Ny PC - Del 2
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-03-03 20:38

I den forrige tråd fik jeg rigtigt mange gode svar så mange tak for dem.

Som nogen måske kan huske overvejede jeg et Asus P4PE motherboard
som har mange features og har generelt fået fine anmeldelser, men
så var jeg inde og læse lidt på http://www.asusboards.com hvor
man bla. læser følgende tråd og mange andre om samme emne:
http://www.asusboards.com/forums/showthread.php?s=4fa283c09805e3ee7b769ed6818f0825&threadid=33685

Her er der tilsyneladende og desværre ganske mange, der har været udsat for
problemer med kortet ved cold boot og Asus kan (vil?) ikke reproducere fejlen,
en sådan ustabilitet får mig til at være noget tilbageholdende, hvad angår
det pågældende kort.

På det grundlag har jeg overvejet en anden konfiguration nu fra XData:

Bundkort:
Intel Blue Mount 2 D845PEBT2 Socket478 DDR Retail +Audio+Lan+SATA+USB2.0 (1062,-)
Her er jeg godt klar over, at overclocknings mulighederne er begrænset til max. 4%
på FSB, men på den anden side er det næppe noget jeg umiddelbart vil gøre brug af.
Min opfattelse af Intels bundkort er, at de generelt er meget stabile, noget, der er
vigtigt for mig. Har jeg ret i opfattelsen?
Derudover har de ameldelser jeg har læst været positive pånær, hvad angår entusiast-
mulighederne.
Boradet skulle i øvrigt have ganske fremragende onboard lyd incl. både optisk og coax
digital udgang.

CPU:
P4 2,4 FSB: 533 Mhz (1478,-)
Umiddelbart den P4, der ser ud til at give det mest fornuftige forhold mellem
pris og ydelse.

Ram:
512MB Kingston PC2700 (569,-)
Af hvad jeg kan se får Kingston generelt udmærkede anmeldelser og ramchipsene
på deres 512MB valueram er tilsyneladende Samsung så den debat, der var af rammen
opfatter jeg mest som en "religionskrig" i den mere positive betydning af begrebet

Grafikkort:
XVT PVT28ANCF( (1483,-)
NVidia Geforce4 Ti4200
AGP 8X (jeg formoder, at det også kører på AGP 4X som der er på bundkortet?)
Desuden TV IN+OUT! 128MB DDR

Harddisk:
Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB (830,-)
Jeg har valgt at tilføje en harddisk til systemet istedet for at gebruge de
gamle. P3 450Mhz maskinen kan ved lejlighed få lov til at lege server mv.
Jeg har altid været glad for Maxtor og har aldrig oplevet problemer med disse.
Dog er der kun 2MB cache på denne disk som er et lille minus.

Kabinet:
Chieftec Dragon MidiTower DX-01B-D Black ATX (749,-)
Jeg synes dette kabinet ser ret godt og det virker som om det har nogle
virkelig fine features mht. bla. drevmontering og kabinetblæsere.
Kabinettet indeholder i øvrigt en 340W PSU, der vel må være nok til
ovenstående konfiguration+CDRW samt DVD og måske noget ekstra HD senere hen.

Samling:
250,-
Jeg har valgt at få maskinen samlet, da det sandsynligvis vil gøre evt. reklamationer
noget mindre problematiske.

Forsendelse:
125,-

Totalpris:

6546,-

Dvs. ca. 1500,- over det oprindelige budget. Til gengæld får jeg et grafikkort med
federe features, et flottere kabinet samt en harddisk og samling af maskinen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 17-03-03 21:15

SNIP

Gode valg af komponenter du er nået frem til!

Personligt ville jeg nok vælge P4PE (elsker ting der kan "skrues"
på), og så selvfølgelig samle det selv - det er for mig mere end
den halve fornøjelse

/Jakob

Fra : Martin S.

Dato : 17-03-03 21:25

> [...]
med disse.
> Dog er der kun 2MB cache på denne disk som er et lille minus.

Den fås altså også med 8MB intern Cache til 889,- (http://www.shg.dk)
Ellers kan du jo overveje en SATA Seagate Barracuda V+ - den er hurtig
siges der og støjsvag.
Men ellers kender jeg Western Digital 80 GB med 8 MB cache - den føles
ret god og hurtig. Og tester også lidt bedre (så vidt jeg husker) end
maxtor.. Men det er tests osv.
Vedr. Motherboard.. P4PE er helt fint - der er ingen problemer med det.
Nu er det godt nok også kun "deluxeudgaven" jeg kender med det hele
onboard, firewire, lyd, usb2, S-ATA osv.osv.

> [...]
> Kabinettet indeholder i øvrigt en 340W PSU, der vel må være nok til
> ovenstående konfiguration+CDRW samt DVD og måske noget ekstra HD

Jeg ville gå efter 400W psu. Også når du snakker om ekstra harddiske,
kabinetblæsere osv.

> Samling:
> 250,-
> Jeg har valgt at få maskinen samlet, da det sandsynligvis vil gøre
evt. reklamationer
> noget mindre problematiske.

Måske. Jeg tror det ikke. Er der en defekt enhed i den, så skal den jo
alligevel ud istedet for at man skal sende hele kabinettet retur..
Men ok, hvis de kører en burnin-test eller lign. med al hardwaren i, så
er det måske godt nok. Jeg tror bare ikke selv på det.

Martin