alene hjemme og legetøj
Fra : Henrik

Dato : 24-03-03 09:27

Nu er det snart 4 mdr. siden jeg blev den lykkelige ejer af Mille -
en fræk lille borderhvalp. Jeg kunne godt tænke mig at få udvidet mit
kendskab til følgende:

- Hvad giver i hunden når den skal være alene hjemme ?? hvilke
aktiviteter giver i hunden
- skal man gemme noget af hundens "legetøj" væk en gang imellem for
et stykke tod for derefter at tage det frem igen ??

Med venlig hilsen

Henrik
Borderen Mille

Fra : skingur

Dato : 24-03-03 09:53

"Henrik" skrev d. 24-03-03 09:27 dette indlæg :
> [...]
> - skal man gemme noget af hundens "legetøj" væk en gang imellem for
> et stykke tod for derefter at tage det frem igen ??

En sund hund, der er alene hjemme, vil oftest lægge sig til at sove -
ligesom den ofte sover, når du er beskæftiget med noget andet, når du er
hjemme. Det er derfor, det er så vigtigt at stimulere hunden, når I er
sammen. Roger Abrantes (hundeguru, køb "hunden vor ven - psykologi frem
for magt, 99 kroner gav jeg for den i Århus)lavede en undersøgelse der
viste, at antallet af problemhunde steg propertionelt med det antal
timer, hunden sov. Og tænk på det sådan, at i sover 7-8 timer, du er væk
8 timer, - så er der 8 timer tilbage at være sammen i. Fra den tid
trækker du fjernsyn, madlavning, biografture og hvad du nu ellers laver,
når du ikke er sammen med din hund. En ung hund kan nu sikkert godt
beskæftige sig selv... synes der har stået meget om gennemtyggede
paneler i de øvrige tråde!

De frosne marvben med leverpostej er et godt stykke tidsfordriv, når man
er alene. Eller bare et godt ben. En sodavandsflaske med godbidder
(Bustercube i den billige udformning!)

Det er en god ide at gemme noget af legetøjet væk, når det har mistet
nyhdens interesse. Læste du mit indlæg om at give det navne? Har du
prøvet?

Sidst, men ikke mindst...hvis du bor et sted hvor naboen har store,
fornuftige børn, så gør du både hund og barn en tjeneste ved at ansætte
barnet som hundelufter.

Kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik

Dato : 24-03-03 10:03

klip

> Det er en god ide at gemme noget af legetøjet væk, når det har mistet
> nyhdens interesse. Læste du mit indlæg om at give det navne? Har du
> prøvet?

Jeg kan ikke umiddelbart huske det. Men vi har lært Mille at hente
specifikke ting bolden, den blå, tovet o.l. herligt at se hende spekulere på
"hvor pokker var det keg lagde det ??" en gang imellem prøver hun sig frem
men når vi siger hvad hun skal hente smider hun hvad hun har og spurter
afsted.

Fra : skingur

Dato : 24-03-03 10:21

Kanon! Det er så skønt, når de tænker!

Mit "gamle" indlæg (det var til Lars...troede det var til dig, det er
nok derfor du ikke har læst det!)

I den forbindelse havde vi en sørgelig oplevelse med gandalf, der havde
et yndlingslegetøj, der hed Mr. Ko. Mr. Ko kunne sige "muuuuh" når man
bed forsigtigt i ham, og han ledte HELE huset igennem, når vi bad ham
finde den. (og vi havde ellers overhovedet ikke trænet "søg" og den
slags). Det sørgelige indtraf ved Mr. Ko`s død...Gandalf brugte LANG tid
på at lede efter ham! (Vi taler DAGE!!!9
Så sørg for, at legetøjet med navn er noget, der kan holde!!!

Kh Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : bettina

Dato : 24-03-03 11:19

"skingur" <skingur.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]

Mocka har altid haft sin buster-cube og en 1½ L colafalske med guffer, der
kun lige kan mases ud gennem flasken (ellers blir det for nemt). Det er nok
ikke nogen succes hvis man har underboer, for det larmer helt enormt, når
busterterningen bliver væltet rundt, men Mocka synes det er herligt.

Ang. legetøj synes jeg at have læst et eller andet sted, at der ikke skal
ligge 12 stykker legetøj fremme hele tiden, men kun 1 eller 2.
Hvorfor ved jeg egentlig ikke. Nogen bud?

> Sidst, men ikke mindst...hvis du bor et sted hvor naboen har store,
> fornuftige børn, så gør du både hund og barn en tjeneste ved at ansætte
> barnet som hundelufter.
>
> Kh Christina

Hørt! Det er en fantastisk ordning der kan anbefales varmt. Bortset fra, at
min "naboens barn" snart går ud af 10. klasse og jeg er ved at gå i panik
ved tanken om, at hun måske ikke længere kan gå med Mocka efter
sommerferien. (det tror jeg nu også bekymrer hende en del, da de to elsker
hinanden højt)

Bettina

Fra : skingur

Dato : 24-03-03 11:32

"bettina" skrev d. 24-03-03 11:19 dette indlæg :
Ang. legetøj synes jeg at have læst et eller andet sted, at der ikke
skal
> ligge 12 stykker legetøj fremme hele tiden, men kun 1 eller 2.
> Hvorfor ved jeg egentlig ikke. Nogen bud?

Mit bud er, at hvis der ligger for meget mister det nyhedens interesse.
Men jeg tror det er individuelt fra hund til hund. Det Gandalf ikke
gider lege med, bliver bare i kurven, indtil han pludselig "genopdager"
det og tager det frem igen. Men han er selvfølgelig også usandsynlig
intelligent

Kh Christina med den kloge hund!!!!!!!!!!!!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Annika Pedersen

Dato : 24-03-03 12:55

> [...]
> - skal man gemme noget af hundens "legetøj" væk en gang imellem for
> et stykke tod for derefter at tage det frem igen ??

Chili ligger bare og sover (når han bliver træt af at have ondt af sig
selv. I starten varede det uanet tid - idag under 30 sekunder normalt.
(hvis jeg går alene, og ikke sammen med manden, varer dette dog NOGET
længere).

Vi har prøvet et marvben med fyld dengang han tudede når vi gik, sammen
med ynglingslegetøjet (en sæl der er større end ham selv, Netto-hvalpene,
rebet og det gule pivedyr - han er nu mest til de 2 første "pelsede"
ting).
- Han rører intet fra vi gør til vi er hjemme igen.

Idag har han stadig de ting hos sig (sammen med mad, vand og enten
transportkassen med tæpperne, eller en af sine senge), men det røres
ikke.

Vi gemmer ikke hans ting (og han har for meget)- han leger med de ting
han gider, og det varierer, men dog mest med de nævnte ting.
Tænk hvis han fik 2-3 stykker legetøj, og hans elskede sæl (som han
bliver frustreret over at mangle hvis den ikke er med og vi er på
weekend) ikke var der?? Eller hvis han ønskede en anden genstand og den
ikke var der??
Tror vi alle har vores måder, og hundene har forskellige behov.

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk