aflytning/skjult optagelse af lærersamtale
Fra : itgrafen

Dato : 18-03-03 11:59

hej gruppe

er her nogen der kan fortælle mig om det, privat, er tilladt, at lave en
skjulte optagelser af samtaler ?
i givet fald, er det så tilladt at bruge disse optagelser offentligt uden
tilladelse ?

et konkret tilfælde er en forældresamtale der blev optaget af en vred
forælder, der truer med bål og brænd/avis og borgmester.

venlig hilsen
dorthe

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 18-03-03 12:05

"itgrafen" skrev:

> er her nogen der kan fortælle mig om det, privat, er tilladt, at lave en
> skjulte optagelser af samtaler ?

Ja, hvis man selv deltager i samtalen/mødet.

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-03-03 11:58

"itgrafen" <dorthe@itgrafen.dk> skrev i en meddelelse
> er her nogen der kan fortælle mig om det, privat, er tilladt, at lave en
> skjulte optagelser af samtaler ?

Det er det, hvis det er den ene part, der laver optagelsen.
Dvs. man må ikke optage andes samtaler, men gerne ens egne.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-03-03 12:08

"itgrafen" <dorthe@itgrafen.dk> wrote in message
> hej gruppe
>
> er her nogen der kan fortælle mig om det, privat, er tilladt, at lave en
> skjulte optagelser af samtaler ?

Det er tilladt at optage samtaler man selv deltager i.

> i givet fald, er det så tilladt at bruge disse optagelser offentligt uden
> tilladelse ?

Ja, hvis der ikke er andre grunde til at de ikke må offentliggørelse
(injurier, tavshedsløfter, el.a.)

> et konkret tilfælde er en forældresamtale der blev optaget af en vred
> forælder, der truer med bål og brænd/avis og borgmester.

Samtale mellem hvem?
Og hvad er problemet?

/Per

Fra : itgrafen

Dato : 18-03-03 12:11

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er tilladt at optage samtaler man selv deltager i.

> Ja, hvis der ikke er andre grunde til at de ikke må offentliggørelse

tak for svarene.
problemet er bare en vred forælder der vil sable en lærer. der er sommen
ikke noget på optagelsen der kan medvirke til det, men det er nok mest
forsøget der er ubehageligt.

vh
dorthe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-03 12:32

> [...]

> problemet er bare en vred forælder der vil sable en lærer. der er sommen
> ikke noget på optagelsen der kan medvirke til det, men det er nok mest

Det kan godt være, der ikke er noget egentligt ulovligt i selve aflytningen,
men er det også lovligt at offentliggøre den?
Er det ikke en sag for skoleleder og/eller skolebestyrelse?
Hvis en lærer i en skole-hjem-samtale (går jeg ud fra, det er?) skal veje
hvert ord på en guldvægt med offentliggørelse for øje - så kan det få nogle
ret voldsomme konsekvenser for disse samtaler som samarbejdsform.
Normalt går man jo ud fra, skole-hjemsamtaler er til brug for netop skole og
hjem og ikke andre.

Hilsen Inger

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-03-03 12:39

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Det kan godt være, der ikke er noget egentligt ulovligt i selve
aflytningen,
> men er det også lovligt at offentliggøre den?

Jeg kan ikke umiddelbart se, hvad der skulle være til hindring for dette,
men andre har måske et bud?

> [...]
nogle
> ret voldsomme konsekvenser for disse samtaler som samarbejdsform.

Det tror jeg er et vilkår som alle offentligt ansatte (og egentlig også
andre) må leve med, og finde en fornuftig måde at forholde sig til.

/Per

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 18-03-03 14:56

> Jeg kan ikke umiddelbart se, hvad der skulle være til hindring for dette,
> men andre har måske et bud?

Hmm - prøv at forestille dig at en lærer har optaget samtalen med en sur
forældre og lægger det som mp3 på siden www.dummeforældre.dk

> Det tror jeg er et vilkår som alle offentligt ansatte (og egentlig også
> andre) må leve med, og finde en fornuftig måde at forholde sig til.

En fornuftig (set i et egoistisk lys) forholdsregel er at lærerne konsekvent
må svare "ingen kommentarer" når forældre spørger hvordan det går med deres
børn, læger må sige "ingen kommentarer" når patienter spørger hvad de fejler
etc. Det er vist ikke realistisk!

