Hærchefen
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 20-03-03 23:06

Hvorfor er det nu lige af en irakisk hærchef kan stilles for retten her i
Danmark for krigsforbrydelser begået i Irak?

Var det ikke bedre i Haag?

Jesper

PS. Det var da godt, at det ikke var Milosovic vi skulle passe på.

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-03 23:56

"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com> wrote in message
> [...]
>
> Var det ikke bedre i Haag?
>
> Jesper
>
> PS. Det var da godt, at det ikke var Milosovic vi skulle passe på.

I haag er det bare for ex jugoslavien...
Nu landede han i vores hat, ligesom Pinochet var i england... Der er ikke
opstillet krigsforbryderdomstole for hverken Irak eller Chile. Der er dog en
for Rwanda, men der var krigen også ufattelig slem.

/Jesper, en anden med et meget sjældent navn

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 22-03-03 06:19

"Jesper Nielsen" <jesper nielsen> skrev i en meddelelse

> [...]
en
> for Rwanda, men der var krigen også ufattelig slem.
>
> /Jesper, en anden med et meget sjældent navn

Så det vil sige, at f.eks. en dansk statsborger der har stjålet i Danmark
kan, hvis han opholder sig i et strengt muslism land risikere dér at blive
dømt for sin forbrydelse. Det ville nok ikke være så sjovt.

Jesper

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-03-03 09:10

"Jesper Nielsen" skrev:

> Så det vil sige, at f.eks. en dansk statsborger der har stjålet i Danmark
> kan, hvis han opholder sig i et strengt muslism land risikere dér at blive
> dømt for sin forbrydelse. Det ville nok ikke være så sjovt.

Det kan vel lære folk at lade være med at stjæle

Virkeligheden findes i straffelovens § 8:

§ 8. Under dansk straffemyndighed hører endvidere handlinger, foretagne uden
for den danske stat, uden hensyn til, hvor gerningsmanden hører hjemme,
[...]
5) når handlingen er omfattet af mellemfolkelig overenskomst, ifølge hvilken
Danmark er forpligtet til at foretage retsforfølgning, eller
6) når udlevering af sigtede til retsforfølgning i et andet land afslås, og
handlingen, for så vidt den er foretaget indenfor folkeretligt anerkendt
statsområde, er strafbar efter den dér gældende lovgivning, 36) og den efter
dansk ret kan medføre højere straf end fængsel i 1 år.

De konventioner, der er omfattet af § 8 nr. 5 er bl.a. Geneve-konventionen
og FNs torturkonvention. (Jeg kan ikke lige huske hvad det er generalen er
har gjort, men var det ikke noget med nogle kurdere?)

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-03 15:51

> Så det vil sige, at f.eks. en dansk statsborger der har stjålet i Danmark
> kan, hvis han opholder sig i et strengt muslism land risikere dér at blive
> dømt for sin forbrydelse. Det ville nok ikke være så sjovt.

Ja klart, skik følge eller land fly... Du får jo også en fartbøde for at
køre for stærkt i Israel eller et hvilket andet land. Der er ikke immunitet
for turister, det kunne ellers være sjovt, men ak...

/Jesper

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-03-03 20:44

> [...]
immunitet
> for turister, det kunne ellers være sjovt, men ak...

Jeg mener: Hærchefen har gjort krigsforbrydelser i Irak. Hvordan kan han
dømmes i Danmark efter dansk lov? Kan jeg dømmes for forbrydelser begået i
Danmark efter irakisk lov hvis jeg bor i Irak?

Eksempel: Hastighedsbegræsningen på landevej er i Tyskland 100 km/t. Kan jeg
så dømmes i Danmark efter dansk lov for at have kørt 100 km/t i Tyskland, da
hastighedsbegrænsningen i Danmark er 80 km/t.

Jesper

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-03-03 20:48

> [...]
da
> hastighedsbegrænsningen i Danmark er 80 km/t.

Kristian Storgård har svaret på det i et indlæg fra 22/3.
Det er godt nok nogle dage siden, men svaret er vidst stadig gældende....

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-03-03 10:59

Scripsit "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.com>

> Jeg mener: Hærchefen har gjort krigsforbrydelser i Irak. Hvordan kan han
> dømmes i Danmark efter dansk lov?

Med hjemmei i straffelovens §8 nummer 5, formoder jeg.

> Kan jeg dømmes for forbrydelser begået i Danmark efter irakisk lov
> hvis jeg bor i Irak?

Det følger af staternes suverænitet at den irakiske stat helt selv kan
bestemme hvad den vil straffe personer der opholder sig i Irak, for.
Hvad irakisk lov *faktisk* giver mulighed for, ved jeg ikke noget om.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-03 19:26

> Jeg mener: Hærchefen har gjort krigsforbrydelser i Irak. Hvordan kan han
> dømmes i Danmark efter dansk lov?

krigsforbrydelser er ikke noget der defineres udfra dansk lov/jura. Der er
findes et internationalt regelsæt der hedder "krigens love" heri finder man
blandt Geneve konventionerne. Så han ville kunne dømmes i alle lande. Der
var vist også lidt forvirring herhjemme om hvorvidt han skulle tilbage til
sidst kendte opholdsland.
BTW. Så bliver han nok aldrig dømt alligevel, da danmark helt sikkert har
samarbejdet med CIA om at sende ham tilbage til Irak. Hvorfor blev han ikke
overvåget mere?

Kan jeg dømmes for forbrydelser begået i Danmark efter irakisk lov hvis jeg
bor i Irak?
Nej, det kan du ikke. Men hvis danmark og Irak har en udleverings aftale så
kan danmark bede om at få dig retsforfulgt der eller sendt herhjem for
rettergang.

> Eksempel: Hastighedsbegræsningen på landevej er i Tyskland 100 km/t. Kan
jeg så dømmes i Danmark efter dansk lov for at have kørt 100 km/t i
Tyskland, da hastighedsbegrænsningen i Danmark er 80 km/t.

Nej det kan du ikke, men det kan du iøvrigt heller ikke herhjemme medmindre
du har en fartskriver i dit speedometer (læs: Lastvogn)

/Jesper

Fra : Reino Andersen

Dato : 31-03-03 19:57

Jesper Nielsen skrev:

> Nej, det kan du ikke.

Respekt! Jeg tror du er en af meget få danskere, som har kendskab til
irakisk lovgivning.

> Nej det kan du ikke, men det kan du iøvrigt heller ikke herhjemme
> medmindre du har en fartskriver i dit speedometer (læs: Lastvogn)

Hvad mener du helt præcist? Hvad er det man ikke kan herhjemme?

--
Reino

Fra : Dan

Dato : 21-03-03 07:03

> PS. Det var da godt, at det ikke var Milosovic vi skulle passe på.

Eller George Bush!

Fra : ENN

Dato : 21-03-03 14:40

Eller Sadam