Kølepasta, P4, in a box
Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 15-03-03 17:20

Hey, jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan jeg helt præcis skal gøre
med kølepastaen på en P4.
Efter at jeg har skiftet fra en åbent kabinet (havde aldrig siderne på) til
et lukket med Magic Fleece måtter, er idle-temperaturen steget fra 40-41
grader til 49-50 grader.
Derfor tænkte jeg, at det måske ville være bedre med noget Arctic Silver
III kølepasta frem for det tape, som sidder på in a box-køleren.
Men skal denne tape så tages af? Og hvordan skal jeg gøre med kølepastaen?
Jeg læste i en vejledning til en af Noise Control's CPU-kølere, at man
skulle putte pasta i det lille hul på CPU'en + 3 dråber midt på pladen. Jeg
synes bare, at det lyder lidt voldsomt! Hvordan gør i?

- Lene

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 15-03-03 17:56

> [...]
Jeg
> synes bare, at det lyder lidt voldsomt! Hvordan gør i?

Kabinettemperaturen falder ikke selvom du bruger noget andet kølepasta.
Måske det er en bedre (supplerende) ide, at få lavet en bedre
luftgennemstrømning i kabinettet Din idle temp. er jo tydeligvis steget
fordi kabinettet er blevet varmere.

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-03 20:08

> [...]
>skulle putte pasta i det lille hul på CPU'en + 3 dråber midt på pladen. Jeg
>synes bare, at det lyder lidt voldsomt! Hvordan gør i?

Monter en 80mm blæser foran forneden der suger ind, i dit kabinet
og gerne en bagtil der suger ud, så kommer du ned på 41° igen.
--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 15-03-03 21:39

Jeg takker for jeres råd.

CPU'en kom til sidst op på 50-51 grader, selvom blæseren kørte på 2900
RPM.
Jeg prøvede så alligevel at skifte tapen ud med kølepasta. Tog tapen af
køleren, rensede den med sprit, rensede CPU'en med sprit, puttede
kølepasta på køleren og tog det overskydende af (efter vejledning fra
Arctic Silver). Så satte jeg dog kun en lille klat pasta på CPU'en, da
jeg ikke skal nyde noget af nogle forsøg uden dokumentation for, at det
er rigtigt.
Fjernede en af måtterne lige ved siden af CPU'en og luftede i øvrigt ud i
rummet.
Q-fan er taget fra, så køleren under min SCSI-disk kører på fuld knald
hele tiden (1500 RPM). Køleren i strømforsyningen styrer dog stadig sig
selv (er nu på 800 RPM - kan kører 1500 RPM).
På nuværende tidspunkt siger den 46-47 grader og blæseren er på 2400 RPM.

Jeg har hele tiden vidst, at der skulle noget mere køling i, men da det
ikke lige bliver i denne måned, må det kører så godt som muligt på
nuværende køling.

- Lene

Fra : Leony

Dato : 16-03-03 11:11

"Lene Skov Mikkelsen" <pivnu@loveletters.dk> skrev i en meddelelse

> Q-fan er taget fra

Gætter på at du bruger Asus. De er berygtede for at deres sensorer viser
meget høje temperaturer.
En opdatering af BIOS kan i nogle tilfælde give en temeratur nedgang på
10-15 grader (har selv oplevet det på mit cuv4x og har også læst andres
oplevelser med andre boards).
Hvilken temperatur der så er rigtig må man så spekulere over, men der er
jo altid "røre ved profilet testen".

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 16-03-03 12:44

> [...]
> oplevelser med andre boards).
> Hvilken temperatur der så er rigtig må man så spekulere over, men der er

Det er nemlig et Asus... Men opdatering af BIOS har ikke vist nogen forskel
(bruger den nyeste - og har gjort det det meste af tiden). Dog er jeg godt
klar over, at tallene er misvisende. Man kan bruge tallene til at se
ændringer - ikke de præcise temperature. Men jeg har jo netop også haft en
"pæn" ændring = ca. 10 grader og noget mere hastighed på køleren. Lige nu
siger den 42 grader, men jeg har heller ikke haft den tændt så længe. Efter
en 12 timers tid kommer den op på ca. 50 grader igen, kunne jeg se i går.
Men okay, den er da ikke lige ved at futte af Der er ingen ustabilitet
eller lignende.

- Lene