low carb og sult
Fra : gnils

Dato : 25-03-03 22:54

Hjesa!

Jeg er netop begyndt på atkins lowcarb livsstil.

Jeg render konstant rundt og er sulten... Er det bare sådan i starten
eller hvad?

Jeg sørger for at få godt med mad - men holder mig til ca 20 g
stivelse/sukker om dagen.

Jeg har været i gang siden i går.

Hvad findes der forresten af små ting, der kan erstatte marsbaren på
vej hjem? Gerne som kan købes i en tankstation...

Og er der nogen der kender stivelses/sukkerindholdet i de belgiske
mørke trappistøl, f.eks. chimay bleu?p

--
gnils

Fra : [web woman]

Dato : 26-03-03 00:10

"gnils" <inv@inv.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg sørger for at få godt med mad - men holder mig til ca 20 g
> stivelse/sukker om dagen.

Kan du ikke bare spise mere af noget andet?
Mere kød eksempelvis.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-03-03 17:10

gnils wrote:

> Hjesa!
>
> Jeg er netop begyndt på atkins lowcarb livsstil.

Det skal lige siges, at jeg ikke kender noget til atkins. Så følgende er
alene ud fra hvad du skriver.

> [...]
> eller hvad?
>
> Jeg sørger for at få godt med mad - men holder mig til ca 20 g

Er det ikke lidt meget, at sige, at du _konstant_ er sulten, når du kun
har været igang i 24t.

Giv lige fordøjelsessystemet en chance for at vænne sig til fx den
mindre mængde mad

> Hvad findes der forresten af små ting, der kan erstatte marsbaren på
> vej hjem? Gerne som kan købes i en tankstation...

Frugt? (hvis det altså er tilladt på Atkins)

Marsbaren er i hvert fald fyldt med sukker og stivelse, så den er i
hvert fald ikke på atkins (eller hvad, René????)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : gnils

Dato : 26-03-03 17:38

En der kalder sig Carsten Riis <cr@carben.dk> skrev:

>Er det ikke lidt meget, at sige, at du _konstant_ er sulten, når du kun
>har været igang i 24t.

Det var godt nok 36 timer da jeg skrev det - og det har ikke ændret
sig til nu heller ej... Men jeg ved netop ikke om det kræver sådan en
holde-ud-periode - og i givet fald hvor lang den er.

Så hvordan har det været for andre atkins-startere?

>Frugt? (hvis det altså er tilladt på Atkins)

Indeholder store mængder sukker. Den går ikke.

>Marsbaren er i hvert fald fyldt med sukker og stivelse, så den er i
>hvert fald ikke på atkins (eller hvad, René????)

Så langt var jeg også nået...

og webwoman skrev om jeg ikke bare kunne spise mere af det tilladte -
500 gram hakkebøf synes jeg personligt er ret meget kombineret med
noget flødestuvet spinat og noget grøn salat med fetaost og
oliedressing...
Jeg burde blive mæt.

Inden jeg startede så gik det fint med ca 150 gram hjemmelavet pasta
kombineret med lidt pesto og 200 gram gylling - men pasta er
spis-ikke.

--
gnils

138/137,1/80

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-03-03 15:09

[gnils | Wed, 26 Mar 2003 17:38:04 +0100]

> [...]
>500 gram hakkebøf synes jeg personligt er ret meget kombineret med
>noget flødestuvet spinat og noget grøn salat med fetaost og

Det var faktisk helt korrekt hvad hun skrev - men prøv at gøre det lidt
mere "snack"orienteret.

Jeg kender én der er heelt fjollet med roastbeef; så når han er
lækkersulten købet han en pakke pålæg og spiser den - det virker lidt
absurd, men det virker på ham :)

Prøv at finde en snack som du kan li' som har et lavt indhold af
kulhydrater; men husk at det efter de første dage bliver nemmere :)

For nogen tager det 2-3 dage før de kommer over disse "stærke længsler",
for andre tager det 1-2 uger, men det BLIVER meget nemmere.

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Morten Fast

Dato : 26-03-03 18:11

gnils <inv@inv.invalid> wrote in

> Jeg render konstant rundt og er sulten... Er det bare sådan
> i starten eller hvad?

Når du følger Atkins' diæt, er sult et tegn på at du gør
noget forkert.
Du ved, hvad du må spise, og du spiser bare, når du er sulten.
Spis til du er mæt, uden at være proppet.

Hvis du er bange for at få for mange kalorier, så spis mere fedt.
Fordelingen bør være ca. 75 pct fedt, 20 pct protein og
5 pct kulhydrat.

> Jeg sørger for at få godt med mad - men holder mig til ca 20 g
> stivelse/sukker om dagen.

Der har du misforstået noget. Du skal holde dig til ca. 20 gram
kulhydrat om dagen, men du må slet ikke få stivelse eller sukker.

Du kan slække lidt på stivelsen hen ad vejen, men du må aldrig
på noget tidspunkt spise sukker.

Jeg vil klart anbefale, at du får dine 20 gram fra grøntsager.

> Og er der nogen der kender stivelses/sukkerindholdet i de
> belgiske mørke trappistøl, f.eks. chimay bleu?p

Jeg kender ikke den nævnte øl, men øl generelt er noget skidt i
forbindelse med Atkins. Hvis du skal have alkohol, så er spiritus
bedre end øl.

--
Vh Morten

Fra : gnils

Dato : 27-03-03 00:20

En der kalder sig Morten Fast <usenet@freestate.dk> skrev:

>Når du følger Atkins' diæt, er sult et tegn på at du gør
>noget forkert.

Det er også det jeg har kunnet tolke...

>Du ved, hvad du må spise, og du spiser bare, når du er sulten.
>Spis til du er mæt, uden at være proppet.

jamen jamen jamen jeg spiser næsten alt hvad jeg kan... der går mindre
end en halv time, så er jeg sulten igen.

> [...]
>på noget tidspunkt spise sukker.
>
>Jeg vil klart anbefale, at du får dine 20 gram fra grøntsager.

De ufordøjelige kulhydrater, dvs. kostfibre tæller ikke med i det
samlede kulhydratregnskab. Resten af kulhydraterne er så forholdsvist
letfordøjeligt primært stivelse.
Grøntsager indeholder stivelse. Det kan ikke undgås.
Jeg får mine 20 gram fra lidt ost og resten fra salat / grøntsager.
Man kan ikke spise grøntsager uden at få stivelse.

--
gnils

Fra : Morten Fast

Dato : 27-03-03 18:44

> jamen jamen jamen jeg spiser næsten alt hvad jeg kan... der går
> mindre end en halv time, så er jeg sulten igen.

Du får sandsynligvis for lidt fedt.
Kan du komme med et eksempel, på hvad og hvor meget du
spiser, når du er sulten kort tid efter?

--
Vh Morten

Fra : gnils

Dato : 27-03-03 19:37

En der kalder sig Morten Fast <usenet@freestate.dk> skrev:

>Du får sandsynligvis for lidt fedt.
>Kan du komme med et eksempel, på hvad og hvor meget du
>spiser, når du er sulten kort tid efter?

Det kunne være en gang aftensmad bestående af:

2 nakkekoteletter
noget flødestuvet spinat med bacon (mængde som to spil kort)
Blomkål fedtet godt ind i smør (for at gøre dem spiselige (ca en
lille håndfuld kogt blomkål)
En stor håndfuld salat med 50 gram af fede fetaost og 1/3 agurk fedtet
ind i olie

Jeg synes dog at det er en del.

Det er dog gået bedre i dag efter at jeg kværnede 175 gram flæskesvær
i løbet af eftermiddagen...

Og jeg er da heller ikke blevet sulten efter aftensmaden for ½ time
siden som bestod af en gang salat a la i går og 3 store kyllingelår
med hvidløgssmør.

