Hjææææælp .. (2. forsøg).!
Fra : the CURE

Dato : 15-03-03 19:37

Hillo!

Lige nogle hurtige :

01. Kan man lave en 0-level format på en IDE-disk - eller er det kun på en
SCSI?
02. Er der noget med, man kan "snyde" en f.eks. 41 GB HD til at tro, den KUN
er en 30 GB - hedder det en clip .. eller?
03. Min disk kan køre med 15 eller 16 cylindre - men hvad er det egentlig
for noget? Jeg kan se, jeg selv kan bestemme, hvad det skal være .. alt
efter hvordan jeg sætter mine jumpere på den!

Nyd sommeren derude .. i livet :)

the CURE

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-03-03 00:22

"the CURE" <scn@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3e7372b7$0$29544

> 01. Kan man lave en 0-level format på en IDE-disk - eller er det kun på en
> SCSI?

Nej, du kan ikke lowlevel formatere en ide disk. Alle ide diske er det, der hedder zone
recorded, hvilket vil sige, at antallet af spor pr. sektor er varierende. Denne algoritme
ligge i disken og det kræver en speciel controller for at formatere den. Disken kan gøre det
selv, men du kan ikke aktivere denne funktion uden specialudstyr. Der er programmer som
påstår, at de kan lowlevel formatere, men det kan ikke lade sig gøre.

Selv om du falder over programmer som Gibson Spinwrite, Seagate Disk Manager osv., så er der
intet at gøre. Hvorfor vil du også have den lowlevel formateret. Der er ingen grund til at
foretage dette på en ide disk i dag??

Antallet af hoveder kan dels sættes af hensyn til gamle maskiner, hvor der måske skal omsættes
pga. bios begrænsninger, og dels fordi nogle IBM maskiner har en feature som hedder "Rapid
Resume" en slags hurtig start. Det kan kun bruges sammen med 16 (eller er det 15 hoveder),
derfor er der en jumper, så du kan skifte mellem de to.

Claus
--
**** ** SMART Mini krydsfelt til lydkortmanden ********
** Skån dit lydkort og få masser af tilslutningsmuligheder ****