Langtidshævet morgenbrød.
Fra : Maria F

Dato : 22-03-03 16:51

Hejsa!

Jeg kunne godt tænke mig en opskrift på langtidshævet morgenbrød, forstået
sådan at bollerne er lavet og sat på en bageplade om aftenen og at de så
bare skal hæve og så i ovnen næste morgen...

Er der nogen som ligger inde med en god opskrift; om det er grov eller alm.
boller er lige meget bare de er gode...

Med venlig hilsen

Maria

Fra : Marianne

Dato : 22-03-03 20:09

> Jeg kunne godt tænke mig en opskrift på langtidshævet morgenbrød, forstået
> sådan at bollerne er lavet og sat på en bageplade om aftenen og at de så
> bare skal hæve og så i ovnen næste morgen...

Hej

Du kan bruge alle opskrifter, blot sættes mængden af gær ned til 5-10g

Men her er en:

Til 12-15 boller

a.. 25 gram gær
b.. 2 dl. mælk
c.. 1/2 dl. kærnemælk
d.. 25 gram blødt smør
e.. 1 tsk. sukker
f.. 1 tsk. groft salt
g.. 175 gram fuldkornshvedemel
h.. 250 gram hvedemel
Fremgangsmåde:

Aftenen før : Rør gæren ud i mælken. Tilsæt smør og de øvrige ingredienser.
( hold lidt af hvedemelet tilbage ) Slå dejen sammen. Tag den ud på et
meldrysset bord, og ælt den igennem med så meget mel, at den stadig er blød
og smidig.

Del dejen i 12-15 stykker, der trilles til boller og anbringes på bagepapir
eller en smurt bageplade. Dæk bollerne med et fugtigt klæde og stil dem i
køleskabet natten over. (du kan nu godt vente med at forme bollerne til om
morgenen).

Næste morgen : Stil bollerne midt i en kold ovn. Tænd ovnen. Bagetid incl.
opvarmning af ovnen ca. 25 minutter.

Fra : Nette

Dato : 22-03-03 23:30

"Marianne" skrev i en meddelelse news:b5ic9c$g10$1@sunsite.dk...
> Du kan bruge alle opskrifter, blot sættes mængden af gær ned til 5-10g

Hørt Og det er altid godt og giver en vis tryghed med en god afprøvet
opskrift som man har brugt mange gange.

Nette

Fra : Maria F

Dato : 23-03-03 08:38

Hej Marianne!

Du skriver at alle opskrifter kan bruges, hvad så med dem hvor boller eller
brød skal hæve 2 gange, før formning og efterhævning; Laver jeg så bare
dejen og sætter den til hævning i køleskabet og lader dem hæve om morgen når
jeg har formet bollerne???

Med venlig hilsen

Maria

Fra : Marianne

Dato : 23-03-03 20:02

> [...]
> brød skal hæve 2 gange, før formning og efterhævning; Laver jeg så bare
> dejen og sætter den til hævning i køleskabet og lader dem hæve om morgen

Jeg gør sådan, at 1. hævning foregår i køleskabet, mens 2. hævning springes
over. Til gengæld sætter jeg bollerne til bagning i en kold ovn, som så
varmer op til omkring 200g.

Det går fint.

Minusset er, at bollerne skal spises sammen dag.

mvh
Marianne