SÅ det går gradvist nemmere - og jeg er da også snart 1½ kilo lettere.

--
Sune

Fra : Morten Fast

Dato : 27-03-03 21:06

> Det kunne være en gang aftensmad bestående af:
[snip - menu]

Ud fra et skøn af vægten, vil jeg tro, at der er omkring
15-20 gram kulhydrat i den menu.

Hvis det er de eneste kulhydrater, du får i løbet af en dag,
er det stadig under grænsen, men du bør så vidt muligt
fordele dem over hele dagen.

Der er også kulhydrater i flere varer, end man umiddelbart
skulle tro.

Her er et par links til at finde mængden af kulhydrat:

USA's landbrugsministeries fødevaretabel (omfattende):
http://www.nal.usda.gov/fnic/cgi-bin/nut_search.pl

Beregning af skjulte kulhydrater:
http://www.lowcarb.ca/low-carb-tools/hidden_carbs.html

> Det er dog gået bedre i dag efter at jeg kværnede 175 gram
> flæskesvær i løbet af eftermiddagen...

Flæskesvær er godt. Jeg synes bare, man for nemt bliver
træt af dem. Nødder er også gode. De er meget fede, og
mætter godt.

> SÅ det går gradvist nemmere - og jeg er da også snart
> 1½ kilo lettere.

På to dage? Godt gået.
Induktionsfasen er ekstremt motiverende.

--
Vh Morten

Fra : gnils

Dato : 27-03-03 23:32

En der kalder sig Morten Fast <usenet@freestate.dk> skrev:

>Ud fra et skøn af vægten, vil jeg tro, at der er omkring
>15-20 gram kulhydrat i den menu.

Salaten er ikke frossen - men resten er frosne grøntsager - og i følge
bagsiden af de frosne poser er der ikke specielt meget i - spinat er
f.eks. mindre end 1 gram pr 100 gram ikke-kostfrbre. Blomkål 6.4 gram
pr 100 gram . heraf ca 2 gram kostfibre... og salat er 0.2 gram i en
lille håndfuld (atkins carbohydrate counter) og en stor svarer vel
cirka til 2 små...
Jeg får det til ca 14 gram i aftensmaden.

Derudover: ½ avokado: 1.7 gram
lidt mere salat: 0,4
lidt fetaost / anden ost: 1 gram

+ det løse (lidt hvidløg, lidt salatmayo)

>Hvis det er de eneste kulhydrater, du får i løbet af en dag,
>er det stadig under grænsen, men du bør så vidt muligt
>fordele dem over hele dagen.

Jeg prøver også at fordele det mest mulig over hele dagen

>Der er også kulhydrater i flere varer, end man umiddelbart
>skulle tro.

jeps - jeg studerer også varedeklarationer grundigt - samt min
kulhydrattællerbog.

>Flæskesvær er godt. Jeg synes bare, man for nemt bliver
>træt af dem. Nødder er også gode. De er meget fede, og
>mætter godt.

Der står et eller andet sted at man skal passe på med nødder i
induktionsfasen

>På to dage? Godt gået.
>Induktionsfasen er ekstremt motiverende.

4 dage...
Men i ugen op til jeg startede svingede min vægt fra 136,3 til 138 kg
- snittet i den uge lå på 137,1 - og snittet mellem i går og idag på
136,6 - og dagens morgenvægt på 136,1. Morgenen hvor jeg startede lå
vægten på 137,4 - så jeg synes ikke at jeg kan sige noget entydigt
omkring om det går den rigtige vej.

Fra : Børge

Dato : 28-03-03 07:52

Low carb - det lyder spændende.
Hvor finder MAN noget litteratur om det?

Mvh
Børge

Fra : gnils

Dato : 28-03-03 14:18

En der kalder sig "Børge" <Borget@msn.com> skrev:

>Low carb - det lyder spændende.
>Hvor finder MAN noget litteratur om det?

www.atkinscenter.com

eller i nogle bøger skrevet af dr. atkins. De kan bl.a. købes på
amazon. Primært Dr Atkins new diet revolution. køber du den over
nettet, så tror jeg at det er en god ide at købe en kulhydrattabel med
også. De koster ca 25 kroner - og når du alligevel en gang skal betale
porto fra england...

Og husk: brud den engelske amazom på www.amazon.co.uk - og ikke den
amerikanske. Forskellen ligger i om der skal fortoldes eller ej!

Fra : [web woman]

Dato : 28-03-03 17:28

"Børge" <Borget@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hvor finder MAN noget litteratur om det?

Lowcarb har jeg ikke så meget forstand på. Men jeg ved, hvor du (og andre)
kan lære et par nyttigt tricks om at svare på indlæg på usenet. Måske du kan
få glæde af at vide, hvordan man klipper og citerer og hvorfor det er godt
at svare under (ikke over)det, man reagerer på:

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-03-03 15:13

[Morten Fast | 26 Mar 2003 17:10:31 GMT]

>Når du følger Atkins' diæt, er sult et tegn på at du gør
>noget forkert.

Ikke i starten; hvis man har levet længe med en forkert stofskifte,
oplever man lavt blodsukker i starten - hvilket føles som sult; uanset
hvor "mæt" man så end er.

På længere sigt har du ganske ret - når blot lige starten, 'Induction'
er overstået, behøver man aldrig at føle sult igen. Men under Induction
er der nogen der rammes af lækkersult :)

>Hvis du er bange for at få for mange kalorier, så spis mere fedt.

Hmmm - det var vist en slåfejl - Du mente sikkert at det var
*kulhydrater* som man var bange for

>Du kan slække lidt på stivelsen hen ad vejen, men du må aldrig
>på noget tidspunkt spise sukker.

Sludder; stivelse og sukker er næsten lige slemt. Sukker kan sagtens
tillades på Atkins, men er en del af regnskabet og bliver derfor i meget
små mængder.

Fra : Morten Fast

Dato : 29-03-03 16:32

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote in

> På længere sigt har du ganske ret - når blot lige starten,
> 'Induction' er overstået, behøver man aldrig at føle sult igen.
> Men under Induction er der nogen der rammes af lækkersult :)

Lækkersult og sult er ikke det samme. Jeg har aldrig hørt
om nogen, der fulgte Atkins korrekt, der var sultne.
Heller ikke i induktionsperioden.
Influenzalignende fornemmelser og kulhydratsabstinenser er
helt normalt i starten, men sult har jeg aldrig hørt om.
En del af diæten er jo også, at man skal spise, når
man er sulten, uanset at det kun er 30 minutter siden
sidst, så diæten i sig selv udelukker sult...

> Hmmm - det var vist en slåfejl - Du mente sikkert at
> det var *kulhydrater* som man var bange for

Nej, den var god nok. Jeg mente kalorier.
Man kan jo stadig få for mange kalorier, selvom man ikke
spiser mange kulhydrater, og fedt mætter voldsomt meget,
så man spiser naturligt mindre i løbet af en dag, hvis
ens kost er rig på fedt.
Det giver færre kalorier, også selvom fedt har 9 kalorier
pr. gram, mod 4 for kulhydrat/protein.

> Sukker kan sagtens tillades på Atkins, men er en del af
> regnskabet og bliver derfor i meget små mængder.

Nej. Atkins skriver specifikt, at det eneste man aldrig må
spise igen er sukker. Jeg har lånt min bog ud, så jeg kan
ikke fortælle dig, hvilken side det står på, men det er
så vidt jeg husker i slutningen af bogen.

--
Vh Morten

Fra : Nicolai Lang

Dato : 28-03-03 17:22

On Tue, 25 Mar 2003 22:53:43 +0100, gnils <inv@inv.invalid> wrote:

Hej Gnils,

Jeg kan se at René ikke har svaret dig endnu. Jeg ved han har meget
meget travlt, men det kan være han supplerer de svar du har fået, her
i weekenden hvis der er behov for det.

>Jeg render konstant rundt og er sulten... Er det bare sådan i starten
>eller hvad?

Ja, de første dage er det simpelthen abstinenser efter kulhydrater. Og
det er skrækkkeligt. Især de første gange man starter, da du jo endnu
ikke har helt styr på præcist hvad du må spise.

Er du stadig desperat sulten? For nogle er det værst de første 3 dage,
for andre i længere tid. Nu har jeg på grund af rejseaktivitet ikke
selv været på kuren en stund, og jeg kommer det nok heller ikke lige
med det samme, da jeg efter al sandsynlighed skal opereres snart (en
tarmsygdom).

>Jeg sørger for at få godt med mad - men holder mig til ca 20 g
>stivelse/sukker om dagen.

Kulhydrater ... hvis du vil gøre det nøjagtigt op er du nødt til at
lære dig hvilke ting der er kulhydrater i. F.eks. kan jeg nævne ærter,
gulerødder, majs, tomater som ting man måske ikke lige regner med.
Tomater og gulerødder kan du spise men ikke i unegrænsede mængder.

>Hvad findes der forresten af små ting, der kan erstatte marsbaren på
>vej hjem? Gerne som kan købes i en tankstation...

Macademianødder (men de kan være lidt svære at finde), og så rigtige
flæskesvær. René er vild med "slagtertypen" som er de ulækre med
masser af kød (ADDDR! og så lugter de . DK tanken i Mårum her på
vej til Græsted kan anbefales. René vil nok supplere her.

Ellers har vi her hjemmelavede marcipankugler og trøffel, men selv dem
må man ikke spise for mange af, ikke bare på grund af indholdet af
kulhydrater, men også fordi sukkeralkoholerne har visse uheldige
biieffekter (naturgas).

Nå, men det er begrænset hvad man kan købe af lowcarb goodies. Nogle
sukkerfrie produkter findes, men vi har meget ofte brugt meget lang
tid på at finde dem. Vær opmærksom på at langt fra alle diabetiker
produkter er LowCarb.

Der er et par forhandlere i England som for såvidt også sender til
Danmark: http://www.lowcarbmegastore.com/ og http://www.carblife.com/.
Men det er dyre sager hvis man har et dagligt forbrug :)

Ellers er der jo også milkshakes, dem som vi udvikler er endnu ikke på
vores webside, men de 2 ovenstående butikker burde have dem. Jeg ved
ikke hvor vild jeg selv er med dem, men de får meget ros. Måske er det
fordi jeg ikke er hungrende nok med alle de andre kager og desserter
som René laver til os.

>Og er der nogen der kender stivelses/sukkerindholdet i de belgiske
>mørke trappistøl, f.eks. chimay bleu?p

Jeg mener ikke der findes ret meget lowcarb øl i Europa. Almindeligt
øl har for meget. Og især de søde mørke typer. Og ja, skal jeg drikke
øl vil jeg også helst drikke den slags, ikke mindst trappist.

Fortsat held og lykke med kuren. Her i huset er vi 1½ bevis på at
kuren virker (jeg har ikke været på den så længe, så jeg tæller vist
kun ½).

Mvh
Nicolai

PS! Hvis ikke I har hørt/set nyheden her i gruppen, så må I jo hellere
se billederne: http://gallery.nicolai.hjorth.com/wedding

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : [web woman]

Dato : 28-03-03 17:33

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> PS! Hvis ikke I har hørt/set nyheden her i gruppen, så må I jo hellere
> se billederne: http://gallery.nicolai.hjorth.com/wedding

TILLYKKE!

Det var sgu da osse på tide *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-03-03 15:17

[[web woman] | Fri, 28 Mar 2003 17:32:32 +0100]

>TILLYKKE!
>Det var sgu da osse på tide *G*

Mange tak (også til jer andre)
- og du har ganske ret, det VAR på tide

Fra : gnils

Dato : 28-03-03 19:48

En der kalder sig Nicolai Lang <nicolai@spamcop.net> skrev:

>Ja, de første dage er det simpelthen abstinenser efter kulhydrater. Og
>det er skrækkkeligt. Især de første gange man starter, da du jo endnu
>ikke har helt styr på præcist hvad du må spise.

Det var lige præcis det jeg havde brug for at vide!

>Er du stadig desperat sulten?

Nej - det går meget bedre - især efter en bøf på 500 gram med godt med
hjemmelavet bernaise...

>Kulhydrater ... hvis du vil gøre det nøjagtigt op er du nødt til at
>lære dig hvilke ting der er kulhydrater i.

Jeg har allieret mig med Dr Atkins new carbohydrate counter - samt
diverse varedeklarationer.
Det var for eksempel lidtspøjst at stå og studere remoulade for at
finde den med mindst fyld...

>PS! Hvis ikke I har hørt/set nyheden her i gruppen, så må I jo hellere
>se billederne: http://gallery.nicolai.hjorth.com/wedding

Tillykke
[Tænk jer selv til en voldsomt fordomsfuld vittighed om bøsser ]

--
Mig

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-03-03 15:20

[gnils | Fri, 28 Mar 2003 19:48:04 +0100]

>Det var for eksempel lidtspøjst at stå og studere remoulade for at
>finde den med mindst fyld...

Lav den selv! Tag et glas franske cornichon (de andre har tilsat
sukkert - hvilket er helt forkert), og hak dem fint.

Rør en god mayonaise (f.eks. den ægte på små poser) med lidt karry, lidt
sennep, lidt sødemiddel og tilsæt de finthakkede cornichon'er - og du
har en perfekt remoulade.

P.S. Som sødemiddel vil du i Danmark typisk bruge "flydende Sød" - husk
at underdosere :)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-03-03 17:50

[Rene' Hjorth | Sat, 29 Mar 2003 15:20:20 +0100]

>Lav den selv!

Ehh, hvad jeg MENTE var:

"Du kan sagtens lave den selv, hvis du har lyst" :)

Men ja, kender godt følelsen. Diverse mennesker står omkring dig og gør
det samme men kigger på fedtindholdet - du kigger på kulhydraterne...

Fra : John Sahl

Dato : 29-03-03 02:46

Nicolai Lang wrote:
> PS! Hvis ikke I har hørt/set nyheden her i gruppen, så må I jo hellere
> se billederne: http://gallery.nicolai.hjorth.com/wedding

Tillykke!!

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-03-03 09:26

Nicolai Lang wrote:
> PS! Hvis ikke I har hørt/set nyheden her i gruppen, så må I jo hellere
> se billederne: http://gallery.nicolai.hjorth.com/wedding

ejjjjj det er jeg gået glip af ;)
tillykke MANGE gange...........
og lækre billeder iøvrigt ;)
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-03-03 15:05

[gnils | Tue, 25 Mar 2003 22:53:43 +0100]

>Jeg render konstant rundt og er sulten... Er det bare sådan i starten
>eller hvad?

Ikke for alle, men hvis du har haft et overforbrug af letomsættelige
kulhydrater før du gik på kur, vil du i starten opleve et effekten af et
lavt blodsukker, altså sult eller rettere en ekstrem lækkersult :)

Det bedste er at I de første dage være "forberedt" ved at altid have
lidt snacks - f.eks. saltede eller ferske nødder (macadamia er bedst),
flæskesvær, ost etc.

>Hvad findes der forresten af små ting, der kan erstatte marsbaren på
>vej hjem? Gerne som kan købes i en tankstation...

Ovenstående - samt disse små salamier i portionspakninger.

>Og er der nogen der kender stivelses/sukkerindholdet i de belgiske
>mørke trappistøl, f.eks. chimay bleu?p

Den er for høj til at du kan drikke den i starten af din diet, men prøv
på et senere tidspunkt at indtroducere den igen.