Hvilken Editor?
Fra : Anders Bo Pedersen

Dato : 27-03-03 14:56

Hej NG.

Jeg er på mit studie startet på et OOA&D kursus hvor den praktiske del skal
implementeres i JAVA. Størstedelen af vi studerende har hidtil ikke
programmeret highend sprog og er derfor kommet i splid om hvilken JAVA
editor vi bør bruge. Er der derfor nogen som har input til hvilken editor
som vil være egnet til forholdsvis nybegyndere i JAVA? (eneste hidtidige
erfaring med programmering er scripting mm.)

På Forhånd tak
Anders Bo Pedersen

Fra : Soren Davidsen

Dato : 27-03-03 16:08

"Anders Bo Pedersen" <andersp@kabelnettet.dk> writes:

> [...]
> som vil være egnet til forholdsvis nybegyndere i JAVA? (eneste hidtidige
> erfaring med programmering er scripting mm.)

Hent intellij (http://www.intellij.com/) med en trial licens. Den er
kanon hvis man er ny til API'erne.

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-03-03 15:03

On Thu, 27 Mar 2003 14:56:25 +0100
"Anders Bo Pedersen" <andersp@kabelnettet.dk> wrote:
> [...]
> hvilken editor som vil være egnet til forholdsvis nybegyndere i JAVA?
> (eneste hidtidige erfaring med programmering er scripting mm.)

til OOA&D er et program som Rational Rose (RR) dit primære værktøj. Her
får du lavet dine diagrammer og klasseopbygninger. Disse skulle RR så
meget gerne kunne exportere til et java skelet til dig, som du så bare
skal bygge videre på.
Til dette kommer editoren lidt an på hvilken opgave du skal lave (er der
GUI eller ej osv). Det kommer også en smule an på hvilket styresystem du
kører (jeg gætter på en windows afart).
Jeg har hørt meget godt om Eclipse, som er gratis og skulle kunne lave
gui design og det hele for dig.
personligt bruger jeg vim med et java plugin, men det er også fordi jeg
er masokist
Jeg ved at mange bruger Emacs med JDK modulet oven i, og dette skulle
efter sigende være et ganske godt IDE.
Ellers kan en hvilken som helst editor vel nok bruges (ultraedit måske).

--
Navn : Kim Schulz | This fortune intentionally left blank.
Email : kim @ schulz.dk |

Fra : Michael Legart

Dato : 27-03-03 21:26

On Thu, 27 Mar 2003 15:02:46 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
> personligt bruger jeg vim med et java plugin, men det er også fordi jeg

Med et java plugin? Som er mere end syntaxhighlighting?

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-03-03 15:03

[snip]
> Hent intellij (http://www.intellij.com/) med en trial licens. Den er
> kanon hvis man er ny til API'erne.

er det kun hos mig den kører ustyrligt langsom?

--
Navn : Kim Schulz | If a subordinate asks you a pertinent
Email : kim @ schulz.dk | question, look at him as if he had lost his

Fra : Soren Davidsen

Dato : 27-03-03 16:20

Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> [snip]
>
> er det kun hos mig den k=F8rer ustyrligt langsom?=20

Ja . Hvis dit problem er at den nogengange 'haenger' saa giv
JVM'en den koerer i mere RAM..

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-03-03 15:14

On 27 Mar 2003 16:19:37 +0100
Soren Davidsen <soren200303@tanesha.net> wrote:

> Ja . Hvis dit problem er at den nogengange 'haenger' saa giv
> JVM'en den koerer i mere RAM..

jeg har over 1gb ram i maskinen (1ghz), og den har frit adgang til at
bruge løs af det. Alligevel hakker den ofte.

--
Navn : Kim Schulz | In Corning, Iowa, it's a misdemeanor for a
Email : kim @ schulz.dk | man to ask his wife to ride in any motor

Fra : {Sandvik}

Dato : 27-03-03 16:22

Bruger selv UltraEdit eller Jcreator............små..lette..og alt rigeligt
til nybegynder!!!

Fra : Robert Larsen

Dato : 28-03-03 10:17

Anders Bo Pedersen wrote:
> [...]
> som vil være egnet til forholdsvis nybegyndere i JAVA? (eneste hidtidige
> erfaring med programmering er scripting mm.)

Jeg bruger selv 'vim' som er en gammel Unix editor og nok ikke hvad du
søger efter. Jeg har brugt Together Control Center
(www.togethersoft.com) engang og synes at det er et utrollig godt CASE
værktøj. Det kan følge dig fra kravspecifikation til kode, test,
debugging faserne, og hvis jeg stadig kodede Java i en gruppe så ville
jeg stadig foretrække Together.
I modsætning til Rational Rose (som jeg synes er et totalt skod værktøj)
så kan Together også bruges til at gå "den anden vej". Når du har lavet
et klassediagram genererer Together automatisk kode skeletter for dig.
Hvis du så ændrer i koden så ændrer Together automatisk i diagrammerne.
Og hvis du har et eksisterende projekt med kode så kan du oprette et
Together projekt i roden og så importerer Together din kode og laver
diagrammer over det.

Prisen er godt nok lidt pebret, men det findes også i en gratis
begrænset version.

Robert

Fra : Kristian Thy

Dato : 28-03-03 11:58

Verily, Anders Bo Pedersen spewed forth:

> Er der derfor nogen som har input til hvilken editor som vil være
> egnet til forholdsvis nybegyndere i JAVA? (eneste hidtidige erfaring
> med programmering er scripting mm.)

Jeg ville nok foreslå dig at kigge på Eclipse
[ http://www.eclipse.org ], som - hvis man først har lært at bruge det
- også kan benyttes til andre snedige ting. Derudover er Argouml
[ http://argouml.tigris.org ] også et praktisk værktøj.

\\kristian
--
A beard is the ultimate symbol of a man's rebellion
against polite society and personal grooming. It's a

Fra : Jimmy Klitgaard [900~

Dato : 28-03-03 13:46

.... og endelig er der Sun ONE, som er Sun's eget udviklingsmiljø. Det er
også gratis og fungerer ganske fint.
Det er dog lidt tungt at køre med hvis man ikke har > 256 Mb ram i maskinen.
Det kan hentes på :
http://wwws.sun.com/software/sundev/jde/buy/index.html

Mvh
Jimmy

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-03 12:10

Jeg er meget, meget glad for JCreator LE .. der er syntax highlighting og
code completion - og så er det freeware .. Er du mere seriøs findes der også
en "stor" udgave af den, som koster penge

Simon