Svømme eller ej.
Fra : Smat

Dato : 24-03-03 17:45

Hej alle sammen.
Jeg har et dilemma som jeg håber I vil hjælpe mig med.
Vi fik jo konstateret HD på Apollo for en lille måneds tid siden. Dengang
blev fanden malet på væggen, der blev snakket aflivning og alverdens ikke
særlig sjove ting. Vi var ikke ved vores sædvanlige dyrlæge da maleriet af
herren blev malet.
Nu har vi så talt med vores egen dyrlæge en del gange. Hun har fået lov til
at se billedet af hans hofter. Hun kontaktede os med det samme og sagde at
så slemt var det slet ikke. På nuværende tidpunkt er det dårlige hofte en C
hofte med potentiale til at blive en b´er. Denne status kan vi selvfølgelig
ikke bruge til så meget, da meget kan ændres endnu, pga hans unge alder.
Nå men vi ville jo så gøre alt for vores lille hund, så vi startede til
svømning, det skulle jo være uvurderligt til opbygning af muskler, der kan
styrke de lidt svage led.
MEN!!!! Apollo hader at skulle i vandet, han stritter imod med alt hvad han
har i sig. Han ryster og er bange. Vi gør alt hvad vi kan for at det skal
være rart, men intet hjælper, han vil ikke engang kigge på os. Når han først
er i vandet går det nogenlunde, han er ikke stolt over situationen, men ikke
bange.
Jeg har gjort alt hvad jeg kunne for at lærer ham alt ud fra "motivations-
og lystprincippet". Det er umuligt her. Hvad ville I gøre? Er jeg bare for
pyldret når jeg ikke kan med, at han skal tvinges?

Glæder mig til jeres svar.

MVH
Margrethe

--
http://home1.stofanet.dk/smat/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-03-03 18:05

Hej Margrethe

Ja du er nok lidt for pylret lige i denne situation, så hjælp ham i vandet,
sådan lidt håndfast, og så endelig sørg for han første gang mindst 2 gange i
vandet, men der må gerne gå et lille stykke tid imellem. Det afhænger jo
lidt af hvordan bassinet er. Er det til heste, så skal han hele turen
rundt, så have en pause, hvis han har plasket meget. Du kan høre hvordan det
går, når han er nærmest lydløs i vandet, går det som det skal. Er det et
hestebassin, skal du huske at være ca 3 meter foran ham, da han ellers ville
skulle dreje hovedet, og kigge ret voldsomt op, det giver både en dårlig
stilling i vandet, samt det bliver alt for svært at svømme, som resulterer i
han plasker en masse, og da det er en dårlig stilling, tager det også hans
fornøjelse ved svømningen. Du kan selv se hvor langt du skal være foran, det
afhænger jo noget af kantens højde. Husk også at vandet i hestebade er
væsentligt koldere, end det normalt er i hundebade. Det er så ikke til for
mig at sige, hvad din hund syntes bedst om, varmt eller koldt vand. Husk
altid at skylle hunden, efter svømningen, da vandet sikkert indeholder klor.
De fleste ser sikkert også gerne den skylles før, for at slippe for alt for
mange hår i vandet. Men han vil helt sikkert have gavn af det. I starten
vil det nok være en fordel at være to, en til at sætte ham ud, og dig til at
lede ham.

M.V.H.....Benny..

Fra : Smat

Dato : 24-03-03 18:20

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan lidt håndfast, og så endelig sørg for han første gang mindst 2 gange
> vandet, men der må gerne gå et lille stykke tid imellem.
Han er i vandet 3 gange, alle tre ture er "små".
> [...]
> afhænger jo noget af kantens højde. Husk også at vandet i hestebade er
> væsentligt koldere, end det normalt er i hundebade.
Han svømmer i et hundebad. Jeg viste slet ikke at der også fandet bade til
heste og at hunde måtte benytte dem.

> [...]
> vil det nok være en fordel at være to, en til at sætte ham ud, og dig til

Og jo jo vi er to og han bliver skyllet både før og efter. Du kan hvis du
har lyst se på deres hjemmeside. http://www.midtjysk-hundecenter.dk.

Men hvor mange gange skal han forsøge med modvilje før vi siger stop? Tro
mig det er hårdhændede metoder der benyttes for at tvinge ham i vandet.

Vi skrives ved
Margrethe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-03-03 19:06

Hej igen Margrethe

Tja hvor længe, det er altid et godt spørgsmål, det regner jeg med at du kan
se, hvis han er på nippet til at blive sur på ham som hjælper ham ud i
vandet, når han når dertil, så skal man nok lige holde en kort pause. Husk
endelig at rose ham højt og flot, når han er i vandet, og hvis han har et
eller andet, som han er vældigt glad for, og som kan flyde, så prøv at smide
det i vandet, så hjælper det ham måske til at springe selv. Check lige om
det kan ryge med i afløbet til rensningsanlægget, så i er opmærksomme på
det, hvis han ikke fanger det før. Det vil sikkert være bedre, Det bedste
var jo nok han kunne løftes ud, men det er jo ikke altid muligt. Men efter
hvad jeg lige kan se på billederne, så kan det være, han syntes stålpladerne
er for glatte, og derfor føler sig lidt usikker. Men ellers ser det godt
ud, vi har selv spekuleret på at skulle derned, for vi har kun gennem
klubben, en gang om måneden, og jeg vil tro at i hvert fald min den ene,
godt kunne trænge til to gange, så hun kan få noget power i bagbenene igen.
Men det er da gået fremad, først i december troede jeg det var ved at være
tiden til aflivning, men nu går det da en del bedre, så vi skal nok lige op
til kiropraktoren igen, så kan det være vi skal høre om hun kan tage røntgen
af hende, så der kan komme klarhed over hvad der egentligt er galt. Så hvem
ved, det kan være vi mødes dernede. Der er hunde som aldrig vænner sig til
selv at gå i, men jeg tror ikke jeg har hørt om nogen, som ligefrem er
blevet sure på dem som hjalp dem i. Man kan måske prøve, ligesom man gør
med heste, at drive dem frem, ved at lade et reb trykke på begge bagben,
samtidig med et let træk i snoren. Der er selvfølgelig muligheden for selv
at gå med ham ud, men det ved jeg ikke om de tillader dernede, hvis de gør
det, så frem med bikinien .

M.V.H.....Benny..

Fra : Ladycatwoman

Dato : 24-03-03 19:33

Der er selvfølgelig muligheden for selv
> at gå med ham ud, men det ved jeg ikke om de tillader dernede, hvis de gør
> det, så frem med bikinien .
>
> M.V.H.....Benny..

Se det er også min løsning. Hvis Apollo først ser, at hans mor/far hopper i,
og det ikke er farligt, vil han klart følge med.
Cujo fik sin ilddåb som 3 mdr. gammel, da vejret indbød til en tur på
stranden. Jeg gik i vandet, og der stod han så den lille fyr og ville ud til
sin mor, men der var jo vand????
Til sidst overgav han sig og kom svømmende ud til mig, der selvfølgelig ikke
var gået ret langt ud.
Lige siden har han elsket vandet, og han er ligeglad med, om der er is på.

Spørg stedet, om du må hoppe i sammen med ham. Jeg kan umiddelbart ikke se
noget i vejen for det, da du umuligt kan være mere beskidt end hundene ?
Det kan godt være, at det er lidt koldt, men hvad gør vi ikke for vores
hunde??

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-03-03 19:49

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget i vejen for det, da du umuligt kan være mere beskidt end hundene ?

> Det kan godt være, at det er lidt koldt, men hvad gør vi ikke for vores

Hej igen LadyCat

Ja det hjælper somme tider. Men man må ikke forledes til at tro, at det at
gå i vandet ved stranden, er det samme som i et hundebad. Hundene er meget
mere betænkelige ved vandet i et svømmebad, end de er ved stranden, så de to
ting, kan faktisk ikke sammenlignes. Det lyder fjollet, men sådan er det.
Men hvis ellers de vil tillade det, så er det en god måde, hvis den ikke
finder ud af det. Det gælder trods alt om at hendes hund får styrket sin
bagkrop, også selvom man må sætte sin vilje igennem. Jeg er nu heller ikke
i tvivl om den nok skal lære det.

M.V,H.....Benny..

Fra : Ladycatwoman

Dato : 24-03-03 20:49

> [...]
> finder ud af det. Det gælder trods alt om at hendes hund får styrket sin
> bagkrop, også selvom man må sætte sin vilje igennem. Jeg er nu heller

Hej Benny.

Min logik sagde mig bare, at der da må være en sammenhæng, men jeg lærer
hver dag, og det er bare dejligt.
Som du også skriver, drejer det her sig ikke om at hunde kan lide det eller
ej. Den SKAL for at få styrke, og som det er med os voksne og med børn, så
er man en gang imellem nødt til at gøre ting, som man ikke kan lide.

Med venlig hilsen Cujos mor.

Fra : Therese

Dato : 24-03-03 20:13

"Ladycatwoman" skrev
> Se det er også min løsning. Hvis Apollo først ser, at hans mor/far hopper
i,
> og det ikke er farligt, vil han klart følge med.

Hej Margrethe

Så vidt jeg husker er den ene af jer altid med ham i vandet - ikke?

Bruger du godbidder såsom kalkunkød eller sådan noget? Det var han jo ret
pjattet med sidst jeg så ham.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Smat

Dato : 24-03-03 22:24

"Therese" <therese@SLETelverdalen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så vidt jeg husker er den ene af jer altid med ham i vandet - ikke?
>
> Bruger du godbidder såsom kalkunkød eller sådan noget? Det var han jo ret

Hejsa.
Ja han får godbider.
Jeg gav idag et lettere vink med en vognstang omkring det om jeg måtte hoppe
med i vandet. Men det lød ikke som om at det var det jeg skulle. Jeg tror
faktisk heller ikke det vil gøre en forskel. Når han har bestemt sig har han
bestemt sig, så kan jeg opmundre alt det jeg vil, og ingen vejne går han,
der er kun tvang tilbage.
Jeg ved godt han skal have styrket hans bagkrop, men jeg synes det er meget
id og mange penge (så meget får man ikke på en SU at bruge på 7 min.
svømning som han bare ikke har mod på. De 3 timer som jeg bruger 2 gange om
ugen synes jeg vil kunne få så meget andet ud af - ting der også kunne
styrke musklerne i en eller anden grad.
Min kære husbond var med idag, han har sagt at det er sidste gang han
deltager, hvis jeg mener det er til Apollos bedste skal jeg bare fortsætte,
men han kan ikke holde ud at se på det. Jeg forstår ham virkelig godt

Margrethe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-03-03 00:08

Hej Margrethe

Du får det godt nok til at lyde, som om en tur til stranden havde gode
chancer for at give mere, så det kunne da godt være det er en bedre løsning.
Det er da lige som hunden har større medbestemmelse der. Ellers må du jo
lede efter nogle alternativer. Hvis han nu bare ikke kan lide vand, så er
der jo ikke meget at ved det. Vi havde da her på sidste hold, en lille
hund, som absolut ikke følte sig tilpas i det, men som var vant til at
svømme i Limfjorden, men i badet var den skræmt fra vid og sans. Så hvis i
kommer på stranden, så prøv der, og se om det går bedre. Hvis han ikke får
andet ud af det, andet end en negativ oplevelse er der vel ingen grund til
at fortsætte. Med den alder han har nu, er det vel heller ikke lige de
første år, han har mulighed for at få problemer, så der skulle være tid nok
til at få opbygget en god muskulatur.

M.V.H.....Benny..

Fra : Smat

Dato : 25-03-03 14:56

> [...]
> at fortsætte. Med den alder han har nu, er det vel heller ikke lige de
> første år, han har mulighed for at få problemer, så der skulle være tid

Vi er ved stranden med ham et par gange om uge ca. her går han i en fin bue
uden om vandet, han skal nok gøre hvad han kan for ikke at få våde poter
Netop det med at det ikke må ende i en alt for negativ oplevelse er jo det
der får mig til at vakle. Nu har jeg jo kastet ham ud i det, er det så ikke
også min opgave at få ham til at blive glad for det? Jeg kan bare ikke se
hvordan jeg får ham glad.
Har du eller andre forslag til anden form for motion der ville kunne være
godt hører jeg meget gerne om det.
Generelt er det sådan at de bernere der får konstateret HD før de er et
halvt år ikke har gode chancer for at blive 1 år. Men nu er vi jo så heldige
at det sikkert har været en muskelskade Apollo har reageret på og ikke HDén,
der er jo ikke længere noget at se på ham. Dyrlægen er overbevist om at det
må have været en muskelskade.
Måske er jeg selv med til at forstærke at han bliver så bange, for da vi var
afsted i går, må jeg indrømme at jeg gik langs siden og tænkte at jeg
virkelig håbede det var sidste gang han skulle i vandet, for jeg kunne
næsten ikke med at skulle gøre det ved ham en gang til. Det kan han sikkert
fornemme, dum er han ikke.
Hvis nogen nu læser det her og tænker at jeg er meget pussenusset omkring
min hund, ja så han de godt være de har ret. Men jeg vil gerne sige at jeg
ikke er bange for at fortælle min hund hvad der bestemmer, jeg forsøge at
ungså situationer hvor han skal have en overhaling, men er vi der får han
en. Bare lige så I ikke tror at jeg slet ikke kan tåle modstand fra ham

Nå jeg må jo overveje videre.

Forårshilsner
Margrethe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-03-03 16:48

Hej igen Margrethe

Der er ingen tvivl om at hunde ejerne som regel gerne er lidt for pylrede,
men det er vel ganske naturligt. Det er jo et kæledyr, og kan man undgå at
komme til at holde af noget, som man begraver snuden i, når man får chancen.
Det vil være det samme, som at fortælle en mor, at hun ikke må holde af sine
børn.

Desværre er det jo noget af det eneste, hvor man kan træne muskler, uden
samtidigt at belaste led og knogler. Så lige hvordan man får ham til at
kunne lide det, det er svært umiddelbart at svare på. Men på den anden
side, hvis man skal have en større kamp med ham, før han kommer ned i
vandet, så har vi jo belastet leddene lige så meget som anden fysisk
udfoldelse på jorden ville gøre. Så umiddelbart vil jeg sige, han skal
løftes ned i vandet, hvis du vælger at fortsætte. Jeg kan forstå på dit
indlæg, at det hos Berneren skal tages meget alvorligt allerede her i hans
unge alder. Men jeg kan godt se, det er et stort problem, når han nu
absolut ikke bryder sig om vand. Jeg kan jo ud af sidste indlæg forstå, at
han vil gøre sig store anstrengelser for ikke at blive våd. Du kan jo nok
ikke lokke ham til at hente legetøj, eller pinde ude i vandet, når han ikke
vil have våde fødder. Min den ene skal også hjælpes ud, mærkeligt nok, for
hun kan ikke tåle at se en vandpyt, så skal der sjaskes. Jeg mener de der
hvor du går til svømning, at de har en vest, men om de også har noget der
kan løfte ham ned ??????.
Jeg er lige nødt til at stoppe, nul strøm på tastatur.

M.V.H.....Benny..

Fra : René Kofoed

Dato : 27-03-03 20:04

Hej Smat.
Her er et godt råd om genoptræning / muskeltræning.
Kontakt AA-hundecenter på tlf : 5556 2900 ml. kl. 10-18, for vejledning.
Jeg har kun hørt godt om dem, og mange historier som din, som alle er endt
godt, med positivt resultat.
MVH Susanne.