jo konsekvensen af returretten.

> Hvad har jeg som forbruger af retigheder for at undgå en vare som har
> været åbnet ?

Du kan returnere den.

> Mit eget svar er: ingen, da de 14 dages returret også betyder at en
> anden kunde kan prøve produktet. Og jeg ville gerne høre om jeg kan
> kræve et afslag i prisen for en vare som er åbnet for ?

Formentligt ikke.

--
Morten http://miljokemi.dk

Martin Højriis Krist~ (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 23-03-03 15:56

"Sigurd Hansen" <denprivate@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a05be3ad.0303230333.5c94d504@posting.google.com...
> Det er nok Off topic, men jeg er som forbruger rystet over at man kan
> risikere at få brugte varer på denne 14 dages returret.

Er du også rystet over at du kan købe tøj i forretninger som andre har
prøvet?

> Hvad har jeg som forbruger af retigheder for at undgå en vare som har
> været åbnet ?

Hvilke rettigheder har du i tøjforretningen?
Hvis det er fjernsalg kan du blot returnere varen.

> Mit eget svar er: ingen, da de 14 dages returret også betyder at en
> anden kunde kan prøve produktet. Og jeg ville gerne høre om jeg kan
> kræve et afslag i prisen for en vare som er åbnet for ?

Hvis du kunne det så ville varen ikke det betyde at varen ikke af den
første køber blev tilbageleveret i "samme stand og mængde" og det er et
krav for at kunne bruge returretten

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408602
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste