Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign og printstyles
Fra : Thomas

Dato : 25-03-03 16:14

Kan man eksportere eller gemme sine printstyles i InDesign (PC)? Jeg står
for at skulle reinstallere min maskine, og vil gerne bibeholde mine print
styles.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik?

Fra : Madsen

Dato : 25-03-03 16:51

Thomas skrev:

> Kan man eksportere eller gemme sine printstyles i InDesign (PC)?
> Jeg står for at skulle reinstallere min maskine, og vil gerne
> bibeholde mine print styles.

Du kan f.eks. gå ind i File > Printer Styles > Define og markere dem
alle ved at klikke på den øverste, trykke Shift ned og klikke på den
nederste og derefter klikke på Save-knappen. Så kan du selv vælge
placeringen. Senere når du har geninstalleret kan de indlæses vha.
Load-knappen som også befinder sig i File > Printer Styles > Define.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 26-03-03 08:40

> [...]
> placeringen. Senere når du har geninstalleret kan de indlæses vha.
> Load-knappen som også befinder sig i File > Printer Styles > Define.

Tak for hjælpen, nu er det et punkt mindre på listen over trælse ting ved
geninstallering

Hmm ... skulle man starte en tråd om tips og gode råd ved geninstallering?

Fra : Madsen

Dato : 26-03-03 15:31

Thomas skrev:

> Hmm ... skulle man starte en tråd om tips og gode råd ved
> geninstallering?

Det er nok meget individuelt og skulle det i så fald gælde både Mac,
PC, Unix og hvad folk nu ellers bruger i denne gruppe? :)

Jeg plejer at lave et image af hele skidtet med DriveImage 2002 fra
PowerQuest. Så slipper man for at skulle starte forfra igen hvis noget
går i koks. Man kan i stedet blot genindlæse en ældre imagefil, hvilket
tager 15 til 20 min. i mit tilfælde. Da det hele var nyinstalleret med
alle programmer og drivere på plads lavede jeg et image af installation
som jeg så har liggende et sikkert sted på cd'er. Derudover laver jeg
jævnligt et image af installationen efterhånden som jeg får installeret
nyere drivere og opdateringer til de forskellige programmer. Dette
image gemmer jeg på en ekstern harddisk.

Hvis man på et tidspunkt får lyst til at starte helt forfra så kan
men rykke enkelte filer og mapper ud af imagefilen vha. et medfølgende
program ved navn ImageExplorer. Ret smart efter min mening.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 26-03-03 16:13

> Thomas skrev:
> Jeg plejer at lave et image af hele skidtet med DriveImage 2002 fra
> PowerQuest. Så slipper man for at skulle starte forfra igen hvis noget

Booter man så bare op på image cd'en med en formatteret disk i maskinen?
Eller hvordan genindlæser man et image?

Fra : Madsen

Dato : 27-03-03 00:33

Peter Loumann skrev:

> Men det kræver så også, at jeg tager skiven ud af kuverten og gør
> nogle ting.

Ja, det er så næsten nødvendigt, medmindre at du kan overtale en
eller anden til at gøre det.

> Måske ville jeg endda blive nødt til at læse manualen ...

Det er en plage, men skruetrækkeren burde du kunne slippe for i det
mindste. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 26-03-03 16:58

Thomas skrev:

> Booter man så bare op på image cd'en med en formatteret disk i
> maskinen? Eller hvordan genindlæser man et image?

Man kan lave to bootdisketter som man kan boote computeren på. Disse
disketter starter automatisk DriveImage i et DOS-lignende interface
som giver dig mulighed for at indlæse et image, lave et nyt eller
klone indholdet af en disk til en anden.
Hvis du brænder et image direkte ud på cd'er vha. DriveImage så kan
du boote vha. cd'erne, hvis da ellers pc'en understøtter dette, men
det gør de fleste nyere pc'er.

DriveImage 2002 kan lave og indlæse imagefiler under Windows, men
dog ikke af selve systempartitionen da mange af filerne er i brug
når Windows kører.

DriveImage understøtter ikke RAID hvis du kører med sådan noget, men
det understøtter de fleste filsystemer og dermed også FAT32 og NTFS
som Win2000/XP kan køre med.

Madsen.

Fra : Thomas

Dato : 26-03-03 17:15

> Thomas skrev:
> DriveImage 2002 kan lave og indlæse imagefiler under Windows, men
> dog ikke af selve systempartitionen da mange af filerne er i brug
> når Windows kører.

Jeg skal lave en frisk installation af Windows XP, kan jeg så ikke bagefter
lave et image med OS'et på, så jeg, hvis jeg får brug for det, bare kan
idlæse det image og så er kørende igen uden at skulle installere XP forfra
inden?

Fra : Madsen

Dato : 26-03-03 17:41

Thomas skrev:

> [...]
> bagefter lave et image med OS'et på, så jeg, hvis jeg får brug for
> det, bare kan idlæse det image og så er kørende igen uden at

Jo, det er sådan jeg gør. Det image jeg har liggende på cd'er inde i
skabet af lavet dengang min XP-installation var friskinstalleret med
alle programmer og drivere på plads. Hvis jeg på et eller andet
tidspunkt kommer til at kvaje mig gevaldigt, hvilket sker jænvligt,
så kan jeg gå ind og hente disse cd'er, boote pc'en på dem og på 20
min. stille pc'en tilbage til dengang. Det betyder selvfølgelig også
at alt hvad jeg har installeret i mellemtiden på drevet forsvinder,
men det er derfor at jeg laver et andet image et par gange om ugen,
så min pc trods alt ikke bliver stillet alt for langt tilbage hvis
jeg bliver nødt til at genindlæse et image.

F.eks. så har jeg pt. 3 forskellige imagefiler af Win2000 liggende
på en ekstern disk. Jeg har et image fra weekenden hvor jeg forsøgte
at installere Win2000 med SP3 forfra (min Win2000 har nemlig lidt
småproblemer for tiden). Den nyinstallation kan jeg fortsætte på
ved at genindlæse imagefilen på drevet.
Derudover så har jeg et image liggende fra før jeg installerede
DirectX 9.0a. Hvis nu det viser sig at være noget skrammel så kan
jeg altid gå tilbage til før det blev installeret.

Til slut så har jeg et image af min nuværende Win2000-installation
så jeg kan komme tilbage til den hvis et eller andet brænder sammen.
Man kan bede DriveImage om at komprimere imagefilen. Det betyder i
praksis af imagefilen kun fylder ca. en tredjedel af hvad dataene
på drevet fylder udpakket.

WinXP har jo så sin System Restore som fungerer lidt på samme måde.
Jeg foretrækker dog DriveImage.

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-03 18:05

On Wed, 26 Mar 2003 17:40:42 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>F.eks. så har jeg pt. 3 forskellige imagefiler af Win2000 liggende
>på en ekstern disk.

Ekstern? Usb? Firewire? Kan du indlæse derfra i det der "dos-lignende
interface"? Eller duer det kun, fordi du også har Win Xp og kan gøre
det derfra?

>WinXP har jo så sin System Restore som fungerer lidt på samme måde.
>Jeg foretrækker dog DriveImage.

Jo - system restore er fint nok, sålænge man kan komme ind i windåzen,
men ellers er man sgu på den.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-03-03 18:33

Peter Loumann skrev:

> Ekstern? Usb? Firewire? Kan du indlæse derfra i det der
> "dos-lignende interface"?

Det er mig der vrøvler. De ligger på en anden fysisk disk end den
styresystemet er installeret på, men det er ikke den eksterne jeg
indlæser fra vha. DriveImage. Det er fra en intern IDE-disk.
Dog har jeg en kopi på den eksterne (Firewire) i tilfælde af at
begge interne diske skulle brænde sammen af en eller anden årsag.
Jeg kan ikke se den eksterne fra DriveImage. Hvis imagefilerne på
den eksterne skal bruges i DriveImage så skal de kopieres ind på
den interne først.

> Jo - system restore er fint nok, sålænge man kan komme ind i
> windåzen, men ellers er man sgu på den.

Just præcist. Hvad gør man den dag hvor man ikke kan det? Det er
at lege lidt for meget med ilden efter min mening. Desuden så har
jeg før set og hørt om at det ikke har hjulpet at genindlæse et
restore punkt efter at have installeret en fejlfyldt opdatering
eller lignende, så jeg tror ikke på at det hele bliver sat tilbage.
Det gør det derimod med DriveImage (eller Norton Ghost).

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-03 21:39

On Wed, 26 Mar 2003 18:33:24 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Det er mig der vrøvler.

Shit happens

>begge interne diske skulle brænde sammen af en eller anden årsag.
>Jeg kan ikke se den eksterne fra DriveImage.

Sådan så jeg det godtnok også, men dit vrøvl gjorde mig lidt i tvivl

>Hvis imagefilerne på
>den eksterne skal bruges i DriveImage så skal de kopieres ind på
>den interne først.

Jo, og det kan du jo så heller ikke gøre, hvis windåzen er død.

>Just præcist. Hvad gør man den dag hvor man ikke kan det? Det er
>at lege lidt for meget med ilden efter min mening.

Njah - jeg var ude for det, den der med "not less or equal", vist
efter en driveropdatering. Det var nu ikke en meget stor sag at køre
install-cd'en oveni.

> [...]
>restore punkt efter at have installeret en fejlfyldt opdatering
>eller lignende, så jeg tror ikke på at det hele bliver sat tilbage.

Chokerende!

>Det gør det derimod med DriveImage (eller Norton Ghost).

Joh - jeg købt Ghost for et par måneder siden, men har ikke fået taget
mig sammen til at tage den i brug.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Madsen

Dato : 26-03-03 22:03

Peter Loumann skrev:

> Jo, og det kan du jo så heller ikke gøre, hvis windåzen er død.

Nej, men så kan jeg i det mindste lave en minimal Windows-installation
så jeg har mulighed for at kopierer filerne over fra den eksterne og
ind på en af de interne. Det vil jeg ikke engang kunne med et restore
punkt. Det tror jeg ikke da.

> Joh - jeg købt Ghost for et par måneder siden, men har ikke fået
> taget mig sammen til at tage den i brug.

Kan du så komme i gang og det er lige nu! :)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-03 22:40

On Wed, 26 Mar 2003 22:02:38 +0100, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Kan du så komme i gang og det er lige nu! :)

Hmm, jeg har været dum nok at at lægge både windåzen og programmerne
på C. Det gi'r godt 10 GB, og jeg har kun 25 GB ledig på E. Ok, så kan
der jo komprimeres. Men det kræver så også, at jeg tager skiven ud af
kuverten og gør nogle ting. Måske ville jeg endda blive nødt til at
læse manualen ...

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk