Hvem betaler selvrisiko på ejendomsforsikr~
Fra : Tommy

Dato : 19-03-03 13:45

Jeg var ved et uheld kommet til at gennembore nogle skjulte kabler i min
leje-lejlighed,
og ejendomsadministratoren meddelte mig, at udlejers ejendomsforsikring
ville dække
skaden. Skaden blev herefter udbedret af et elektrikerfirma valgt af
udlejer.

Men nu har jeg pludselig fået brev fra administratoren, at føromtalte
ejendomsforsikring
har en selvrisiko på 3.618 kr, som jeg som skadeforvolder skal betale?!? Er
det sandt,
at jeg skal betale selvrisiko på en ejendomsforsikring tegnet af
udlejer/administrator???

Burde jeg ikke være blevet oplyst om selvrisikoen på ejendomsforsikringen,
dengang jeg
anmeldte skaden - måske havde min egen indboforsikring uden selvrisiko
dækket skaden?
Og burde jeg ikke selv have haft mulighed for selv at vælge
elektrikerfirma....og mulighed
for at få flere tilbud fra forskellige elektrikerfirmaer på en udbedring af
skaden?

På forhånd tak.

Tommy

Fra : Mr K.

Dato : 19-03-03 17:11

"Tommy" <lommetyvetommy@mail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Er
> det sandt,
> at jeg skal betale selvrisiko på en ejendomsforsikring tegnet af

Ja naturligvis - hvem ellers ??
Præmien for forsikringen indgår i din husleje - og jo billigere den er jo
bedre for alle. Hvis der sker en skade af generel karakter (f.eks.
lynnedslag) så kommer alle til at betale, men i dit tilfælde kan ansvaret
vist placeres entydigt - og det kan jo ikke være meningen at naboen skal
betale for at du opfører dig lidt halvdumt.

> Burde jeg ikke være blevet oplyst om selvrisikoen på ejendomsforsikringen,
> dengang jeg
> anmeldte skaden - måske havde min egen indboforsikring uden selvrisiko
> dækket skaden?

Din indboforsikring ville under ingen omstændigheder dække - den har intet
med den faste ejendom at gøre.

> [...]
> elektrikerfirma....og mulighed
> for at få flere tilbud fra forskellige elektrikerfirmaer på en udbedring

Du kan jo egentlig være ligeglad - regningen har nok været noget større end
selvrisikoen - så en eventuel gevinst ville jo kun tilfalde
forsikringsselskabet. I øvirgt har forsirkingsselskabet formentlig lavet det
på grundlag af en taksering og så er det ligegyldigt, hvor billigt det reelt
er lavet.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Tommy

Dato : 19-03-03 20:41

"Mr K." <knud@slethomsen.dk> wrote in message

> [...]
> vist placeres entydigt - og det kan jo ikke være meningen at naboen skal
> betale for at du opfører dig lidt halvdumt

Det argument holder ikke i min verden. Skal jeg så heller ikke betale for
renovering af legepladsen, hvis jeg ingen børn har......og skal de beboere
uden bil så være med til at betale for reparation af parkeringspladser osv.
Beboerne hæfter vel kollektivt.....også når det gælder forsikringsskader.
Halvdumt eller ej....det er faktisk derfor man tegner forsikringer. Man skal
faktisk have båret sig ret klodset ad, før forsikringen dækker - selv jeg
ved,
at en indboforsikring ikke dækker uheld (i modsætning til hvad mange tror).

ejendomsforsikringen,

> Din indboforsikring ville under ingen omstændigheder dække - den har intet
> med den faste ejendom at gøre.

Øhm joh, det ville min indboforsikring faktisk (har checket med dem i dag) -
men
nu er sagsbehandlingen tilfældigvis foretaget af et konkurrerende
forsikringsselskab.

> [...]
det
> på grundlag af en taksering og så er det ligegyldigt, hvor billigt det

Forkert igen.....jeg kan aldrig være ligeglad, hvis min retfærdighedssans
bliver
krænket. For det andet er den samlede regning kun 2.000 kr over
selvrisikoen,
hvilket sandsynligvis ikke havde været tilfældet, hvis jeg havde fået en
chance
for selv at vælge et tilbud fra et andet elektrikerfirma (end udlejers
forbindelse).

Mvh.
Tommy

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-03-03 21:06

> Øhm joh, det ville min indboforsikring faktisk

Så dækker de vel også det tab der er tilbage for dig, nemlig
selvrisikoen?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Tommy

Dato : 19-03-03 21:38

> "Tommy" <lommetyvetommy@mail.com> skrev i en meddelelse
> intet
>
> Så dækker de vel også det tab der er tilbage for dig, nemlig
> selvrisikoen?

Var også min første replik, da jeg snakkede med mit forsikringsselskab -
og mit indtryk er at de ikke vil overtage efter et andet forsikringsselskab,
men jeg har selvfølgeligt tænkt mig at insistere....og så får vi jo at se.

Mvh.
Tommy