Kan politiet indhente oplysninger om mig?
Fra : Tony Adams

Dato : 21-03-03 14:12

Undertegnede søger ind i politiet, på mit cv skal listes alle mine jobs. Nu
er situationen den, at jeg ikke ønsker et af mine jobs listet (af private
grunde). Kan politiet gå ind og se alle de jobs, jeg har haft (via. f.eks.
skattevæsnet) og er det overhovedet lovligt?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-03-03 14:28

"Tony Adams" <andersfrisk@ofir.com> wrote in

> [...]
> jobs listet (af private grunde). Kan politiet gå ind og se alle
> de jobs, jeg har haft (via. f.eks. skattevæsnet) og er det

Er det ikke omfattet af samme lov som giver op til svjh 6 måneders
fængsel ved afgivelse af urigtige oplysninger til offentlig
myndigheder ? - i så fald er det nok dumt ikke at oplyse dem hvor du
har arbejdet, de giver det jo ikke videre.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Tony Adams

Dato : 21-03-03 16:23

> [...]
> myndigheder ? - i så fald er det nok dumt ikke at oplyse dem hvor du
> har arbejdet, de giver det jo ikke videre.

Fint nok, men det var ikke det jeg spurgte om.....

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-03-03 21:29

> Fint nok, men det var ikke det jeg spurgte om.....

Jo det var, jeg svarede 1. at det svjv kunne give fængsel og 2. at
jeg ikke forstod du ikke ville oplyse det - det lyder som om du har
været stripper på en bøssebar eller noget i den stil som du er flov
over.

Fra : GiWeo

Dato : 22-03-03 10:03

Hejsa

> [...]
>myndigheder ? - i så fald er det nok dumt ikke at oplyse dem hvor du
>har arbejdet, de giver det jo ikke videre.

Det kan jo aldirg dreje sig om urigtige oplysninger når man ikke
oplyser dem - en urigtig oplysning er at fx. skrive man har været
anset et sted hvor man ikke har....
Lars Engelhardt - Hillerød - Danmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
Lad os snakke på MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-03-03 10:32

"GiWeo" skrev:

> Det kan jo aldirg dreje sig om urigtige oplysninger når man ikke
> oplyser dem - en urigtig oplysning er at fx. skrive man har været
> anset et sted hvor man ikke har....

Hvis der er tale om en "tro og love"-erklæring (hvilket det nok er) til
offentlig myndighed, er afgivelse af falske oplysninger strafbart efter
strfl. § 161.

Fortielse af oplysninger kan efter omstændighederne være falsk, selv om
resten indholdet er rigtigt, hvis udeladelsen medfører vildledelse.

/kristian

Fra : Mr K.

Dato : 21-03-03 16:29

"Tony Adams" <andersfrisk@ofir.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> grunde). Kan politiet gå ind og se alle de jobs, jeg har haft (via. f.eks.
> skattevæsnet) og er det overhovedet lovligt?

Der er jo ikke noget galt i at give 'mangelfulde' oplysninger, sålænge de
ikke er direkte forkerte.

Hvis politet er interesserede kan de naturligvis undersøge hvad som helst.

Jeg har svært ved at se formålet med at holde noget skjult for politiet
medmindre du har lavet en forbrydelse, som din arbejdgiver ikke har anmeldt.

Venlig hilsen
Mr. K

Fra : Tony Adams

Dato : 21-03-03 16:35

Tak for hjælpen, men hvordan kan de undersøge det?

Fra : Jens

Dato : 21-03-03 17:03

> [...]

> grunde). Kan politiet gå ind og se alle de jobs, jeg har haft (via. f.eks.
> skattevæsnet) og er det overhovedet lovligt?

Regn med at din fremtidige arbejdsgiver (Politiet) vil indhente en
samtykkeerklæring fra dig. Med dit samtykke i hånden vil de kunne
indhente alle de oplysninger de har brug for - helt efter reglerne.

Hvis du ikke ønsker at give dit samtykke til ovenstående kan du lige så
godt lade være med at søge i det hele taget.

Surt show

Jens
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Tony Adams

Dato : 21-03-03 17:18

> [...]
>
> Hvis du ikke ønsker at give dit samtykke til ovenstående kan du lige så
> godt lade være med at søge i det hele taget.

Hvordan går de ind og henter de oplysninger?

Fra : Mr K.

Dato : 21-03-03 18:30

> Hvordan går de ind og henter de oplysninger?

Hvordan tror du politiet efterforsker kriminalsager ??? Mange af de samme
teknikker kan de anvende for at finde ud af alt om din fortid - hvis de
gider interessere sig for den.

Venlig hilsen
Mr. K.

Fra : Tony Adams

Dato : 21-03-03 17:26

> [...]
>
> Hvis du ikke ønsker at give dit samtykke til ovenstående kan du lige så
> godt lade være med at søge i det hele taget.

Nu har jeg samtykkeerklæringen i hånden:
Der står at de kun vil indhente oplysninger for mig hos politiet, læge og
forsvaret. Lækkert nok....

Fra : rene.larsen

Dato : 21-03-03 18:11

Mit råd til dig påfør alle arbejdsforhold så skjuler du ikke noget, hvis de
får den mindste mistanke om at du har skjult noget for dem så kan du få op
til 6 måneder det er ikke sjovt....

Så giv dem oplysningen de kontakter sjældent tideligere arbejdesgivere...

Fra : Hjalte

Dato : 21-03-03 19:17

On Fri, 21 Mar 2003 18:11:12 +0100, "rene.larsen" <rene.larsen@pc.dk>
wrote:

> [...]

....men han skjuler da ikke noget, bare fordi han ikke skriver alt på
sit CV.

De gange jeg har søgt job, og vedlagt CV, har jeg kun skrevet de
oplysninger der er relevante for jobbet.
Det er da ikke ulovligt, er det?

Og egentlig burde det da ikke gøre den store forskel om det er hos
politiet, eller et hvilket som helst andet firma.

Den eneste forskel er vel at politiet har midler til at hente alle de
oplysninger de nu ville....

MVH.
Hjalte

Ved svar fjern det store dyr i min e-mail adresse!