Hjælp til projekt; vil I bruge SVG?
Fra : pivnu

Dato : 26-03-03 10:56

Hej,

jeg er i gang med et projekt, hvor jeg skal vejlede i brugen af SVG.
SVG er en ny standart under W3C til at lave vektorgrafik. Ligesom til
AutoCAD findes der også en browser-viewer til SVG. Denne skulle gerne
være i browseren som standart i de kommende browsere. Man kan
konventere DXF -> SVG.

Jeg vil nu gerne høre, om I ville have interesse i SVG? Gider I
overhoved kigge på det (hvorfor/hvorfor ikke)? Er det et
"religions"-spørgsmål?
Kort sagt: mener I, at man kan lokke nuværende brugere af CAD over til
SVG?

Håber, at I vil ligge en lille besked til mig

På forhånd tak!

- Lene

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 28-03-03 00:04

"pivnu" <pivnu@loveletters.dk> wrote in message
> [...]
> "religions"-spørgsmål?
> Kort sagt: mener I, at man kan lokke nuværende brugere af CAD over til

Hej Lene, der er ingen tvivl om at SVG er det bedste der er sket inden for
vektor grafik, i mange år.
SVG formatet baseret på XML fortjener helt klart større udbreddelse en det
har fået indtil nu, det understøttes da også af de førende grafik
programmer, (Adobe Illustrator og Corel Draw osv.). Men ses alt for lidt på
Internettet.

At DXF har områder tilfælles med SVG betyder dog ikke at SVG kan erstatte
CAD formaterne. Lige nu er det eneste overflødig gjorde format nok WMF.

CAD formaterne er ganske simpelt langt mere avancerede end hvad SVG kan
tilbyde, Det skyldes at de fleste CAD systemer bevæger sig fra
Tegnings-baseret til Model-baseret struktur.
Tegningerne har længe været baseret på vektor grafik, mens modellerne er
delt i fysiske og logiske modeller. De fysiske modeller er baseret på
3D-solid modelling, mens de logisk modeller som typisk er diagrammer (f.eks
EL, hydraulik, flow, PI, osv.) fortsat er vektor el. bitmap basseret. Hvis
du skal have fat i en fremtidig gruppe CAD brugere så er det i den sidste
del du skal lede.

Kort sagt når SVG ikke de største CAD formater til sokkeholderne, men har
helt sikkert sin berettigelse andre steder måske suppleret med noget mere
XML.

Prøv iøvrigt i News:dk.edb.grafik

Kig på http://www.gammeldok.dk der er en udstilling om arkitekter der er
begyndet at bruge de 3D-model teknikker som bliver anvendt i store dele af
maskin industrien.
Kig på http://ptc.com Pro/ENGINEER Routed Systems er et system som linker
den fysiske (3D) model sammen med det logisk diagram, diagrammet er baseret
på XML skemaer.
Kig på http://ppo.intergraph.com/smartplant/ el. http://www.steptools.com/
hvis du vil vide mere om de sidste nye CAD formater.

Mvh Peter A. Jensen