Rødvin
Fra : Mc

Dato : 22-03-03 18:28

Jeg har hørt at, hvis man drikker rødvin, skal det nedsætte ens stofskifte i
op til 3 uger, passer det?

Marianne

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-03-03 19:11

Mc wrote:

> Jeg har hørt at, hvis man drikker rødvin, skal det nedsætte ens stofskifte i
> op til 3 uger, passer det?

Hvor har du hørt det?

Jeg har hørt en lignende ting fra min DDV-konsulent (perioden var dog
kun 2 uger).

Vi har debatteret det før her i gruppen og så vidt jeg husker (og jeg
kan naturligvis huske forkert....disclaimer bla bla bla...gider ikke slå
op i google. bla bla bla), så endte debatten/-erne med følgende
forklaring på fænomenet:

Alkohol nedsætter i sig selv ikke forbrændingen/stofskiftet.
Tilgengæld vil kroppen vælge at forbrænde alkohol før næringsstoffer, da
alkohol altså er et giftstof. Og kroppen kan nu ikke li' giftstoffer og
derfor vil den skille sig af med det hurtigst mulig efter indtagelsen.
Derfor vil effekten være den samme som om forbrændingen "går i stå",
hvorved vægttab udsættes.

Nogen der husker noget debatterne anderledes?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Marianne

Dato : 22-03-03 20:06

> [...]
> derfor vil den skille sig af med det hurtigst mulig efter indtagelsen.
> Derfor vil effekten være den samme som om forbrændingen "går i stå",

Det giver i mine øjne ingen mening.

Hvis du drikker for 100 kcal rødvin, bliver disse 100 kcal forbrændt først
og først når de er væk, går forbrændingen i gang med resten. OK

Hvis du spiser for 100 kcal vanilieis (eller gulerødder eller hvad som helst
andet), så har du også i dette tilfælde 100 kcal, der skal forbrændes før
forbrændingen går i gang med resten.

Derfor: hver gang man kommer noget kalorieholding i skrutten skal det
forbrændes før andet bliver forbrændt.

En lidt mere avanceret forklaring ville inddrage kulhydratdepoterne først i
leveren senere i musklerne som førsteforbrændere - men det ændrer ikke på
princippet.

mvh
Marianne

Fra : Frederiksen

Dato : 22-03-03 21:11

> [...]
> forbrændingen går i gang med resten.
>
> Derfor: hver gang man kommer noget kalorieholding i skrutten skal det

Det er ikke kalorierne i alkoholen, der er problemet, men nedbrydningen af
alkoholen - og senere de nedbrudte stoffer. Så før leveren begynder at
forbrænde noget som helst fedt, så skal alkoholen og restprodukterne være
ude af kroppen. Først da kan du igen begynde at tabe dig. Og derfor er
alkohol under en hver form noget skidt i forbindelse med vægttab - det er
visse narkotika og medicin i øvrigt også.

Mvh Maria

Fra : Smat

Dato : 23-03-03 09:58

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> alkohol under en hver form noget skidt i forbindelse med vægttab - det er
> visse narkotika og medicin i øvrigt også.

Hej
jeg er meget enig med Marianne som du citerer længere oppe.
Cellernes energistofskifte er nu engang som det er. Og jo så kan der godt
være en lille forskel på hvor meget der skal til at nedbryde de forskellige
energier, men i det store hele er 100 kcal 100 kcal.

Mvh
Margrethe

Fra : Marianne

Dato : 23-03-03 17:22

Hvor har du det fra ? Det står nemlig ikke i nogen af mine bøger.

Alt, kroppen foretager sig, bruger energi. At sove, at trække vejret, at
hjertet slår etc. Også at forbrænde giftstoffer, om galt skulle være.

Mener du, at kroppen skulle forbrænde noget *uden* at bruge kalorier ?
Interessant - det strider mod selve definitionen af kalorier ...

Men jeg hører gerne om andet (hvis jeg er galt på den).

mvh
Marianne

Fra : Frederiksen

Dato : 23-03-03 23:54

> [...]
> Interessant - det strider mod selve definitionen af kalorier ...
>
> Men jeg hører gerne om andet (hvis jeg er galt på den).

Vi snakker fuldstændigt forbi hinanden

Du snakker kalorier, jeg snakker omdannelse af det fedt vi har på kroppen,
til energi (det er vist noget sprogligt vrøvl, men jeg håber du forstår).

Alkohol ændrer ikke en meter på dit energiforbrug (dvs det sænker dit
stofskifte mens det er i kroppen, men det er forhåbentlig ikke mere end
nogle timer). Men for at du kan tabe dig, så skal dit kropsfedt jo omdannes
til en form, som kan anvendes som energi, og dette kan ikke ske, op til 24
timer efter indtagelsen.

Jeg skal gerne finde referencer frem, hvis I vil vide mere, men ellers må
der da være noget via google et eller andet sted? Jeg kunne jo også finde en
mere forståelig udgave frem - bare note til mig selv

Mvh Maria

Fra : Marianne

Dato : 24-03-03 22:11

> [...]
en
> mere forståelig udgave frem - bare note til mig selv

Hej Maria

Hvis du ligefrem falder over noget, må du meget referere det - men du
behøver ikke decideret lede. I hvert fald ikke for min skyld.

mvh

Marianne

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-03-03 23:28

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> nogle timer). Men for at du kan tabe dig, så skal dit kropsfedt jo
omdannes
> til en form, som kan anvendes som energi, og dette kan ikke ske, op til 24
> timer efter indtagelsen.

Det har jeg vanskeligt ved at se hvorfor det skulle være tilfældet.