Mvh Thomas

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-03-03 15:09

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> wrote in message

> Hmm - prøv at forestille dig at en lærer har optaget samtalen med en sur
> forældre og lægger det som mp3 på siden www.dummeforældre.dk

Der var tale om forældrenes offentliggørelse af samtalen og ikke lærerens.
Som tidligere nævnt gælder offentliggørelsen principielt, og der kan være
konkrete ting, i den enkelte sag, der af andre grunde gør offentliggørelsen
ulovlig. I det eksempel du nævner, kan jeg da lige umiddelbart få øje på en
injurierende adresse på websitet.
Jeg vil også gætte på, at en lærers offentliggørelse er anderledes end
forældrenes, fordi læreren qua sit arbejde er underlagt en eller anden form
for tavshedspligt. Ikke at jeg har en konkret henvisning til den, men det er
mere et gæt på, at sådan må det være

> [...]
deres
> børn, læger må sige "ingen kommentarer" når patienter spørger hvad de

Det vil være en aldeles ufornuftig måde at svare på. Man ville hurtigt ende
i en situation, hvor man skal slås for at beholde sit arbejde, fordi læreren
faktisk er forpligtiget til at videregive oplysninger om barnets skolegang
og standpunkt til forældrene.
Jeg har lidt svært ved at se al den ståhej om dette emne. Hvis man udfører
sit arbejde ordentligt, hvilke forfærdelige konsekvenser skulle det så have
at nogen vil offentliggøre hvordan man udfører det? Det er da aldrig
behageligt feks. at blive hængt ud i pressen, men det vil næppe heller ske
på baggrund af en fornuftigt ført samtale med et forældrepar.

I praksis viser det sig jo langt vanskeligere at slippe af krogen igen, hvis
man ikke kan fremlægge den 'korrekte' version af sagen.

/Per

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 18-03-03 15:13

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> wrote in message

KLIP

> I praksis viser det sig jo langt vanskeligere at slippe af krogen igen,
hvis
> man ikke kan fremlægge den 'korrekte' version af sagen.

Det gælder vel i alle livets forhold .... lige så vel lærere, læger,
bygningsarbejdere, virksomheder eller for den sags skyld ... sælgere.....

Lærere skal vel ikke "behandles specielt"...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-03 01:45

Per Christoffersen skrev:

> [...]
>for tavshedspligt. Ikke at jeg har en konkret henvisning til den, men det er

Vi har tavshedspligt. Jeg er forhenværende lærer, men pligten
gælder selvfølgelig stadigvæk.

>Jeg har lidt svært ved at se al den ståhej om dette emne. Hvis man udfører
>sit arbejde ordentligt, hvilke forfærdelige konsekvenser skulle det så have
>at nogen vil offentliggøre hvordan man udfører det?

At forældrene optager samtalen uden at meddele det og
efterfølgende offentliggør den, umuliggør ethvert fornuftigt,
videre samarbejde mellem dem og læreren efterfølgende. Som
kollega til en sådan lærer ville jeg også blive tung at danse med
for de forældre.

Det hjælper *meget* lidt at der ikke er gjort noget ulovligt.

Forældre med rent mel i hensigtsposen fortæller på forhånd at
samtalen vil blive båndet og afspillet for de andre forældre og
lever med at den så former sig anderledes end en naturlig samtale
ville have gjort.

Også i det tilfælde vil samarbejdet lide et knæk, men det er en
mere reel fremgangsmåde.

--
Bertel

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-03-03 09:16

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message
> [...]

> videre samarbejde mellem dem og læreren efterfølgende. Som
> kollega til en sådan lærer ville jeg også blive tung at danse med

At det for konsekvenser for samarbejdet med de/den konkrete forældre er jeg
med på.
Jeg stejler mere over, at muligheden for at den slags kan forekomme, skulle
sætte begrænsninger for skole-hjem arbejdet (eller borger-forvaltning i det
hele taget) på det generelle plan.

I retsen af verden går livet jo også videre selvom Jens Olaf Jersild er
blevet kanon-journalist

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-03 10:48

Per Christoffersen skrev:

>Jeg stejler mere over, at muligheden for at den slags kan forekomme, skulle
>sætte begrænsninger for skole-hjem arbejdet (eller borger-forvaltning i det
>hele taget) på det generelle plan.

Det tror jeg heller ikke at det vil gøre. På den konkrete skole
går der nok nogen tid inden lærerne snakker frit fra leveren
igen, men det er et enkeltstående tilfælde.

(Indtil videre ... [*GYS*])

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-03-03 12:26

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

KLIP

> (Indtil videre ... [*GYS*])

Sådan er vi også mange der ind imellem føler/har det i andre fagområder..!

Fra : itgrafen

Dato : 19-03-03 19:10

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> går der nok nogen tid inden lærerne snakker frit fra leveren
> igen, men det er et enkeltstående tilfælde.

Det gør det slet ikke bedre at, det i denne konkrete sag er et
skolebestyrelsesmedlem der er den vrede forælder.

vh
dorthe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-03 01:40

Thomas Smedebøl skrev:

>Hmm - prøv at forestille dig at en lærer har optaget samtalen med en sur
>forældre og lægger det som mp3 på siden www.dummeforældre.dk

Optagelsen er lovlig. Afspilning i det rette forum er også
lovlig. At lægge det frem så enhver kan høre det er næppe
lovligt.

>En fornuftig (set i et egoistisk lys) forholdsregel er at lærerne konsekvent
>må svare "ingen kommentarer"

Vrøvl. Det ville være ulovligt eller i strid med ansættelsen
eller et cirkulære (gider ikke tjekke hvilken af delene).

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-03 13:03

Inger Pedersen skrev:

>Det kan godt være, der ikke er noget egentligt ulovligt i selve aflytningen,
>men er det også lovligt at offentliggøre den?

Der er ikke noget 'aflytningsteknisk' til hinder for at
offentliggøre optagelsen. Det er alene et spørgsmål om samtalens
indhold. Og når det er forældrene der offentliggør en samtale om
deres eget barn, er der ikke noget ulovligt i det - medmindre der
også forekom bemærkninger om andre børn eller klassen som helhed.

Der bør i en sådan samtale ikke forekomme oplysningen om andre
børn (nævnt ved navn) som ikke alle må høre. Man kunne godt
forestille sig at der blev sagt noget om klassen som ikke måtte
komme en videre kreds for øre [1]. Så kommer det nok an på hvem
der har fået lejlighed til at høre optagelsen.

>Er det ikke en sag for skoleleder og/eller skolebestyrelse?

Ikke den konkrete hændelse i sig selv, men nok at en forælder (et
par?) er sat så meget op at de griber til den slags.

>Normalt går man jo ud fra, skole-hjemsamtaler er til brug for netop skole og
>hjem og ikke andre.

Jeg ville også blive ubehageligt til mode i den situation, men
der er vist ikke noget ulovligt i det.

[1] TV2's regionale tv-avis: Det forlyder fra pålidelig kilde at
5.a på Bakkebyens skole er nogle forfærdelige rødder og umulige
at styre på en hel tønde land. Her er lærerens mening om klassen:
blablablablablablablabla ...

Den går vist ikke.

--
Bertel

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-03 14:00

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse .

> Der bør i en sådan samtale ikke forekomme oplysningen om andre
> børn (nævnt ved navn) som ikke alle må høre.

Helt enig.

>Er det ikke en sag for skoleleder og/eller skolebestyrelse?
>
> Ikke den konkrete hændelse i sig selv, men nok at en forælder (et
> par?) er sat så meget op at de griber til den slags.

Ok - jeg tænkte mere på, hvordan man sikrer skole-hjemsamtaler som et forum
for reelt samarbejde med tillid til hinanden.

> [...]
> 5.a på Bakkebyens skole er nogle forfærdelige rødder og umulige
> at styre på en hel tønde land. Her er lærerens mening om klassen:

NEJ! Og den ville heller ikke gå, selv om den ikke blev citeret i radioen.
Naturligvis må man som lærer overveje sine udtalelser, men har inspektør
eller bestyrelse ikke noget at byde på i forhold til (sam)arbejdsforholdene
i en sådan sag?

Hilsen Inger

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 18-03-03 14:09

.."Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Naturligvis må man som lærer overveje sine udtalelser,

Skal vi ikke alle det?

Hvis vi kun siger ting, vi kan stå ved, var det jo ikke nødvendigt med
optagelser...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-03-03 15:29

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

> Hvis vi kun siger ting, vi kan stå ved, var det jo ikke nødvendigt med
> optagelser...

Naturligvis skal vi alle sammen sige ting, vi kan stå ved.
Og nu lyder det næsten, som om optagelser ER nødvendige?

Men der er altså forskel på, hvordan man udtrykker sig på over for en eller
to forældre i fortrolighed - og så på en radioudsendelse.
Og jeg ville dæleme være ked af, hvis mine børns lærere følte sig nødt til
hele tiden at "dække egen røv" i stedet for at være åbne, ærlige og
personligt engagerede samarbejdspartnere - med risiko for, at der ryger en
finke eller to af panden.
Men det har vist ikke så meget med jura at gøre...

Hilsen Inger

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-03-03 01:49

Inger Pedersen skrev:

>Ok - jeg tænkte mere på, hvordan man sikrer skole-hjemsamtaler som et forum
>for reelt samarbejde med tillid til hinanden.

Efter hændelsen med båndoptagelsen er alt videre samarbejde med
de forældre og den skole dømt til at mislykkes - eller også må
den pågældende lærer hurtigst muligt skifte skole fordi hendes
ledelse ikke bakker hende op.

>Naturligvis må man som lærer overveje sine udtalelser, men har inspektør
>eller bestyrelse ikke noget at byde på i forhold til (sam)arbejdsforholdene
>i en sådan sag?

Forhåbentlig. De forældre skal have læst og påskrevet så de
husker det ind i næste århundrede.

Men det er etik og praktisk samarbejde - ikke jura.

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 19-03-03 02:57

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

KLIP

> Men det er etik og praktisk samarbejde - ikke jura.

Det gælder vel indenfor alle faggrupper - trods det faktum jura er en
væsentlig del af alles interesse.