?: Teltvogn
Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 25-03-03 23:40

Hej

Vi er en familie på 5 - 3 børn på 7 og nedefter. Vi har solgt vores
Campingvog og skal have købt en teltvogn i prisklassen 4-8000.

Hvad skal vi passe på?

Hvordan fungerer de forskellige typer
Camplet
CombiCamp
Bella Camp
Nissen Camplet

fx.
Tid ved opsætning
hvor meget slåes op ad gangen (kun vogne eller også fortelt)
bagageplads
Køkkenplads
Kvalitet
Svage punkter
Generelle fordele/ulemper

NB Jeg ønsker ikke at starte en religionskrig mellem de forskellige typer,
men jeg kender for lidt til teltvogne, og har brug for lidt info - inden
køb.

Hilsen Michael

Fra : Jan Pedersen

Dato : 26-03-03 06:26

Michael Svarre Hansen wrote:
> Hej
>
> Vi er en familie på 5 - 3 børn på 7 og nedefter. Vi har solgt vores
> Campingvog og skal have købt en teltvogn i prisklassen 4-8000.

4-8000 kr for du ikke mget for hvis der skal være plads til 5, samt være i
nogen lunde stand.

Jan

Fra : Michael

Dato : 26-03-03 07:00

Hej Michael
Som jan skrev er det ikke så meget du får for 4-8000, men det kan da lade
sig gøre
Har selv haft en Camplet GT som jeg gav 5000,- for (ikke verdens pæneste)
men tæt.
Der er ingen problemer med at slå den op. tager ca 10-15 min. og vi var også
2 voksne og 3 børn, lidt trangt, men bedre plads end i en CombiCamp.som også
tager lidt længre tid at slå op, da "forteltet" skal sættes på bagefter.
Ulempen ved en Camplet er at du ikke har noget gulv i forteltet. (MEGET surt
i en typisk dansk sommer) det har CombiCampen.Campletten har indbygget
"køkken" i bagsmækken. på CombiCampen er det ekstra udstyr.Bagageplads, tja
vi havde hele bilen fyldt op ved dem begge to, men lidt kan man da pakke ned
i dem. Resten af dem kender jeg ikke rigtigt noget til, så.
Håber at du kan bruge denne smøre til noget fornuftigt.
Hilsen Michael.

Fra : sogs

Dato : 26-03-03 11:59

Michael Svarre Hansen wrote:
> Hej

Selv Hej
Phy ha. Frygtelig masse spørgsm . Prøver at hænge på

> Vi er en familie på 5 - 3 børn på 7 og nedefter. Vi har solgt vores
> Campingvog og skal have købt en teltvogn i prisklassen 4-8000.

Kommer til at kræve lidt benarbejde - eller held. Vær forberedt på smårep -
En heldig campist fandt i markedsgr. en god CC for kr.1000 - der dog skulle ha et nyt hængsel -
Men 3 mindre børn ! . Kræver en klapseng i forteltet eller hvis CC, inde i kabinen. (Mere plads i forteltet) Aldi havde en alucampingseng (voksen) for 249 sidste år og den kommer måske igen. Eller måske et anneks, idet man sikkert ikke allerede vil ud i et telt for sig selv -

> Hvad skal vi passe på?

Kik på www.cc-club.dk i forum og i oversigten på indlægget Re: Køb af brugt - m tip der gælder for alle typer teltvogne.

Og se på CL efter om hængslet på bagsmækken m. køkkenet skal justeres så vognen stadig er let at lukke og er tæt.. Hvis du er i tvivl om tæthed kan du lukke med avissider i klemme ved alle mistænkte steder. Vognen lukket, skal papiret natuligvis rives i stykker når du bagefter trækker i det.
Man opbevarer derfor altid CL med køkkenet lavest så evt vand ikke løber ind i køkkenet hvis bagsmækken ikke blev lukket ordentligt. Har kostet utrolige ærgelser.

> Hvordan fungerer de forskellige typer
> Camplet

Åbner sidelængs, og stangsystemet m forteltet fungerer ca som en barnevognskaleche der holdes udspændt når man pløkker kanterne. Køkkenet er som bekendt integreret i bagsmækken.

> CombiCamp

Alle CC har fast gulv inde ved sengene idet låget vendes til gulv.

Den oprindelige var "bagklapperen" der som antydes åbnes bagover - mange har været glade for at kunne holde i parkeringsbåse på favoritpladserne på vejen sydover. Omtrent om man ser Autocampere gør det i dag. Nogle er dog bange for østbanditter og jeg ved ikke hvor udbredt det stadig er. Stangsystemet ligner CL men teltet holdes i udspændt af låget, der bliver til gulv. Vogntelte skal altså ikke pløkkes. Køkkenet er som regel i en kasse der kan flyttes fra trækstangen til forteltet hvis man har et sådan. Vi har også set, at man foretrækker at kokkerere i det fri, på stangen, ser det sydpå som en stor fordel.

CC kom så på et tidspunkt med flere modeller vogne der åbnede over siden og hvor man så sover på tværs - låget stadig som gulv, hvorfor der blev lavet kombineret sofa sengeforlængere. Og køkkenet stadig i en boks på trækstangen. Telt-stangsystemet på vognen fungerer med en lodret midterstang og "fjederspær" der løftes til næsten vandret og spænder teltsiderne op/ud -

Endelig kom der i 97 -98 Safariserien m Panda som den største, der også åbnes sidelængs og hvor man fandt på at bolte køkkenet fast på bagsmækken så det dels var på plads når forteltet blev sat, men også lige ved døren, når man ikke har behov for et fortelt. Alt, Vand gas køl er tilsluttet som i en CV og kan bruges ved stop på turen. Køre man uden fortelt fås der et lille tag til at sætte over køkkenet.
Er nu afløst af een model størrelse Venezia der kan varieres i indretning

> Bella Camp

Vi lånte for en del år sidenen Bella Camp og jeg svarer ud fra det - Andre ved måske mere ?
Åbner også sidelængs, men sådan, at man sover på langs af låg og bund. Der bliver en midtergang m gulv, og en dobbeltseng til hver sidde. Som vi husker det, ikke fast køkken - men ret mig hvis det er forkert. Forteltet blev sat som man sætter et villatelt- . Her var så et utroligt ekstra stort fortelt 20 -25 m.

> Nissen Camplet

Må være de første modeller - Vi kender en Nissen Camplet 500 - Der er uden køkken i bagsmækken. Selve kassen er også højere, rummer mere end nyere CL
Man sover som i de andre CL på langs Denne var skrottet til havetrailer - men kom til ære med et telt og stangsæt fra en GT fra sidst i 80erne - Lige den ser lidt mærkelig ud men kan stå helt pænt.på rette underlag

Endelig er der nogle der hedder Montana - De var på Bella Messen med en Motorcykkelvariant, men de havde også udstillet noget der lignede en ældre CC med løst køkken - Altså en kopi og *knap* så pænt forarbejdet - og jeg overhørte en kunde der efter et år ville ha CV og ikke kunne sælge sin Montana, da man kun havde Norsk Importør. Og ingen reservedele. - Fyren udtrykte kun at skulle representere den smarte motorcykkelvariant og kunne kun beklage. Citat af det overhørte Ved ikke hvad man kan få det til ? Han svarede ikke heldigt.

> fx.
> Tid ved opsætning

15-20 min med gulvtæpper og lamper osv. Vi bruger sommetider en time med alt til en CC Venezia, men holder så et par pauser. Kan, hvis det skal være, gå i seng på 5 min.

> hvor meget slåes op ad gangen (kun vogne eller også fortelt)

CL rejser det hele af een gang CC kan nøjes med vognteltet og sætte forteltet næste dag. Samme med den Belle vi kendte - Nissen som CL

> bagageplads

Tja - der er jo over årene en masse vogn størrelser - Da vi havde CL havde vi sengetøj 4 stole og et camping bord + et par tasker inde i vognen og lidt på toppen også

CC er mere 4kantet og de store har ca 1m3 plads inde i kassen og god plads å toppen også - Man pralede med plads til 31 klodskasser inde i vognkassen på messen - Nyere CC har også et magasin under sengene. Altså nede imellem hjulene.
Vi kan på vores Venezia ha med til 6 personer. også 2 borde og 6 lalleman Jeg mailer gerne en inventarliste, men vil ikke være til grin ved at lægge den her - Teltcampister skal af natur begrænse sig og dette er stik modsat - det rene mary poppins. ) Vores inventarliste ligner sikkert en fra CV. Kaffemaskine var første must.

> Køkkenplads

Varierer med årgangen - men der kan som sagt være rigtig højt til loftet.
Mangler køkken kassen ville jeg købe en cramer gasgrill, en god køleboks og klare resten med et par egnede plastikkasser.
Det såkaldte lux køkken er i den store udgave til Panda - Venezia en hel del større end CL og har plads til køleboksen + vand og gas klar. - Har skuffer, en hylde osv, men i den prisklasse du nævner er det vist ikke standard. Ældre CL har, bortser fra den Nissen, altid haft køkkenbagsmækken og et løst gaskomfur..

> Kvalitet

Er vel stort set det samme - CC har tidligere været på forskellige udlandske hænder og en periode popnittede de teltet på vognen istedet for at køre det på gennem en profilskinne. Betyder dog kun noget hvis man af en eller anden årsag vil afpåmontere teltet. 2x2 arbejdstimer Vi har også fra den periode hørt om telte der var krøbet på kassen, blevet for små og har fået kiler isyet. Nuværende CC er Dansk og har styr på teltmaterialerne - Og bruger bomuld til det hele, så der altid er et behageligt klima i vognen..
CL får deres telte syet af Issabella i den kendte kvalitet - Jeg har hørt at der er kunststof i materialet, men er ikke klar over om der er forskel på hvor meget det dugger, danner kondens..

> Svage punkter.

Afhænger af pasningen - vi ser 30 år gamle vogne der stadig fungerer (og kan sælges) og nye vogne der er sure på kort tid. Køkkenet på CL vil på ældre vogne gerne hænge - mangler ved brug ligesom et ordentligt støtteben da benet på trådhylden virker lidt vakkelvoren.

> Generelle fordele/ulemper

Imellem ældre årgange af de to vogne må gå på, at der er gulv i CC - og en kabine mere når forteltet er sat - og køkkenet "fast" i CL, men med et ops! til tæthed og en vurdering af arbejdshøjden. Så er der noget med mere lodrette teltsidder på nogle CC der også er født med et lille udhæng over døren i fronten - fordel i regn.

> NB Jeg ønsker ikke at starte en religionskrig mellem de forskellige
> typer, men jeg kender for lidt til teltvogne, og har brug for lidt
> info - inden køb.

vi ser kvaliteter i begge typer - og især en masse dejlige mennesker

håber der var lidt at arbejde videre med - Nu må i rundt og kikke hos forhandlerne der netop nu er i gang med åbenthus weekender. Der er også tit billeder på campingferie, vogne til salg -

mvh sten

Fra : Søren Uttrup

Dato : 26-03-03 12:21

> [...]
for 249 sidste år og den kommer måske igen. Eller måske et anneks
>, idet man sikkert ikke allerede vil ud i et telt for sig selv -

jeg har da jeg var mindre camperet med mine forældre i en camplet. Og vi var
4 børn ! Men det endte da med at jeg, som var den største, måtte rykke ud i
forteltet. Mine 3 små søskende kunne dog godt være inde i den store kabine
(den uden hjulkasser).

Hvis i vil købe en så billig/gammel camplet, så pas på ikke at få en der har
været fugtig (råden). Gå efter lugten

Fra : Claus Lind

Dato : 26-03-03 13:25

Hej Michael
Jeg vil give Søren fuldstændig ret jeg har også haft fire børn i min camplet
fra 3 - 12 år det der er vigtigt er at børnene ikke er større end 140 cm da
de så kan ligge "på den anden led" i den "store " afdeling min første
camplet var fra 78 til 3800 kr med en masse udstyr og den var meget fin
bortset fra farverne der jo ikke er dem der er moderne nu, men sådan noget
er ikke noget jeg tager mig af, det er iøvrigt også en måde at komme i
kontakt med de andre på pladsen da de jo lige skal vide, hvor gammel den er
. Jeg har nu købt mig en nyere camplet fra 2000 til 22000 kr, som kun
havde været brugt en gang du skal bare købe på den rigtige årstid og det er
desvære ikke lige nu .
Jeg kiggede meget inden jeg købte og jeg er overbevist om at camplet er den
ubetingede mest ukomblicerede og letteste at sætte op på blødt underlag
"græs" da der skal bruges nogle pløkker for at stabilisere den. Angående
gulv så har jeg en tyk presenning som man bruger til lastbiler liggende på
jorden så jeg undgår alt kondens i campletten den er også meget nem ar holde
ren da den er let at feje.

Venlig hilsen en meget glad campist
Claus Lind

Fra : sogs

Dato : 26-03-03 14:30

Claus Lind wrote:
> [...]
> lastbiler liggende på jorden så jeg undgår alt kondens i campletten
> den er også meget nem ar holde ren da den er let at feje.

Ja meget vigtigt med et vandtæt underlag - vi bruger nu bare en af de tynde og har et meget let camping gulvtæppe der har fulgt os fra vores første vogn. har i en snvver vænding klaret os med nogle sorte sække der blev sprættet op og lagt under tæppet, de skulle ikke gøres rene, men røg ud da vi flyttede.

Og så skrev jeg;

>CL får deres telte syet af Isabella i den kendte kvalitet - Jeg har hørt at der er kunststof i materialet, men er ikke klar over om der er forskel på hvor meget det >dugger, danner kondens..

Var ikke ment som en kritik idet teltdug er en kompliceret affære.

Der er selvfølgelig fordele ved lidt syntetisk blandet i teltdugen og det er sikkert ikke fordi det er billigere - Måske stærkere ved samme dugvægt - Og farverne holder nok længere.

Et især hel- syntetisk telt er meget lettere at rense fugleklatter og møg af, og kan som standtelte, der står ude mdr og år holde væsentligt længere. Og endelig kan de ikke rådne, selv om de både kan få sorte pletter og mørnes af solen.

Bomuld er naturprodukt og mere sart for forkert fugtig opbevaring.

Vi har engang holdt ferie i et telt med vinylarmeret tag - skrækkeligt, idet kondens, trods masser af udluftning, hele tiden dryppede i hovedet på os. Selvfølgelig koldt og regnvejr, men alligevel - kinesisk vandtortur. Jeg har senere hørt om en rivedyr armeret dug med en særlig dænende micro underflade der skulle forhindre dryp, men testpersonerne var ikke tilfredse - bomuld bedre -

Støder man på et vinylarmeret tag, har vi altså haft dårlige erfaringer.

mvh sten

Fra : Claus Lind

Dato : 26-03-03 16:50

Hej Steen
Du har ret, meeeen når jeg står op om morgenen, så synes jeg ikke det er så
rart at stå ud på en knasende hård plastikpresenning med mine små sarte
fuselutter der oven i købet kan være meget kold, derfor bruger jeg den anden
løsning . Men løsningen med plastik under presenningen er et tip jeg
vil benytte mig af fremover da det er meget irreterende at stå og rense græs
og andet af.

Venlig hilsen
Claus Lind

Fra : sogs

Dato : 26-03-03 17:34

Claus Lind wrote:
> [...]
> presenningen er et tip jeg vil benytte mig af fremover da det er
> meget irreterende at stå og rense græs og andet af.

Hej Claus
Vi bruger selvfølgelig altid det tynde tæppe oven på plastikken i forteltet. ( og har rigtigt tæppe på gulvet inde ved sengene
Men ulempen med de tynde tæpper er, at de gerne vil ligge uroligt, krølle osv og jeg har derfor slået store plastikringe i hjørner og på udvalgte steder - og sømmer det med et par pløkker hvor det behøves. Svarer til tæppemandens tape foran dørene. Med børn der farer ind og ud har vi også altid haft et mas med at holde forteltet pænt. Når vi pakker skal den tynde presenning, medmindre den er meget beskidt, bare tørre i solen, og foldes, , så orme lægges mod orme, og får samme side nedad hver gang.
Normadesnak -
mvh sten

Fra : Claus Lind

Dato : 26-03-03 18:02

Hej Steen og selvfølgelig alle jer andre.
Det eneste jeg savner på CampLetten, som er på de nye CC nemlig "gangen"
foran sovekabinen og lamelbunden under madrasserne, da det ved kølige nætter
giver noget fugt under dem.
Bortset fra det glæder jeg mig helt vildt til at komme ud igen på week-ender
og ferier og sidde og nyde et glas rødvin i solnedgangen i det fri sammen
med mine 2 dejlige unger. Jeg tillader mig lige at gøre lidt reklame for en
enkelt plads vi mindst en gang om året "skal" besøge, nemlig Skovlund
Camping på NV Fyn det er efter min bedste overbevisning et af de smukkeste
steder i DK.

Venlig hilsen
Claus Lind

Fra : sogs

Dato : 26-03-03 20:38

Claus Lind wrote:

> Bortset fra det glæder jeg mig helt vildt til at komme ud igen på
> week-ender og ferier og sidde og nyde et glas rødvin i solnedgangen i
> det fri sammen med mine 2 dejlige unger.

Og alle de andre dejlige stunder F.eks kl 5 om morgenen, frisk kaffe og meditere alene mens dagen begynder, holde øje m vejret, mens alle stadig sover trygt.
Søvnige campister begynder at liste rundt - små nik - en god dag begynder.

>Jeg tillader mig lige at
> gøre lidt reklame for en enkelt plads vi mindst en gang om året
> "skal" besøge, nemlig Skovlund Camping på NV Fyn det er efter min
> bedste overbevisning et af de smukkeste steder i DK.

Tak for det - guld værd, og når vi er på Fyn har vi været meget glade for Diernæs Camping ved Fåborg - Fynske Alper - Dejlig lille plads i lille landsby hvor vi fandt plads på nogle terasser hvorfra vi kunne se hen over huse og træer i byen til kirketårnet og ud over landet. Ren idyl. Gå en aftentur op af markvejen i bakkerne og se hele landskabet og sydhavet folde sig ud - Smukt så hverken vi eller ungerne glemmer det.

Med venlig hilsen
Sten

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 26-03-03 23:28

Tusinde tak for nogle gode og fyldestgørende svar
Vi holder øje med forskellige tilbud.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 27-03-03 08:59

Hej med alle jer glade teltvognscampister.
Vi har selv haft en CL GT fra '82. Den har været i Frankrig 2 gange og det
uden problemer !!!!
Som en skrev, er det ikke så vigtigt hvor gammel vognen er, men at teltet er
tæt og ikke lugter "gammelt"
Vi har nu solgt den gamle og købt os en Royal fra '97.
Turen går igen i år syd på og vi glæder os meget til at komme afsted.
Mange hilsener fra en glad Camplet ejer.

Fra : claus & anita

Dato : 06-04-03 00:11

Hej
jeg vil da bare lige fortælle at mine forældre havde en combi camp 4xx easy,
er ikke helt sikker på de sidste tal,måske 404,men man åbnede den ved at
tibbe "låget" til venstre (set forfra) og det var faktisk en rigtig fin
vogn,og jeg tror godt der kan sove 5 pers. deri. På vognen lynede man så
forteltet på + de havde købt sådant et mellemstykke oveni, så der var
ca.18kvm i forteltet!+det det rum der er inde ved siden af sovekabinen.Det
duer når man har børn.Den burde være til at betale sig fra.
Hilsen Claus Rasmussen.