> Jeg skal gerne finde referencer frem, hvis I vil vide mere,

Ja tak!

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-03-03 15:42

Marianne wrote:

> Det giver i mine øjne ingen mening.
>
> Hvis du drikker for 100 kcal rødvin, bliver disse 100 kcal forbrændt først
> og først når de er væk, går forbrændingen i gang med resten. OK

Det er fordi du tænker på alkohol som kalorier.

Tænk på, at alkohol er et giftstof, som kroppen altså ikke bryder sig
om.

Virkningerne som vi kender som godt humør, overmodighed mv. er alt
sammen bivirkninger af den forgiftning man udsætter kroppen for.

> [...]
> forbrændingen går i gang med resten.
>
> Derfor: hver gang man kommer noget kalorieholding i skrutten skal det

Kan jeg forstå det ret, at du er enig i, at de findes en "rækkefølge"
som næringsstoffer forbrændes.

Kan vi så også være enig om, at kroppen vil bearbejde/udskille
giftstoffer før den går igang med den egentlige "forbrændning" af
næringsstoffer?

> En lidt mere avanceret forklaring ville inddrage kulhydratdepoterne først i
> leveren senere i musklerne som førsteforbrændere - men det ændrer ikke på
> princippet.

Kulhydratdepoter? hmmm, er det dem som jeg vil kalde fedtdepoter?

Kroppen kan vist ikke gemme på kulhydrater (svjh).

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-03-03 16:44

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Tænk på, at alkohol er et giftstof, som kroppen altså ikke bryder sig
> om.

Kun i for store mængder. Lige som salt....

> Kulhydratdepoter? hmmm, er det dem som jeg vil kalde fedtdepoter?
> Kroppen kan vist ikke gemme på kulhydrater (svjh).

Jo.. kroppen gemmer på kulhydrater.

Der er rundt regnet 650 gram kulhydrat fordelt i depoter i blod, muskler og
lever. Det svarer til, at du skal forbrænde ca. 2650 rene
kulhydratkalorier - løb i 1-2-3 timer, så vil du kunne mærke, at
kulhydraterne slipper op. Jo højere intensitet/hastighed, desto før slipper
de op.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-03-03 17:27

"[w e b w o m a n]" wrote:

> Kun i for store mængder. Lige som salt....

Tilgengæld er salt et stof som kroppen har brug for at kunne eksistere.

Alkohol kan man fint eksistere med uden.

> Jo.. kroppen gemmer på kulhydrater.
>
> Der er rundt regnet 650 gram kulhydrat fordelt i depoter i blod, muskler og
> lever.

Det er ikke meget i forhold til fedtdepoterne på op til mange kilo.

Vi opfatter vist begrebet depot forskelligt. For mig bruger man et
depot til at gemme noget til senere brug.
Fedtdepoterne er opsparet energi (vi er jo enige om, at det
energi/kalorier som man ikke forbrænder. Det gemmer kroppen til senere,
right?
Og kroppens "langtidslager". Er det kulhydrater?
Som du selv er inde på, så bruger kroppen kulhydrater ret hurtig, så mon
ikke, at at det er et "korttidslager"????)

Depot for dig er tilsyneladende det lager man kan tage tingene fra i
løbet af 1-2-3 timer.

> Det svarer til, at du skal forbrænde ca. 2650 rene
> kulhydratkalorier -

For at opnå hvad?

> løb i 1-2-3 timer, så vil du kunne mærke, at
> kulhydraterne slipper op. Jo højere intensitet/hastighed, desto før slipper
> de op.

Ja og når man vil tabe sig, så vil man have at ens "kulhydratdepoter"
tømmes? Næh vel.

Vil man af med de 650 gram eller er det større mål man opnå?

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-03-03 17:50

> Alkohol kan man fint eksistere med uden.

Ja.

> Vi opfatter vist begrebet depot forskelligt. For mig bruger man et
> depot til at gemme noget til senere brug.

Ja. Korrekt. Kulhydraterne er også gemt til senere brug.
Du spiser - fylder dine depoter - for at have energi til senere brug.

> Depot for dig er tilsyneladende det lager man kan tage tingene fra i
> løbet af 1-2-3 timer.

Nej... om noget er et depot eller ej har intet at gøre med, i hvilken
hastighed det kommer ud af depotet.

Du bruger også af dine fedtdepoter de kommende 1-2-3 timer.
Men du kan ikke tømme dem på timer, som du kan med kulhydratdepoterne.

> For at opnå hvad?

For at tømme depotet med kulhydrater.

> Ja og når man vil tabe sig, så vil man have at ens "kulhydratdepoter"
> tømmes? Næh vel.

Når du bruger energi, er det ikke kun kulhydraterne, der bruges. Men dem
bruger du altså også.... hvad enten du vil det eller ej *S*

Når du bruger energi, bruger du dog ikke kun kulhydrater, men også fedt.

> Vil man af med de 650 gram eller er det større mål man opnå?

Forstår ikke dit spørgsmål.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 23-03-03 08:33

"Mc" <trxdk@yahoo.dk> wrote in message
> Jeg har hørt at, hvis man drikker rødvin, skal det nedsætte ens stofskifte
> op til 3 uger, passer det?

Det er der ikke nogen som helst grund til at tro. Men, det er da et udbredt
rygte... Alkohol er energi (ca. 7 kcal per gram, SVJH) ligesom altmuligt
andet, så når man drikker vin øger man sit energiindtag. Men alkohol
forbrændes relativt nemt, og en genstand forsvinder efter ca. fem kvarter.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj